NIMA Marketing Day: wat heb je daar te zoeken?

16 mei 2019, 06:00

Het thema is geen hijgerig buzzword, maar domweg ‘Work, Life, Marketing’

Als geregeld bezoeker van dit onvolprezen shockblog over innovatie in marketing kan het je onmogelijk zijn ontgaan dat er sinds anderhalf jaar een soort innige verkering gaande is, die trouwens een aantal weken geleden ook echt is beklonken met een huwelijk (al wordt er nog gepuzzeld op de huwelijkse voorwaarden – pin me nergens op vast). NIMA wordt echt voor de helft uitgever van Marketingfacts. Goed voor NIMA, goed voor M!, zo luidt de verwachting.

Dat brengt wat organisatorische uitdagingen met zich mee, zoals een onmogelijke spagaat tussen mijn baan hier, bij Marketingfacts, en dáár bij het Ministerie van Marketing. Maar er zitten ook hele mooie kanten aan, waaronder de bemoeienis met zoiets als een NIMA Marketing Day, 20 juni aanstaande, waar een aantal marketeers op het podium staan die we weer zijn tegengekomen via deze site.

De NMD bestaat pas sinds een paar jaar en draait eigenlijk het businessmodel om dat veel andere events voor marketeers hanteren. Die beginnen meestal met een niche – zeg contentmarketing -, daarop volgen een aantal founding sponsoren om de zaak profijtelijk te krijgen en vervolgens begint de jacht op goed gekwalificeerd publiek. Zaaltje, thema, keynote, break out-sessies, lollige dagvoorzitter en gáán (oké oké, beamer werkt niet, kabeltje vergeten, blauw scherm). Ook een prima toevoeging: de marcom-vakprijs. We hebben er een stuk of vijftig per jaar in Nederland, schatten we, althans waar meer dan 300 m/v op afkomen.

‘Topcatering, goeie DJ, gratis borrel, een bruine fruitschaal met culinaire waarde’

Voor de Marketing Day is dat hele idee omgedraaid. Stel dat je al 1000 m/v publiek hébt en stel dat dat kluitje vakgenoten eigenlijk al heeft aangegeven wat ze écht belangrijk vinden in het vak én dat er per bezoeker ook al een budget wordt vrijgemaakt voor het bezoeken van de dag. Dan heb je redelijk de vrije hand bij het invullen van het programma en kun je commerciële partners vragen eraan mee te doen om de zaak groter te maken, uit te breiden en écht goed neer te zetten: topcatering, goeie DJ, gratis borrel, een bruine fruitschaal met culinaire waarde. Bovendien kun je de toegangsprijs voor bezoekers buiten NIMA redelijk houden.

Op en naast het werk

Zo begon NMD. Het idee was ooit dat er 700 m/v zouden komen, aangevuld met sprekers, genodigden en kaarten voor partners. Dit jaar verwachten we de 1700 aan te tikken en wat mij betreft tikken we daar net iets overheen. Veel meer dan dat kan het niet worden want dat kan de locatie niet aan. Het onderliggend thema van de Marketing Day is geen fancy buzzword of hijgerig gesurf op een trend, maar domweg ‘Work, Life, Marketing’. Wij allen werken, zijn een beetje marketing-gestoord soms en hebben een leven, hé. Op en naast het werk.

NMD bestaat uit vijftien podia en zalen, met evenzoveel thema’s die er momenteel toe doen. Huis-aan-huisfolders doen er óók toe momenteel, maar daar valt niet veel innovatiefs over te vertellen (hoewel: ik verbaas me nergens meer over). En dat innovatieve hangt wel boven NMD, net als boven deze site. Niet om de innovatie, maar omdat innovatie relevant is voor marketeers: je kunt er een competitief voordeel aan ontlenen. AI en Tech Innovation doet er wél heel erg toe, maar je struikelt over de deskundigen die willen vertellen wat een marketeer ermee moet. Je hoort zelden een marketeer die erom vráágt of uitlegt wat zij/hij ermee doet.

‘Gewoon mensen met fancy beroepsnamen als Head of Shared Sales Services’

Wat NMD dus mooi maakt was (en is) het uitgangspunt om het niet te vragen aan deskundigen aan de andere kant van de marketingbedrijven, maar aan de marketeers ín de marketingbedrijven. Gewoon al die mensen met fancy beroepsnamen als Head of Shared Sales Services, Marketing Automation and Relevance Manager, of Head of Marketing & Communications. Je kent ze. In totaal maken zij 80 procent van het congresprogramma uit op een totaal van 77 presentaties. Die overige 20 procent is exclusief voor de partners en sponsoren en ook daarvoor geldt: bezoekers aan NMD zitten niet aan hun stoel geplakt, dus relevantie is doorslaggevend.

