ReclameReview: Gamma gaat voor emotie

23 oktober 2019, 13:00

Iedereen in Nederland kent Gamma. Maar de waardering voor het merk is vooral functioneel en niet emotioneel. Daar wil Gamma verandering in brengen met de nieuwe campagne, met als thema ‘Ik kan het’.

Credits

Bureau: J. Walter Thompson Amsterdam

Creative Partner: Bas Korsten

Sr. Creatives: Saskia Meijer, René Verhagen, Tunchan Kalkan

Executive Strategy Director: Jan Bouts

Business Lead: Charlotte Lilly

Screen Director: Kiek Beljaars

Manager Marketing & Communicatie: Laurens Miedema

Brand Manager: Laura van Riggelen

Mediabureau: Mindshare

Business Planning Director Strategy: Sante Torresan

Business Planning Director: Plausch Terluin

Productie: Czar.nl

Regisseur: Willem Gerritsen

Producer: Robert Nan

Fotograaf on-set: Maurice Heesen (via Cake Film & Photography)

Fotograaf: Julian Love (via JSR Agency)

Editor: Teun Rietveld

Grading: Barry Clarke @ Captcha

Muziek: The Missing Synch

Geluid: Kees Kroot @ Soundcircus

Voice-over: Jasper van Veen

Doelstelling

De merkpropositie van Gamma aanscherpen met meer emotie.

Uitwerking

Het eerste thema waarop Gamma meer emotionele binding wil claimen is duurzaamheid. Daarom zien we in deze commercial de discussies hierover en de daadwerkelijke uitvoering, die niet altijd in één keer goed gaat. Maar aan het eind van het verhaal zeg je als Gamma-klant wel: ‘Ik kan het’.

Oordeel

Mijn eerste reactie nadat ik deze commercial zie: “Dit is niet Gamma”, wat natuurlijk precies de reden is dat deze campagne gelanceerd is. Als doelgroep krijgen we ineens een heel ander concept voorgeschoteld dan we gewend waren. Uiteraard heeft dat tijd nodig voordat het echt gaat werken in het brein van de doelgroep. Dus die tijd gunnen we deze campagne dan ook.

“Verstandig om Gamma te positioneren als bouwmarkt waar je ook moet zijn voor kluskennis”

Maar liefst veertien jaar lang teerde Gamma op de geniale commercialreeks met de buurmannen Sjaak en Freek-Willem. Daar zat volgens mij ook best wat emotie in, zelfs nog meer humor dan in deze nieuwe commercial. Al heeft de nieuwe versie weer als voordeel dat het veel herkenbaarder is voor kijkers dan de ‘larger than life’ typetjes van vroeger. Dat Gamma wat meer aansluiting zoekt bij de doelgroep met herkenbare situaties, vind ik een slimme zet.

Zeker in een tijd waarin zelf klussen niet meer de normaalste zaak van de wereld is, is het verstandig om Gamma te positioneren als de richtinggevende bouwmarkt waar je niet alleen voor materiaal moet zijn, maar ook voor kluskennis. Dat gebeurt in deze commercial doordat de voice-over vertelt dat isoleren stap één van duurzaamheid is. In de toekomst zie ik op dat gebied nog wel meer mogelijkheden. Als we als kijkers het Gamma-gezin beter leren kennen en de grapjes blijven leuk, dan is er ook in de toekomst ruimte genoeg om de kennis en het goede gevoel van Gamma over te brengen via deze nieuwe campagne.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief