ReclameReview: MBA of value

13 februari 2019, 14:00

Stel, je gaat studeren. Een managementopleiding lijkt je wel wat. Maar je weet nog niet waar je dat wilt gaan doen. Met deze nieuwe campagne probeert Rotterdam School of Management, Erasmus University je te overtuigen om voor hun duurzame ‘MBA of value’ te kiezen.

Credits

Bureau: The Odd Shop

Verantwoordelijk bij RSM, Erasmus: Brandon Kirby

Doelstelling

Meer (internationale) studenten laten kiezen voor Rotterdam School of Management, Erasmus University.

Uitwerking

Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) lanceert haar eerste geïntegreerde marketingcampagne voor MBA-opleidingen met een boodschap van positieve verandering. Bij de mondiale campagne The MBA of Value worden digitale en traditionele media ingezet om de boodschap te verspreiden over de manier waarop de school zich aanpast aan de veranderende kenmerken en behoeften van de moderne businessschoolstudent.

De missie van RSM is gestoeld op de zeventien Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen (SDG’s) van de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties en werd de strategie voor de nieuwe boodschap over MBA. De boodschap is bedoeld om traditionele zakelijke termen (winst, aandelen, doelstellingen) in juxtapositie te plaatsen, met het idee dat een MBA-opleiding positieve verandering kan inspireren.

Oordeel

Die naam! Rotterdam School of Management, Erasmus University. En dan ook nog ‘MBA of value’ erbij als afsluiter. Zo kun je toch niet aan branding doen? Al is de boodschap nog zo goed, het wordt zo wel erg lastig om de afzender te onthouden.

“Zo kun je toch niet aan branding doen?”

De boodschap is nobel. De nieuwe generatie managementstudenten is er klaar voor, dankzij de Erasmus Universiteit. En ze werken op hun eigen manier aan de toekomst. Daarmee is in deze campagne heel duidelijk een doelgroep gekozen. Want als je niet deze duurzame insteek hebt als toekomstig student, dan voel je je natuurlijk niet direct heel welkom na het zien van deze commercial.

Nog een ding waar ik aan dacht: hoe zou deze commercial overkomen op alumni van deze opleiding? Zij zijn blijkbaar opgeleid op de ‘ouderwetse’, niet-duurzame manier. Heeft hun MBA dan minder waarde? Zo zie je maar hoe moeilijk het is om een boodschap over te brengen naar de ene doelgroep, zonder de andere doelgroep van je te vervreemden.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief