ReclameReview: a.s.r. (Sticks)

ReclameReview: a.s.r. (Sticks)

Rapper Sticks houdt een indrukwekkende monoloog over zijn visie op verzekeringsmaatschappijen. Afzender van de bijzondere commercial is a.s.r.

Credits

Creatie: Pool Worldwide

De doelstelling

Het merk a.s.r. versterken.

De uitwerking

a.s.r. zegt er zelf over: "Dit is hoe wij denken dat Nederlanders verzekeringsmaatschappijen zien. Op eigen wijze verwoord door Sticks (bekend van de rapformatie Opgezwolle). Het laat zien wat Nederlanders verwachten van een verzekeringsmaatschappij en belangrijk vinden. En daardoor ook wat a.s.r. belangrijk vindt. We willen graag voldoen aan de verwachtingen van Nederlanders."

Het oordeel

Het is wel mooi dat de eerste kernwaarde die Sticks noemt 'integriteit' is. Dat is namelijk waar hij zelf over aangevallen gaat worden in de rapscene, omdat hij optreedt in een commercial als deze. Persoonlijk vind ik dat hij het wel met integriteit doet overigens. Het is een duidelijk verhaal, al lijkt het wel op een manier gebracht die ook voor niet-hiphopfans begrijpelijk is. Het klinkt allemaal iets simpeler dan de nummers die Sticks normaal uitbrengt.

Als a.s.r. wil opvallen, dan lukt dat zeker met deze campagne op radio en tv. Het grote communicatieprobleem bij zo'n lange commercial is natuurlijk wel dat kijkers en luisteraars vaak niet weten wie de afzender is. Want deze boodschap kan van elke verzekeraar komen. Toch vind ik dat ze lef hebben getoond door Sticks in te schakelen. Ten eerste doen ze daarmee iets anders dan anderen en ten tweede proberen ze aansluiting te zoeken bij een hele grote doelgroep, namelijk hiphopfans.

Dat er veel negatieve reacties op deze campagne komen, valt natuurlijk te verwachten. Van boze hiphopfans, van mensen die de commercial niet snappen en uiteraard van gedupeerden in de woekerpolisaffaire. Tja, als je het hebt over integriteit en advies op maat, dan is de tegenstelling met het vrij recente verleden toch wel heel groot... Aan de andere kant kun je ook zeggen dat a.s.r. zichzelf graag wil verbeteren en in plaats van sorry te zeggen, doen ze dat door via de rap van Sticks de waarden te communiceren waar ze nu voor willen staan.

Met de tekst van de rap zal iedereen het eens zijn. Sticks verwoordt wat we allemaal willen van onze verzekeraar. Nu is het aan a.s.r. om zich echt op deze manier te onderscheiden, want met alleen een commercial ben je er nog niet.


Delen

0
0


Er zijn 12 reacties op dit artikel

  • Als je kijkt naar het sentiment op social media krijg je deze verdeelde reacties te zien. Mensen zijn enerzijds boos vanwege de woekerpolisaffaire of vinden de reclame rondweg irritant. Anderen loven echter het feit dat A.S.R. iets nieuws probeert of de kwaliteiten van Sticks.
    Heb een simpele zoekopdracht in de open versie van Coosto laat dit zien (let wel op dat Coosto open het aantal zoekwoorden beperkt waardoor je met de echte tool meer resultaten kunt vinden door beter te zoeken). Hier is de link: http://bit.ly/28MlUiZ

    geplaatst op
  • Ik vind die reclame de meest irritante die ik in jaren gezien en gehoord heb. Wie laat nu een dergelijke reclame inspreken door iemand die gebrekkig Nederlands weet te spreken/rappen. Mijn vrouw en ik grijpen naar de afstandsbediening om het geluid te dempen als deze reclame ALWEER wordt uitgezonden.
    Zelf geloof ik dat ASR hiermee aan imagovernietiging doet. De ouderen raken geïrriteerd of snappen het gewoon niet waar die reclame over gaat en de jeugd kijkt geen televisie meer.
    Zucht.

