ReclameReview: Hartstichting wil meer AED’s

10 oktober 2018, 13:00

We willen (bijna) allemaal graag geholpen worden als we een hartstilstand krijgen. De Hartstichting doet daarom een oproep voor meer AED’s in de buurt.

Credits

Bureau: Triple Double

Creatie: Norberth Korsmit, Derek van der Vlugt

Account: Ruud van der Knaap, Pim van Essen

PR-bureau: BijlPR

Online agency: We Are Blossom

Media agency: Initiative

Productiemaatschappij: Czar

Regisseur: Boris Booij, Czar

First AD: Philip de Iongh

Producer: Lisa Scheffer, Czar

DOP: Thijmen Doornik

Editor: Teun Rietveld

Post Production: Hectic Electric

Grading: Hectic Electric

Audio/muziek: Juno Jimmink

Verantwoordelijk bij klant: David Verschoor, Ivar Schutte, Claudia Vollebregt

Doelstelling

Aandacht vragen voor het belang van toegankelijke en geregistreerde AED’s (automatische externe defibrillator) in de buurt.

Uitwerking

Tientallen mensen in Nederland krijgen per dag een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Het vaakst gebeurt dit in of rondom hun woonhuis. Het is van groot belang om binnen zes minuten te kunnen starten met reanimeren. Dat vergroot de overlevingskans van iemand met een hartstilstand enorm. Daarom bouwt de Hartstichting aan een landelijk netwerk van burgerhulpverleners en AED’s. In totaal zijn er minimaal 30.000 AED’s nodig die 24/7 bereikbaar zijn en geregistreerd bij het oproepsysteem. In deze campagne legt de Hartstichting uit waarom dit nodig is en roept mensen op om in actie te komen voor een AED in de buurt.

Oordeel

Elke commercial van de Hartstichting gaat over een belangrijk onderwerp, maar ditmaal komt het heel dichtbij, voor eigenlijk iedereen in Nederland. Het thema is heel concreet en dat geldt ook voor de call-to-action: “Wil jij ook een AED in jouw buurt? Kijk op hartstichting.nl”. Duidelijk en concreet, waarbij er ook goede opvolging is op de site.

Maar hoe maak je nu snel duidelijk hoe belangrijk AED’s in de buurt zijn? Dat is hier prima gelukt. De kritieke seconden en minuten na een hartstilstand worden heel indringend, maar toch heel stijlvol in beeld gebracht in deze commercial. De urgentie zit er goed in, zowel bij de snelle hulp na een hartstilstand als bij de noodzaak voor meer AED’s. (Komt de commercial je bekend voor? Dat kan kloppen, zie deze vorige commercial…)

Ook het eerlijk toegeven dat het oproepsysteem nu gewoon nog niet goed genoeg is, vind ik heel goed gedaan. Dat draagt bij aan de urgentie en aan de sympathieke boodschap. ‘We willen graag iedereen kunnen redden, maar we zijn er nog niet.’ Het is vooral allemaal heel duidelijk gemaakt, zonder schreeuwerig of opdringerig te zijn. Knap gedaan!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!