Bij het bepalen van de locatie zijn we trouwens uitgegaan van een plaats waar je daadwerkelijk over vijftien zalen kunt verspreiden, maar toch bij elkaar blijft. Vandaar DeFabrique. Blijft overigens een megaklus om het te managen, want het is een soort muziekfestival en daar heb je ook podia waar het wat drukker is dan op andere, maar we gaan het wel proberen: Vijftien zalen met steeds 100 m/v. En dat dus vijf keer.

Gras in je tuintje

Maar terugkomend op de vraag: Wat je daar te zoeken hebt. Wel, NMD is eigenlijk het enige event waar marketeers staan om te vertellen over hun marketing, maar dan eens niet de usual suspects. Niet de prijswinnaars. Ik haal graag een voorbeeld aan uit 2018, waarbij een bezoeker de inval kreeg om een Hoogheemraadschap uit te nodigen. Idee daarbij was dat de leadtime voor veel marketeers steeds korter wordt, dus de strategie steeds vluchtiger, maar wat nu als je werkt met scenario’s van vijftig jaar, in plaats van vijf weken of vijf dagen? Wat doet dat met communicatie? Hoe haal je mensen over hun tuintje vol te leggen met gras en geen tegels “omdat dat bij eventuele wateroverlast handig is”. Dus stond Hoogheemraadschap HHKN vorig jaar te shinen op NMD en sprak tot een volle zaal. Na zeven mailtjes en twee keer bellen vanuit de organisatie overigens, want de vraag om het te komen vertellen op een marketingcongres viel in eerste instantie wat moeizaam.

Alex van Gastel, CEO van Pulitzer Hotel, komt uitleggen wat échte customer centricity inhoudt

Dat gebeurt wel vaker: marketeers of ondernemers (of ambtenaren) die goed moeten nadenken of ze het aandurven. Zulke ongewone krenten in de pap zijn er dit jaar ook. Zonder ook maar één vrijwillige presentator te kort te willen doen, wijs ik bezoekers uiteraard graag op keynotes Tom Goodwin (hoop gedoe, komt toch) en Ronald van Zetten (vond het gelijk een mooi plan), maar wat te denken van het Pulitzer Hotel? CEO Alex van Gastel komt uitleggen wat échte customer centricity inhoudt. Vond die vraag ook heel tof. Royal Delft komt een ongekende design-case presenteren, waarvoor het vorig jaar een Dutch Design Award won en waarbij een kunstenaar, designbureau en uiteraard een aardewerk en porseleinfabrikant betrokken raakten. De Verspillingsfabriek komt uitleggen hoe je voedsel vermarkt dat ‘van de vrachtwagen is gevallen’.

Baukje Schaap van het Catarijneconvent komt vertellen hoe het een virtueel museum ontwikkelde rond fysiek echt bestaande kerken. Technisch heel knap, maar vanuit de missie en het bereiken van de doelgroepen state of the art te noemen. Ticketswap (mijn persoonlijke lifehack van het jaar trouwens) komt dat verhaal vertellen, waarmee het in één gezond businessmodel vier partijen blij maakte: bezoekers van events, organisatoren, artiesten en mensen die een kaartje zoeken. En – zomaar een e-tailer – Made.com komt spreken. Merk dat er zomaar was, zomaar begon te verkopen en zomaar een gillend succes werd in de race om de budget-designklant. Of was dat eigenlijk wel ‘zomaar’? Databeest en Marketingfacts-icoon Danny Oosterveer komt ook spreken trouwens. Over ’s lands meest datagedreven attractiepark van Nederland: Burgers’ Zoo.

Bottom-line: natuurlijk zien we je graag komen als je géén NIMA-member bent. Maar je kunt het ook wórden. Dan bespaar je op een ticket – want NIMA-members betalen via hun lidmaatschap voor NMD – en ontvang je de rest van je leven MarketingTribune in print, maar belangrijker: dan is het van jou. Heel NMD. Of deze hele site. Of, nou ja, een stukje van de helft dus, maar wel écht. NIMA is een vereniging. Yours to discover.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!