ReclameReview: Coolblue

17 februari 2016, 12:00

Hoe maak je een grappige commercial die laat zien dat je de niet al te serieuze vragen van je klanten stiekem toch wel serieus neemt? Coolblue laat zien hoe je dat aanpakt met deze nieuwe commercial.

Credits

Creatie: Nik Sluijs & Joey Boeters, Duval Guillaume

Regie: Andre Maat, Czar

Productie: Maarten de Sutter, Jelle Robbeets, Czar

Verantwoordelijk bij Coolblue: Marloes Dobbe, Coolblue

Creatief geweten: Joost Bakker, Coolblue

Merkmoeder: Eva Nooitgedagt, Coolblue

Coördinator: Martine van Leeuwen, Coolblue

De doelstelling

Meer omzet behalen door de naamsbekendheid en likeability te verhogen.

De uitwerking

In deze nieuwe commercial krijgt Coolblue de vraag binnen van klant Maarten die zich afvraagt of het nieuwe sporthorloge van Fitbit ook werkt als je hem vastmaakt aan je hond of hamster. Coolblue neemt de proef op de som en laat een hamster de eerste 20.000 stappen verzorgen, zodat Maarten lekker begint met zijn nieuwe Fitbit.

Het oordeel

Je zou kunnen zeggen dat het flauw is om serieus in te gaan op zo’n niet-serieuze vraag. Je zou kunnen zeggen dat Coolblue vast niet al hun klanten zo persoonlijk helpt als ze hier met Maarten doen (er zullen nu eenmaal altijd klanten zijn die zich niet goed behandeld voelen). Maar volgens mij ga je dan voorbij aan de eigenlijke boodschap. Ik denk namelijk dat dit een heel goede uitwerking is van hun pay-off ‘Alles voor een glimlach’.

Alles in de commercial is gericht op die glimlach. Het waarmaken van een belofte dus. Ten eerste al de vraag van de klant, die van zijn vrouw moet sporten en daar graag onderuit wil komen. Ten tweede dat Coolblue serieus gaat onderzoeken of je stappentellers kunt ’tweaken’ door ze aan een rennende hamster te verbinden. Ten derde de Fitbit die bezorgd wordt bij Maarten, inclusief de eerste 20.000 stappen. Dat is toch heel wat bewijs in 25 seconden.

Coolblue hoeft dus niet zo nodig het hele assortiment te benoemen of bewijzen hoe snel ze bezorgen of andere harde specificaties te geven. Ze gaan voor de emotie. De glimlach, een typische soft skill, staat centraal bij het bedrijf. Dat vind ik behoorlijk onderscheidend in deze competitieve markt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Patrick

    Zie reactie hierboven:

    “Wel een beetje jammer dat het idee gejat is uit een aflevering van….”

    Ooit hun buebuilt producten gezien? Google even…


    18 oktober 2019 om 19:27
    Carst Terhorst

    Wat mij opvalt aan de melige Coolbluereclame due bijna elk reclameblok (ont)siert, is het gebrek aan creativiteit. De vlot verspringende content doet sterk denken aan de reclames van Marktplaats.


    21 september 2021 om 16:51

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief