ReclameReview: IZZ
Zorgen mensen die in de zorg werken eigenlijk wel goed voor zichzelf? Zorgverzekeraar IZZ is er speciaal voor deze doelgroep en laat dat zien met deze mooie merkfilm.
Check ook onze ode aan de ReclameReview die vandaag 10 jaar bestaat. Dit zijn namelijk de 10 populairste reviews op een rij.
Credits
Bureau: N=5
Creatie: Lukas van de Ven
Strategie: Joris Gruiters
Account: Astrid Witteveen
RTV Producer: Christ Bloemheuvel, Guy van der Hoop
Productiemaatschappij film: Halal
Regisseur: Mea Dols de Jong
Producer: Judith Engels, Sara Nix
Verantwoordelijk bij klant: Bastiaan Schoel
De doelstelling
De merkvoorkeur versterken bij de doelgroep.
De uitwerking
IZZ is het ledencollectief van mensen in de zorg en opgericht door mensen uit de zorg. IZZ weet daarom als geen ander wat het werken in de zorg van je vraagt en waar zorgmedewerkers dagelijks mee te maken hebben.
N=5 ontwikkelde een nieuwe merkfilm waarin een ode wordt gebracht aan werken in de zorg. Misschien wel het mooiste beroep ter wereld. Uit onderzoek blijkt dat mensen in de zorg altijd klaar staan voor anderen en daarbij hun eigen gezondheid wel eens vergeten. Daarom is er IZZ. Het ledencollectief van mensen in de zorg.
Het oordeel
Zelfs als je niet in de zorg werkt, moet je het gewoon wel eens zijn met de boodschap van deze merkfilm: zorgmedewerkers zijn helden die zichzelf wegcijferen om anderen te helpen. Er zijn natuurlijk vast wel uitzonderingen te noemen, maar die bevestigen alleen maar de regel, als we deze ode van IZZ mogen geloven. Het zevende beïnvloedingsprincipe van meesterpsycholoog Robert Cialdini is ‘unity’ en dat is precies wat we hier zien: samen onderdeel zijn van een groep waar je trots op mag zijn.
De manier waarop de boodschap wordt overgebracht, raakt je als kijker keihard op emotioneel niveau. Ten eerste is de film mooi gemaakt. De woorden van de voice-over die steeds net iets verdraaid worden en daardoor een andere betekenis krijgen, vergezeld door mooie beelden en al even mooie muziek. Allemaal elementen die ervoor zorgen dat je geraakt wordt. Ten tweede is er de boodschap die je een trots gevoel geeft over je werk en ten derde de arm om je schouder van IZZ.
Het is volgens de makers overigens geen commercial maar een merkfilm, al zou hij wat mij betreft prima als commercial ingezet kunnen worden. Oké, je probeert in dit geval niets concreets te verkopen via een call-to-action, maar de boodschap is duidelijk: kom naar IZZ, wij zorgen goed voor jou, net zoals jij goed voor anderen zorgt. Alleen hoef je het niet zo concreet te benoemen. Sterker nog, dat zou afbreuk doen aan de kracht ervan.
Zoals de film nu is, is hij volgens mij helemaal goed. Laat de emotie zijn werk doen en alle zorgmedewerkers die de film zien, zullen voortaan met een goed gevoel aan IZZ denken, voor zover ze dat nog niet deden.