ReclameReview: Nivea
‘Keep your head up’ is de aanmoediging van Nivea richting de doelgroep van hun product Q10plusC. Met deze commercial wil het Beierdorf-merk ervoor zorgen dat vrouwen beter in hun vel zitten doordat ze rechter gaan staan.
Credits
Klant: Niveau (Beiersdorf)
Bureau: FCB Amsterdam
Verantwoordelijk bij klant: Nikki Seelen, Marieke Felix, Sophie Plender-Janse, Ivo Wesemann
Concept: Viet Ta Trong, Rolf Bais
ECD: Massimo van der Plas
Strategie: Viet Ta Trong, Rolf Bais
Account: Benno van der Helm, Netteke Bak
Productiebedrijf: New Amsterdam Film Company
Director: Jacobien van Hellemond
D.O.P: Douwe Hennink
Edit: Amber Hooijmans
Grading: Remi Lindenhovius
Productie: Laura Hannewijk
Post-productie: Hectic
Mediabureau: MEC
De doelstelling
Meer Nivea Q10plusC verkopen door het product te verbinden met een goed gevoel.
De uitwerking
Nivea Nederland wil met deze commercial een stap verder gaan dan alleen productimago. Het merk komt daadwerkelijk met een concrete tip voor vrouwen: “Ga fris en fruitig de dag door. Hoe? Om te beginnen door je huid goed te verzorgen met Nivea Q10plusC. Maar denk ook aan je lichaamshouding. Want sta je rechtop, dan zit je nog beter in je vel.” Met #keepyourheadup als hashtag.
Het oordeel
Natuurlijk weet je nog steeds dat je naar een commercial kijkt, maar ik vind het een hele verbetering ten opzichte van de neppe commercials van ‘vroeger’. De gebruikte modellen staan veel dichter bij de doelgroep dan wanneer je perfect gestylede supermodellen inzet in een commercial.
Dan die boodschap: borst vooruit, kin omhoog. In principe is daar niets mis mee, het is een prima aansporing. Maar wil je dat horen van een cosmeticamerk dat en passant vertelt dat het ook wel helpt dat je hun middeltje smeert? Dat vraag ik mij echt wel af wanneer ik dit zie.
Het geniepige is dat beide boodschappen namelijk het onderbewustzijn aanspreken. Nadat je deze commercial hebt gezien, denk je tijdens de rest van de dag vast nog wel eens aan het motto: ‘Keep your head up’, zodat je even wat rechter gaat staan. Maar de link tussen het product en je houding is ook gelegd in diezelfde commercial.
Daarom komt het in eerste instantie over als een heel sympathieke campagne, maar ondertussen blijft het gewoon keihard salesgericht. En nu weet ik wel dat die mediakosten als investering gezien worden en dat er geld verdiend moet worden, maar daardoor is het wel heel moeilijk om onbevooroordeeld mee te gaan in het thema ‘Keep your head up’.
Alle reclames én alle commerciële bedrijven zijn 100% sales gericht.
@Jorgo: Heb je toevallig de ReclameReview van vorige week gezien? Daarbij stond écht een maatschappelijk probleem centraal, hoewel er ongetwijfeld bedrijven zijn die daaraan verdienen. Dat vind ik toch een verschil met puur commercieel adverteren.