ReclameReview: Frans Bauer hapt naar Peijnenburg

22 januari 2020, 14:00

Frans Bauer heeft de hoofdrol in de nieuwste commercial van Peijnenburg. Hierin is Frans aan het happen naar Peijnenburg en droomt hij even weg naar zijn happy place: een doorbraak in Amerika. Want van happen word je happie, aldus het bekendste ontbijtkoekmerk van Nederland.

Credits

Bureau: DDB Unlimited

Creatie: Wouter Voges, Maarten Remmers

Account: Dick van der Lecq, Milo van der Meij

Producer: Marieke Prette

Regie: Mattias Schut

D.O.P.: Menno Westendorp

Geluid: Earforce

Edit: Brian Ent

Postproductie: Ton Habraken

Grading: Efraim Gons

PR-bureau: Glasnost

Klant: Jeroen Harks, Menno Haars, Manon Swinkels, Han van Welie

Doelstelling

Meer ontbijtkoek verkopen door in te spelen op het geluksgevoel van de doelgroep: “Peijnenburg staat voor ongecompliceerd genieten en vindt dat we dat best wat vaker mogen doen.”

“Zelfspot van Frans Bauer is belangrijkste ingrediënt van deze commercial”

Uitwerking

Uit het persbericht: “Frans is een enorme fan van Peijnenburg en daarnaast geliefd bij jong en oud. Ook staat hij, net als Peijnenburg, bekend om zijn positiviteit, authenticiteit en humor; een goede match dus met het ontbijtkoekmerk. Door de positieve energie van zijn ontbijtkoek droomt hij weg naar zijn happie place, als dé grote ster van Amerika. Hier zingt hij ‘Have You a Moment for Me’ voor 100.000 uitzinnige Amerikaanse fans. Dit is dus het geheim achter Frans zijn positiviteit!”

In 2019 is onderzoek gedaan naar de meest herkenbare en unieke merkelementen van het merk Peijnenburg, aldus het persbericht. “Daarom is onder meer het iconische ‘koek aan een touwtje’ teruggehaald als merkbeeld op de verpakking. Ook is in het vierde kwartaal van 2019 een re-design uitgevoerd. Hierdoor is bijvoorbeeld de Peijnenburg Zero meer in lijn met de originele ontbijtkoek waardoor deze koek beter onder de aandacht wordt gebracht.”

Oordeel

De zelfspot van Frans Bauer is het belangrijkste ingrediënt van deze nieuwe commercial. Natuurlijk weet hij zelf ook wel dat die Engelse vertaling van ‘Heb je even voor mij?’ te slecht voor woorden is. Dat maakt het verhaal juist grappig. Ik vind het mooi dat Frans hier gewoon in mee gaat. (Ja, kom nu maar met opmerkingen zoals “Als ik zo veel geld kreeg, dan deed ik het ook!”)

“Boodschap is goed, bewoording niet”

Die nieuwe pay-off ‘Van happen word je happie’ vind ik helemaal niks. Te vergezocht. Dan vond ik ‘Everybody Appie’ van Albert Heijn destijds zelfs nog beter. De iconische lading die ‘Happen naar Peijnenburg’ had, komt hierdoor in mijn ogen niet terug. Al snap ik de boodschap wel: Peijnenburg wil de doelgroep gelukkig maken met hun ontbijtkoek. De bewoording vind ik alleen minder goed gevonden.

Ik denk dat de missie van Peijnenburg wel geslaagd is met deze commercial. De eerste keer dat ik hem zag, had ik in ieder geval een grote glimlach op mijn gezicht. Nu maar afwachten of mijn onderbewustzijn genoeg genudged is om tijdens mijn volgende supermarktbezoek Peijnenburg in de boodschappenwagen te doen…

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!