Het start bij jou: het ontwikkelen van duurzame proposities

5 april 2019, 11:00

Waarom zou je als bedrijf een duurzame propositie ontwikkelen? Hoe kan je als Young Professional waarde toevoegen aan het bedrijf en de maatschappij? En hoe pak je dit aan in jouw eigen bedrijf? Dat zijn een aantal van de vragen waar vijf teams van Young Professionals zich de komende tijd mee bezig gaan houden tijdens de NIMA Impact Marketing Challenge.

Deze blog werd geschreven door Max Ottenhoff, Lisa van den Hoek, Heijo ter Veldhuis en Pim van Oeffelen, deelnemers aan de NIMA Impact Marketing Challenge. In dit vijfdaagse ontwikkelingsprogramma, ontwikkelen jonge marketingprofessionals een nieuwe propositie voor de eigen organisatie met een duidelijke maatschappelijke impact. In de challenge leren de marketingtalenten om een propositie te ontwikkelen met meerwaarde voor de maatschappij, de doelgroep én het eigen bedrijf. Daarbij ontwikkelen ze leiderschap voor het realiseren van maatschappelijke impact door de eigen organisatie.

Maatschappelijke impact maken

Vijf organisaties gaan de komende tijd deze challenge aan: Aegon, Agrio, Deloitte, Friesland Campina en Hogeschool Utrecht. Vijf diverse organisaties die elk hun eigen markt en uitdagingen hebben, wat het mogelijk maakt om van elkaars aanpak te kunnen leren.

“Bedrijven kunnen niet bestaan in maatschappijen die niet succesvol zijn”

Waarom die focus op maatschappelijke impact? Paul Polman, CEO van Unilever, stelt dat bedrijven niet kunnen bestaan in maatschappijen die niet succesvol zijn. Als bedrijf is het daarom essentieel om rekening te houden met (het succes van) de maatschappij en de eigen impact daarop. Kortom, een maatschappij verder helpen is ook in eigen bedrijfsbelang; het mes snijdt aan twee kanten. Daarnaast vindt maar liefst 70 procent van de consumenten het belangrijk dat bedrijven duurzaam ondernemen, en 47 procent vindt het zelfs belangrijk bij het maken bij een aankoop. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is dus niet alleen defensief, maar ook steeds meer een toevoegende waarde voor bedrijfsvoering en de gehele maatschappij. Met MVO bescherm en versterk je jouw merk.

Duurzame impact

Als marketeers willen wij maatschappelijke impact maken door duurzame proposities te ontwikkelen. Zo kunnen wij ook ons steentje bijdragen aan een betere wereld. Hoe we dit gaan doen? Tijdens de Impact Challenge zullen wij proposities ontwikkelen op basis van design thinking, wat inhoudt dat we de volgende vier fases doorgaan: ontdekken, definiëren, ontwikkelen en opleveren.

Ter inspiratie heeft Bart Brüggenwirth, oprichter van b-open en auteur van ‘sterke merken, betere wereld’, ons iets verteld over ‘driving positive change’. Zijn kernboodschap was: duurzaamheid is een business growth driver. Meer inspiratie kwam van Ine Stultjens, marketingmanager bij Auping. Auping wil van ‘Auping nights, better days’ naar ‘Auping: top of heart’ gaan. Auping met liefde, staat centraal. Dit zien we terug in het productieproces, in de mindset van alle medewerkers en ook in de volledige keten waarin Auping opereert. Auping innoveert en kijkt of er ook op andere manieren geld te verdienen is dan slechts matrassen verkopen. Stultjens sloot mooi af met: “Dankjewel en slaap lekker”.

Driving positive change

Wij willen graag drivers zijn van positive change in onze eigen organisatie. Maar waar te beginnen? Per individu hebben we het Sustainable Marketing Model ingevuld, deen vragenlijst waarop je de huidige situatie van je bedrijf beschrijft en wat volgens jou de gewenste situatie moet zijn van het bedrijf. Hieruit kwam een interessante discrepantie per individu naar voren, wat leidde tot een interessante en mooie discussie binnen de groepen. