ReclameReview: Maakerwerkvan.nu

7 februari 2018, 14:30

“Wij eisen werk!” Ondanks een aantrekkende economie, nota’s, wetten en oeverloos gepraat schiet de arbeids(re-)integratie van gehandicapten geen moer op. Deze tv-commercial hoort bij een publiekscampagne om de 1,7 miljoen arbeidsgehandicapten méér en betere kansen op de arbeidsmarkt te bieden.

Credits

De campagne is niet van Sire of van de overheid, maar van een maatschappelijke organisatie die anoniem wenst te blijven. “Het gaat ons om de boodschap, niet om de afzender.”

Regisseur: Mari Sanders

Hoofdrolspeelster: Elphaidis L’or

Productie: Monne Tuinhout/Branded Cinema

De doelstelling

Meer arbeidsplaatsen creëren voor de minstens 1,7 miljoen mensen in Nederland met een beperking.

De uitwerking

In de ‘commersocial’ gaan arbeidsgehandicapten massaal de straat op om hun recht op werk op te eisen. Voor de ‘commersocial’ zijn geen valide acteurs ingezet en de regie was in handen van een regisseur die zelf in een rolstoel zit.

Het filmpje verwijst naar de website www.maakerwerkvan.nu, waar mensen met een arbeidsbeperking en werkgevers met elkaar in contact kunnen komen. Het is geen platte sollicitatie- of vacaturesite, maar een ‘datingsite’ waar de eerste stappen gezet kunnen worden om dit enorme potentieel beter te benutten. Een soort van nudging: een duwtje in de goede richting. Bijvoorbeeld doordat bedrijven hun deuren openen om in gesprek te gaan met mensen met een arbeidsbeperking. En zo over en weer misverstanden en onbegrip weg te nemen en netwerken te openen.

In Nederland wonen minstens 1,7 miljoen mensen met een beperking. Dat zijn bijvoorbeeld mensen in een rolstoel, maar ook mensen die doof, slechtziend of blind zijn, of een verstandelijke of psychische beperking hebben en daardoor een grote afstand tot de arbeidsmarkt ervaren. Ook mensen met dyslexie, taalproblemen, autisme of een chronische ziekte hebben vaak problemen bij het vinden van werk.

Zo hadden mensen met een beperking volgens een rapport van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) eind 2017 twee keer zo vaak geen werk dan mensen zonder beperking. Werkgevers hebben vaak koudwatervrees om arbeidsgehandicapten in dienst te nemen. Onbekend maakt onbemind. Of ze willen wel, maar vervolgens worden er geen concrete maatregelen genomen om dat ook mogelijk te maken. Ook door de overheid worden niet genoeg banen gecreëerd. Het is de hoogste tijd dat we daar werk van gaan maken.

Het oordeel

Goed initiatief, daar zal iedereen die deze commercial ziet het over eens zijn. Ook de uitvoering is dik in orde. De opbouw: toestromende demonstranten in het donker, terwijl de voice-over uitlegt wat er allemaal mis is met het huidige beleid. Daarna kijken de ‘hoge heren’ uit het raam bij het ochtendgloren en zien ze een megamensenmassa die werk eist. Tja, als je 1,7 miljoen Nederlanders weet te mobiliseren, dan laten heel wat stemmen zich horen. Maar zo ver is het nog niet. Tot die tijd zit de hoofdrolspeelster nog vast in het huidige systeem. Daarmee sluit de commercial af.

De vervolgvraag is dan natuurlijk, om in Arjen Lubach-termen te blijven: #hoedan? Daar hebben ze een website voor met een toepasselijke naam, want ze maken er daadwerkelijk werk van. Dit is een platform waarop werkgevers en potentiële werknemers bij elkaar worden gebracht. Kijk, zo maak je dus concreet werk van dit probleem.

Tussen 3 en 16 februari wordt de ‘commersocial’ in totaal tachtig keer uitgezonden op NPO 1, 2 en 3, SBS, Veronica en Net5. Over het effect van deze campagne is nu uiteraard nog niets te zeggen, maar de aanpak bevalt me wel.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Martin Jacobs

    Het was geweldig om aan deze commersocial mee te mogen werken. Ik was een van de arbeidsbeperkte figuranten. Ik hoop dat we hiermee een beweging in gang gezet hebben en dat het duidelijk wordt dat 1,7 miljoen mensen vinden dat er van alle mooie beloftes over de ‘participatie maatschappij’, ‘zelfredzaamheid’ en de ‘banenafspraak’ ook echt werk gemaakt moet worden.


    10 februari 2018 om 20:26

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!