ReclameReview: Moord in Artis
Hoe kun je als dierentuin vernieuwend blijven in een wereld vol technologische verandering, waarin mensen steeds meer op zoek zijn naar nieuwe ervaringen? Nou, door een luisterthriller te lanceren in een app, zoals Artis laat zien.
Credits
Strategie, concept en executie: Dawn
Technische realisatie: Next Empire
Sound Design: SoundCircus, Feike de Wit
Campagne: Dawn
Trailer: EyeForce, Stijn Waterman
PR: Hagens PR
Doelstelling
Het bezoekersaantal tijdens de wintermaanden stimuleren en een nieuwe doelgroep aanspreken.
Uitwerking
Hoe trek je als dierentuin ook mensen zonder kinderen aan? Dat was de vraag die Artis zichzelf stelde. Dawn ontwikkelde met dat doel in het achterhoofd een luisterthriller die bezoekers via de app en hun oordopjes kunnen ervaren in het schemerdonkere park. Het moordmysterie is te beleven van 1 november 2018 tot 6 januari 2019 tussen 15.30 en 18.00 uur. Zo blijft Artis langer open dan normaal, maakt het park gebruik van de invallende duisternis én van hedendaagse technologie. Bezoekers maken via de app gebruik van GPS en 3D-audio.
Oordeel
Toen ik over het idee las, was ik al fan. Maar de trailer maakt het helemaal af, wat mij betreft. Die trailer is op zichzelf al een minithriller en geeft goed weer waarom je naar ‘Moord in Artis’ zou willen komen: omdat het spannend is en een échte ervaring. Prima uitgewerkt, lijkt me.
Wat ik vooral mooi gedaan vind, is dat de trailer heel goed de link legt met dieren. Enerzijds de dieren die in het park ‘wonen’, maar ook bijvoorbeeld de vogels die gewoon in een boom zitten. Door de juiste sfeer op te roepen kan alles spannend worden. Artis is hiermee heel dicht bij zichzelf gebleven, maar vindt zichzelf toch opnieuw uit. Heel knap.
De lat ligt hoog door deze trailer. Het enige nadeel daarvan zou kunnen zijn dat de daadwerkelijke ervaring niet tegen de verwachtingen op kan. Aan de andere kant: er is vast goed nagedacht over een optimale invulling. We zullen ons dus moeten laten verrassen…