Populariteit online marktplaatsen stijgt, meer verkoop via socials

Meer verkoop via online marktplaatsen, steeds meer social media bieden marktplaatsen aan.

16 februari 2024, 10:00 1820 x gelezen

De populariteit van verkoop via online marktplaatsen in Nederland neemt toe. 60,5% van de Nederlanders heeft spullen verkocht via online marktplaatsen. In 2021 lag dit percentage op 55% volgens eerder onderzoek. 1% van de ondervraagden verkoopt online op zakelijke basis.

Steeds meer social media platforms openen hun eigen marktplaats voor consumenten, een optie waar 12% van de Nederlanders ooit gebruik van hebben gemaakt om hun (tweedehands) spullen te verkopen. Opvallend is dat vrouwen veel vaker gebruikmaken van social media als verkoopkanaal; 71% van de verkopers is vrouw, tegenover 29% man. Dit is een duidelijk verschil met online marktplaatsen, waarbij 57% van de verkopers vrouw is, tegenover 43% man.

Online verkopen, zowel via marktplaatsen als social media, is het populairst onder de jonge generatie. Binnen de leeftijdscategorie 18-34 jaar heeft een overweldigende 87% van weleens iets online verkocht.

Huidige economische klimaat
‘Deze trends passen perfect in het huidige economische plaatje’, licht Dirkjan Vis, oprichter van Ondernemeneninternet.nl, toe. ‘Met steeds hogere prijzen voor alledaagse artikelen door inflatie en een toenemende behoefte aan duurzame handel, is het goed te verklaren dat tweedehands verkoop toeneemt. Dit betekent dat deze markt steeds serieuzere concurrentie vormt voor zakelijke retailers, die evengoed adverteren via marktplaatsen en social media. Bijvoorbeeld: social media platform Instagram biedt op dit moment alleen een verkoopkanaal aan waar retailers gebruik van kunnen maken. Als dat verandert – denk aan de introductie van Facebook Marketplace – kunnen de effecten daarvan bijzonder groot zijn.’

Het onderzoek is uitgevoerd onder 1.038 Nederlanders door Multiscope in opdracht van Ondernemeneninternet.nl.

 

Onderzoek: verkoop online marktplaatsen neemt toe
Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!