Online Tuesday – Sport & Data: het verslag

21 oktober 2015, 11:00

Big data en sport groeien naar elkaar toe. Sinds Brad Pitt er een gezicht aan gaf in de verfilming van de bijbel op dit gebied, Moneyball, lijkt het wel of alles data driven moet zijn. Zonder data als rechtvaardiging van alles wat je doet, tel je niet meer mee. Genoeg redenen om er tijdens de laatste editie van Online Tuesday eens dieper in te duiken. Sport en data was het vertrekpunt, maar welke lessen kunnen marketeers trekken uit deze verhalen?

Bekijk het hele event via de video hierboven of skip naar een specifieke spreker via de thumbnails aan het begin.

Thomas Boeschoten – Utrecht Data School/Catenaccio

Thomas, oprichter van de Utrecht Data School en oprichter/uitgever van Catenaccio, staat bekend om vlijmscherpe voetbalachtergronden op basis van analyses en statistieken. Daarnaast zat hij in de commissie die de sociale data analyseerde na afloop van het ProjectX-feest in Haren.

Boeschoten benadrukt dat de centrale vraag in data-analyses draait om welke data nou waardevol is. Wat hem betreft is data die mythes ontkracht daar een voorbeeld van. Als voorbeeld gebruikt hij een uitspraak van Louis van Gaal die aangaf dat hij middevelder Nigel de Jong niet had opgeroepen voor een interland, omdat zijn passing in een wedstrijd tussen zijn A.C. Milan en Ajax onzuiver was. De mannen van Catenaccio hebben daar vervolgens eens goed naar gekeken en wat bleek? De Jong had in die specifieke wedstrijd een passzuiverheid van 100%.

Naar aanleiding van het verhaal van Thomas blijkt dat het makkelijk is een verhaal te vertellen met data, maar het is een stuk lastiger iets wezenlijks te zeggen. Dat komt omdat data niet alleen maar antwoorden geven, maar vooral ook nieuwe vragen oproepen.

De belangrijkste conclusie is dat je met data meet wat je kunt meten en daarmee meet je automatisch niet wat je niet kunt meten. Data-analyse is dus nooit het hele verhaal.

Vosse de Boode – AFC Ajax

Vosse is sports scientist bij AFC Ajax en vertelt over hoe ze data inzet om bij de voetbalclub om de technische, medische en de performance staff te ondersteunen. Haar werk gaat om het helpen van het oog van de meester, in dit geval de trainer. Daarbij gaat het onder andere om het meetbaar maken prestaties en kwaliteiten, het in kaart brengen fysieke belasting van voetbaltrainingen en sturing geven in blessurepreventie.

Ook Vosse benadrukt dat data genuanceerder zijn dan het lijkt. Ook volgens haar geldt: met data meet je wat je kunt meten en dus mis je altijd dingen omdat je niet alles kunt meten. Vosse geeft wel een aantal tips om aan de slag te gaan met data en welke vragen je moet kunnen beantwoorden om iedereen waarde uit die data te kunnen laten halen:

  • Wie is de gebruiker? Aan wie geef ik wat en op welke manier?
  • Ziet het er aantrekkelijk uit?
  • Is het eenvoudig in gebruik?
  • Gaat het om directe feedback of monitoring?
  • Kun je een database gebruiken?
  • Kun je die database inzetten om verschillende gegevens te koppelen?

De slides van Vosse kunnen niet openbaar gedeeld worden.

Gijsbregt Brouwer – Týrsday/SPORTNEXT

Volgens Gijsbregt Brouwer, o.a. oprichter van Týrsday, een online content- & activatiebureau op het gebied van sport, en van SPORTNEXT, een online community voor sportmarketeers, gaat data vooral om verhalen vertellen op basis van die data. Zijn uitgangspunt is de digitale wereld die steeds meer data aan het verzamelen is. De bak met sportdata puilt uit, zowel professional als bij amateurs.

Brouwer ziet daar nieuwe verdienmodellen in. Voorbeelden hiervan zijn talentherkenning, strategie en tactiek, training en verbetering en datajournalistiek. De grootste uitdaging is de context voorzien die data betekenis geven. Een simpel voorbeeld: wat betekent een timer met de tijd 9:58 seconden erop? Als je alleen de timer ziet niet veel, zie je Usian Bolt ernaast en je weet dat dit gaat om zijn wereldrecord op de 100 meter sprint.

Foto’s

Door omstandigheden zijn er helaas geen foto’s gemaakt.

Online Tuesday #56

De volgende editie van Online Tuesday vindt plaats op 10 november. Het onderwerp is corporate innovatie.

De inschrijving voor deze editie start op dinsdag 27 oktober om 12.00.

Partners en sponsoren

Online Tuesday is het maandelijkse event over online marketing dat wordt georganiseerd door Marketingfacts, Traffic4U, NEWPEOPLE, DQ&A Media Group en PostNL.

Online Tuesday wordt mede mogelijk gemaakt door onze sponsoren Nextail, Exponential, MeasureWorks en Massarius. De videoregistratie en livestream worden verzorgd door Voormedia.

Thomas van Manen
Journalist en oud-hoofdredacteur bij Marketingfacts

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!