    geplaatst op
  • Helemaal mee eens, ik irriteer me aan deze reclame. Het is een reclame waar de ego er vanaf druipt als een overgelopen pan. Hoop.dat de reclame asap verdwijnt. Verzekeringen hebben geen ego nodig. Maar doorzichtigheid en vertrouwen. Deze reclame is namens mij alvast betiteld als meest iritante penitrante reclame in de geschiedenis van reclame.

    geplaatst op
  • Nou nou, wat een zure reacties hierboven. Ik moest ook even wennen aan de reclame, en wist eerst niet wat ik ervan moest denken. Maar na 3 keer gehoord te hebben, wist de reclame mijn mening langzaam te veranderen. Het is een andere invalshoek om de mensen te benaderen, en in plaats van de kijker te overtuigen van de eigen kwaliteiten, zien we een eerlijk monoloog dat niet is gescript door de verzekeraar.

    geplaatst op
  • verschrikkelijk irritante reclame!
    1e keer ok, maar iedere dag is teveel van het slechte
    wanneer komt er in deze tijd van digitalisering een TV die automatisch op stil gaat bij dergelijke reclame boodschappen!

    geplaatst op
  • Vreselijke reclame. Zo irritant dat ik voor de eerste maal een site gezocht heb waar ik dit kan melden. Mijn partner en ik vliegen naar de AB. om het geluid uit te schakelen. Echt super irritant. Nooit geen ASR voor mij/ons

    geplaatst op
  • 'Wat van jou is blijft van jou'? Denkend aan mijn woekerpolis had ik deze zin er überhaupt uitgelaten. Nee, ASR heeft voor mij afgedaan en kan het met niets meer goedmaken. Twintig jaar betaald en niet eens mijn eigen geld terug.

    geplaatst op
  • Super irritante reclame, mist totaal haar doel doordat de irritatie per uitzending ongenadig echt stijgt, gebrekkig wannebe kansloos Nederlands ingesproken door een mafkees die het stoer vind om slecht Nederlands te spreken aangezien daar zelf geen eigen persoonlijkheid tegenover staat. Eindigend met "dat vind ik" wat bij zo goed als iedereen de reactie oproept "Er is echt helemaal NIEMAND maar dan ook echt NIEMAND die het een fluit boeit, wat jij vindt... reclame afgelopen.... irrtatie bereikt maar de naam/ dienst of product waar het om gaat...... geen idee meer en als je het nog wel wet, ben je ook meer dan overtuigd niets met deze kansloze zooi te maken wilt hebben

    geplaatst op
  • Het verbaast me dat ASR deze reclame nog steeds laat uitzenden.

    ASR heeft recent met Avéro Achmea een deal gesloten om een verzekeringspakket voor particulieren over te nemen. Wij zeiden tegen onze tussenpersoon: wij willen niet bij ASR, zelfs als deze de goedkoopste is. Ze glimlachte en antwoordde dat dit een algemene reactie was van haar klanten. Niemand stapte over naar ASR.
    ASR heeft dus geld betaald om een pakket verzekeringen van Avéro Achmea over te nemen en niemand stapt over naar ASR. Hoe een slechte reclame je reputatie kan verpesten en je nog geld kan kosten ook. Textbook example.

    geplaatst op
  • Aan ASR: please, mag deze reclame WEG.
    Elke keer weer supergeirriteerd als dit verschijnt. Het heeft echt totaal geen zin: weet tot op de dag van vandaag niet wat jullie nu eigenlijk willen uitdragen, want ik druk het meteen weg of probeer geërgerd vooral NIET te luisteren.
    Zo erg.

    geplaatst op
  • Indrukwekkend???
    Een natte scheet is indrukwekkender.

    geplaatst op
  • Vreselijke irritante reclames, gepresenteerd door een volwassen man die in slecht Nederlands op een zwarte rapper probeert te lijken. Nooit, maar dan ook nooit, zal ik een verzekering van ASR afsluiten ...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.