ReclameReview: Frans Bauer hapt naar Peijnenburg
Frans Bauer heeft de hoofdrol in de nieuwste commercial van Peijnenburg. Hierin is Frans aan het happen naar Peijnenburg en droomt hij even weg naar zijn happy place: een doorbraak in Amerika. Want van happen word je happie, aldus het bekendste ontbijtkoekmerk van Nederland.
Credits
Bureau: DDB Unlimited
Creatie: Wouter Voges, Maarten Remmers
Account: Dick van der Lecq, Milo van der Meij
Producer: Marieke Prette
Regie: Mattias Schut
D.O.P.: Menno Westendorp
Geluid: Earforce
Edit: Brian Ent
Postproductie: Ton Habraken
Grading: Efraim Gons
PR-bureau: Glasnost
Klant: Jeroen Harks, Menno Haars, Manon Swinkels, Han van Welie
Doelstelling
Meer ontbijtkoek verkopen door in te spelen op het geluksgevoel van de doelgroep: “Peijnenburg staat voor ongecompliceerd genieten en vindt dat we dat best wat vaker mogen doen.”
“Zelfspot van Frans Bauer is belangrijkste ingrediënt van deze commercial”
Uitwerking
Uit het persbericht: “Frans is een enorme fan van Peijnenburg en daarnaast geliefd bij jong en oud. Ook staat hij, net als Peijnenburg, bekend om zijn positiviteit, authenticiteit en humor; een goede match dus met het ontbijtkoekmerk. Door de positieve energie van zijn ontbijtkoek droomt hij weg naar zijn happie place, als dé grote ster van Amerika. Hier zingt hij ‘Have You a Moment for Me’ voor 100.000 uitzinnige Amerikaanse fans. Dit is dus het geheim achter Frans zijn positiviteit!”
In 2019 is onderzoek gedaan naar de meest herkenbare en unieke merkelementen van het merk Peijnenburg, aldus het persbericht. “Daarom is onder meer het iconische ‘koek aan een touwtje’ teruggehaald als merkbeeld op de verpakking. Ook is in het vierde kwartaal van 2019 een re-design uitgevoerd. Hierdoor is bijvoorbeeld de Peijnenburg Zero meer in lijn met de originele ontbijtkoek waardoor deze koek beter onder de aandacht wordt gebracht.”
Oordeel
De zelfspot van Frans Bauer is het belangrijkste ingrediënt van deze nieuwe commercial. Natuurlijk weet hij zelf ook wel dat die Engelse vertaling van ‘Heb je even voor mij?’ te slecht voor woorden is. Dat maakt het verhaal juist grappig. Ik vind het mooi dat Frans hier gewoon in mee gaat. (Ja, kom nu maar met opmerkingen zoals “Als ik zo veel geld kreeg, dan deed ik het ook!”)
“Boodschap is goed, bewoording niet”
Die nieuwe pay-off ‘Van happen word je happie’ vind ik helemaal niks. Te vergezocht. Dan vond ik ‘Everybody Appie’ van Albert Heijn destijds zelfs nog beter. De iconische lading die ‘Happen naar Peijnenburg’ had, komt hierdoor in mijn ogen niet terug. Al snap ik de boodschap wel: Peijnenburg wil de doelgroep gelukkig maken met hun ontbijtkoek. De bewoording vind ik alleen minder goed gevonden.
Ik denk dat de missie van Peijnenburg wel geslaagd is met deze commercial. De eerste keer dat ik hem zag, had ik in ieder geval een grote glimlach op mijn gezicht. Nu maar afwachten of mijn onderbewustzijn genoeg genudged is om tijdens mijn volgende supermarktbezoek Peijnenburg in de boodschappenwagen te doen…