Rapper Sticks houdt een indrukwekkende monoloog over zijn visie op verzekeringsmaatschappijen. Afzender van de bijzondere commercial is a.s.r.
Credits
Creatie: Pool Worldwide
De doelstelling
Het merk a.s.r. versterken.
De uitwerking
a.s.r. zegt er zelf over: "Dit is hoe wij denken dat Nederlanders verzekeringsmaatschappijen zien. Op eigen wijze verwoord door Sticks (bekend van de rapformatie Opgezwolle). Het laat zien wat Nederlanders verwachten van een verzekeringsmaatschappij en belangrijk vinden. En daardoor ook wat a.s.r. belangrijk vindt. We willen graag voldoen aan de verwachtingen van Nederlanders."
Het oordeel
Het is wel mooi dat de eerste kernwaarde die Sticks noemt 'integriteit' is. Dat is namelijk waar hij zelf over aangevallen gaat worden in de rapscene, omdat hij optreedt in een commercial als deze. Persoonlijk vind ik dat hij het wel met integriteit doet overigens. Het is een duidelijk verhaal, al lijkt het wel op een manier gebracht die ook voor niet-hiphopfans begrijpelijk is. Het klinkt allemaal iets simpeler dan de nummers die Sticks normaal uitbrengt.
Als a.s.r. wil opvallen, dan lukt dat zeker met deze campagne op radio en tv. Het grote communicatieprobleem bij zo'n lange commercial is natuurlijk wel dat kijkers en luisteraars vaak niet weten wie de afzender is. Want deze boodschap kan van elke verzekeraar komen. Toch vind ik dat ze lef hebben getoond door Sticks in te schakelen. Ten eerste doen ze daarmee iets anders dan anderen en ten tweede proberen ze aansluiting te zoeken bij een hele grote doelgroep, namelijk hiphopfans.
Dat er veel negatieve reacties op deze campagne komen, valt natuurlijk te verwachten. Van boze hiphopfans, van mensen die de commercial niet snappen en uiteraard van gedupeerden in de woekerpolisaffaire. Tja, als je het hebt over integriteit en advies op maat, dan is de tegenstelling met het vrij recente verleden toch wel heel groot... Aan de andere kant kun je ook zeggen dat a.s.r. zichzelf graag wil verbeteren en in plaats van sorry te zeggen, doen ze dat door via de rap van Sticks de waarden te communiceren waar ze nu voor willen staan.
Met de tekst van de rap zal iedereen het eens zijn. Sticks verwoordt wat we allemaal willen van onze verzekeraar. Nu is het aan a.s.r. om zich echt op deze manier te onderscheiden, want met alleen een commercial ben je er nog niet.