ReclameReview: Hartstichting wil meer AED’s
We willen (bijna) allemaal graag geholpen worden als we een hartstilstand krijgen. De Hartstichting doet daarom een oproep voor meer AED’s in de buurt.
Credits
Bureau: Triple Double
Creatie: Norberth Korsmit, Derek van der Vlugt
Account: Ruud van der Knaap, Pim van Essen
PR-bureau: BijlPR
Online agency: We Are Blossom
Media agency: Initiative
Productiemaatschappij: Czar
Regisseur: Boris Booij, Czar
First AD: Philip de Iongh
Producer: Lisa Scheffer, Czar
DOP: Thijmen Doornik
Editor: Teun Rietveld
Post Production: Hectic Electric
Grading: Hectic Electric
Audio/muziek: Juno Jimmink
Verantwoordelijk bij klant: David Verschoor, Ivar Schutte, Claudia Vollebregt
Doelstelling
Aandacht vragen voor het belang van toegankelijke en geregistreerde AED’s (automatische externe defibrillator) in de buurt.
Uitwerking
Tientallen mensen in Nederland krijgen per dag een hartstilstand buiten het ziekenhuis. Het vaakst gebeurt dit in of rondom hun woonhuis. Het is van groot belang om binnen zes minuten te kunnen starten met reanimeren. Dat vergroot de overlevingskans van iemand met een hartstilstand enorm. Daarom bouwt de Hartstichting aan een landelijk netwerk van burgerhulpverleners en AED’s. In totaal zijn er minimaal 30.000 AED’s nodig die 24/7 bereikbaar zijn en geregistreerd bij het oproepsysteem. In deze campagne legt de Hartstichting uit waarom dit nodig is en roept mensen op om in actie te komen voor een AED in de buurt.
Oordeel
Elke commercial van de Hartstichting gaat over een belangrijk onderwerp, maar ditmaal komt het heel dichtbij, voor eigenlijk iedereen in Nederland. Het thema is heel concreet en dat geldt ook voor de call-to-action: “Wil jij ook een AED in jouw buurt? Kijk op hartstichting.nl”. Duidelijk en concreet, waarbij er ook goede opvolging is op de site.
Maar hoe maak je nu snel duidelijk hoe belangrijk AED’s in de buurt zijn? Dat is hier prima gelukt. De kritieke seconden en minuten na een hartstilstand worden heel indringend, maar toch heel stijlvol in beeld gebracht in deze commercial. De urgentie zit er goed in, zowel bij de snelle hulp na een hartstilstand als bij de noodzaak voor meer AED’s. (Komt de commercial je bekend voor? Dat kan kloppen, zie deze vorige commercial…)
Ook het eerlijk toegeven dat het oproepsysteem nu gewoon nog niet goed genoeg is, vind ik heel goed gedaan. Dat draagt bij aan de urgentie en aan de sympathieke boodschap. ‘We willen graag iedereen kunnen redden, maar we zijn er nog niet.’ Het is vooral allemaal heel duidelijk gemaakt, zonder schreeuwerig of opdringerig te zijn. Knap gedaan!