Rob Beltman (H3ROES): “Marketeer, ken je plek!”

2 februari 2018, 07:00

Hoe beleg je het brede vakgebied marketing binnen organisaties?

“Marketeers zouden minder bezig moeten zijn met de marketing van de organisatie en meer met de organisatie van marketing.” Dit is een gevleugelde uitspraak van Rob Beltman (H3ROES), winnaar van de PIM Marketing Literatuurprijs 2017 met zijn boek ‘De marketingorganisatie van de toekomst’. Marketing is als vakgebied ontzettend breed en dynamisch geworden. In Arnhem betoogde hij deze week hoe marketeers beter hun plek vinden binnen de eigen organisatie.

Bij een avond met de titel ‘Marketeer, ken je plek’, verwacht ik een avondje marketing bashen. Dat kan ook vermakelijk zijn, maar daar komt Rob Beltman niet voor. Deze editie van Media Villa Arnhem had achteraf beter ‘Marketeer, ken je plek in de organisatie’ kunnen heten.

De meeste marketeers zijn doeners en schapen met vijf poten. Ze zijn bijna alleen maar bezig met het uitdragen van waarde naar buiten, zonder voldoende bezig te zijn met waarde organiseren, ontdekken of bewijzen.

Koelkast met merkvoorkeur

Het is dan ook niet gek dat meeste marketeers geen idee hebben hoe ze om moeten gaan met de veranderingen die spelen en die er nog aan komen. Terwijl ze wel de urgentie voelen dat er ‘iets’ moet gebeuren. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken die Beltman aanhaalt. Hoe ga je bijvoorbeeld als marketeer om met producten die elkaar producten verkopen? Met de komst van Internet of Things is dit ineens een reëel vraagstuk. Denk maar aan de koelkast die zelf merkt dat de humus op is en nieuwe besteld. Succes met het overtuigen van de koelkast om jouw merk te bestellen.

Om met deze en de andere komende uitdagingen om te gaan, pleit Beltman voor een ander soort marketing. Voor de nieuwe marketeer zijn deze vijf design-principes leidend:

  1. Wendbaarheid
  2. Kortcyclische oriëntatie
  3. Digital by design
  4. Skills voor structuur
  5. Regisseur van relevantie

Iedereen is marketeer?

Dat betekent dat marketing geen afdeling meer is. In feite zou iedereen in een organisatie marketeer zijn. Want wie kent het product en de markt beter dan bijvoorbeeld de docent voor de klas? Of mensen van sales? Zet deze mensen en hun kennis, ervaring en passie in voor jouw organisatie.

Ik hoor de marketeers nu drie dingen denken:

  1. “O jee, mijn baan!”
  2. “Ha, succes met iedereen enthousiast maken! Dat lukt nooit.”
  3. “Wie gaat al die mooie campagnes dan doen?”

De rol van de marketeer zal veranderen. In plaats van continu in de doe-modus te zitten, zal de marketeer meer de dirigent van het orkest worden. Aansturen, leren, structureren en organiseren zijn de competenties van de marketeer van de toekomst. Vul dat aan met een gezonde portie luiheid (anderen het werk laten doen) en de slimmigheid van Fosbury.

Dick Fosbury was de hoogspringer die niet hoog genoeg kon springen om echt goed te zijn. Door het anders te doen, met de ‘Fosbury-flop’, haalde hij hoogten die niemand haalde, vestigde een Olympisch record en haalde een gouden medaille. Het is tegenwoordig de standaard in het hoogspringen. Niet harder of meer werken maar vooral slimmer werken, daar is de marketingorganisatie van de toekomst mee geholpen.

Media Villa Arnhem is bezig met zijn vierde seizoen. Het is een gratis maandelijks event in Stadsvilla Sonsbeek. Aanmelden kan via Meetup.com. De organisatie is in handen van de HAN, Upstream en Communicatiekring Arnhem. Foto en video: Studio Mambeau.

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!