ReclameReview: ASR-campagne ‘Dit is de tijd van doen’
Verzekeraar ASR heeft geluisterd naar het signaal dat Nederland gaf in de vorm van de Loden Leeuw. De nieuwe campagne heeft rapper Sticks nog wel als verteller, maar dan op een andere manier. Met als nieuwe thema ‘Dit is de tijd van doen’.
Credits
Bureau: The Merge
Regie en productie: The Merge en Czar
Media: Media Reverse
Verantwoordelijk bij ASR: Hella de Weger, Nelleke Ungersma
Doelstelling
ASR neerzetten als de verzekeraar voor ‘de tijd van doen’.
Uitwerking
Uit het persbericht: “De campagne daagt uit om naast ergens iets van te ‘vinden’ ook iets te doen. En ASR neemt hierin het voortouw. In de campagne worden doorlopend maatschappelijke thema’s aangekaart, waar ASR een oplossing voor biedt. Het is het vervolg op de bekende campagnereeks met rapper Sticks. Merkmanager Hella de Weger: ‘In deze campagne laat ASR zien hoe zij maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet invulling geeft. Daarom is de pay-off vanaf nu: ASR doet het.'”
“In deze campagne laat ASR zien hoe zij maatschappelijk verantwoord ondernemen concreet invulling geeft”
“In deze campagne werkt ASR weer samen met rapper Sticks, maar hij heeft een andere rol dan in de vorige campagnes. Manager Merk & Positionering Hella de Weger: ‘Hiermee verandert ook de toon van de campagne. Waar ‘dat vind ik’ kritisch was, is de nieuwe campagne optimistisch en concreet. De nieuwe pay-off ‘ASR doet het’ is no-nonsense en heeft onmiskenbaar het DNA van ASR.'”
Oordeel
In mijn vorige twee ReclameReviews over ASR (hier deel 1 en hier deel 2) was ik gematigd positief over de campagne waarin diverse acteurs te zien zijn terwijl zij rappen met de stem van rapper Sticks. De algemene opinie in Nederland was minder positief. Daar heeft de verzekeraar naar geluisterd en daar hebben we deze nieuwe campagne aan te danken.
Ik sta helemaal achter motto’s als ‘dit is de tijd van doen’ en ‘geen woorden, maar daden’. Maar het blijft natuurlijk heel krom dat je in een campagne als deze júist alleen maar woorden gebruikt, en geen daden. Als je nu écht achter de nieuwe pay-off staat, dan ga je toch liever een PR-offensief aan waarin je nieuwswaardige daden van ASR laat oppikken door redacties? Dan bewijs je dat het je gaat om ‘doen’.
“Inhoudelijk zit er in deze commercial weinig waar je op tegen kunt zijn”
En hoe lang zal het nog duren voordat de financiële dienstverleners die verantwoordelijk waren voor de woekerpolissen hier niet meer aan herinnerd worden? Vooral als ik termen als ‘duurzaam’, ‘eerlijk’ en ‘doen wat we beloven’ hoor in deze nieuwe commercial, denk ik al snel: dat zijn stokken om mee te slaan voor mensen die nog steeds gefrustreerd zijn door zaken uit het verleden.
Inhoudelijk is er in deze commercial weinig te vinden waar je op tegen kunt zijn. De woorden, de strekking, de beelden: allemaal prima. Natuurlijk kun je je twijfels hebben bij het voortzetten van de samenwerking met Sticks en bij opnieuw een rapcommercial. Maar dat is een kwestie van smaak. Zoals gezegd zou ik liever zien dat ASR zich via nieuwsberichten opwerpt als voorvechter van de toekomst in plaats van in een commercial. Want dit is de tijd van doen.
Na een echt hele stomme campagne is er een nog stommere, geen kleinkind van mij neemt deze oudere jongere als rapper serieus. Dat iemand het lef heeft om met dit soort agitatiepropaganda de markt van oprechtheid denkt te kunnen vergorten. Zit dan iedere maker hiervan te slapen?
Wat een vervelende reclame. Rappen hoort niet bij verzekeren, gewoon normaal DOEN.
Deze zapp ik gelijk weg… Nog erger dan de vorige, wederom prijswinnaar.
Wat verschrikkelijk irritant. Dat monotone toontje dat keer op keer herhaald wordt en zo overduidelijk bedoeld is om tussen je oren gedramd te worden. Maar ondertussen weerzin opwekt.
Fantastisch. Spreekt me aan, ik word er vrolijk van en ik onthoud asr voor de volgende verzekering. Top deuntje waar ik ’s ochtends mijn pubers mee wakker maak. Top gedaan. En jullie zure klagers hierboven – doe eens wat leuks met je leven. Tijd van doen, goed gedaan.
Zodra deze commercial komt, zet ik her geluid uit of ga naar een andere zender. Het is een afschuwelijke reclame. Ik zal inooit naar die bank gaan!
Ik hoor allen maar iemand met een spraakgebrek rappen: Dut us du tud vuur dun. Boodschap komt niet over. Super irritant
De laatste weken elke keer snel de afstandsbediening bij de hand. Geen reclameblok (juni 2019) zonder de vreselijke zing-zegger – rapper? Pffff – en gauw wegzappen naar “maakt niet uit” welke zender. ASR – stuff it! En het reclamebureau dat dit bedacht: gefeliciteerd met alweer drie loden leeuwen.
Tenenkrommend irritant !!
Het is me bovendien een raadsel hoe ASR tot het besluit is gekomen om door te gaan met een reclamebureau dat hen de Loden Leeuw bezorgd. Het riekt naar vriendjespolitiek en getuigd van incompetentie.
Tenenkrommend irritant !!
Het is me bovendien een raadsel hoe ASR tot het besluit is gekomen om door te gaan met een reclamebureau dat hen de Loden Leeuw bezorgd. Het riekt naar vriendjespolitiek en getuigd van incompetentie.
Ik haat weinig dingen. Maar ik haat wel de asr reclames met Sticks erin.
Ik weet niet welke ik erger vind maar ze zijn allemaal kut. Ik zet gelijk het geluid uit, of tv uit, of ander kanaal en van asr moet ik van m’n leven niks hebben door deze reclame. Ontzettend irritant. Ik zie het al helemaal voor me, de bedenkers van deze reclame zitten inspiratieloos aan tafel terwijl ze door hun baas (de oom van Sticks) eraan worden herinnerd dat Sticks dolgraag nog een keer gratis mee wil doen aan een nieuwe asr reclame in een ultieme poging relevant te blijven. Volledig ontredderd gaan de hoofden omlaag. Dezelfde hoofden waarin een flits van een vierde loden leeuw voorbijkomt. Door de 59 jarige baas worden ze aangemoedigd omdat hij er heilig van overtuigd is dat zowel jongeren, en ouderen zich kunnen identificeren met de oersaaie monotone rapper waarvan blijkt dat hij ook een oersaaie monotone zanger is. Weg hiermee!
Zeeeer irritant. Net zo irritant als dat ooit van Tele2. Maar achteraf bleek niet zo vreemd, daar hetzelfde reclame bureau bleek te zijn (INDIE)… fantasieloos om dezelfde stijl te blijven toepassen bij meerdere opdrachtgevers en andere onderwerpen (makkelijk geld verdienen toch :).
extreem irritant, bijna net zo irritant als K@#$@vat. Ik associeer asr vooral met woekerpolissen. Kan er echt heel slecht tegen dat ze zich nu zo sociaal betrokken willen neerzetten. Wat een mafiabende.
Je mag het irritant vinden, je mag Sticks monotoon vinden. Het is een land van vrije meningen. Gelukkig maar.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!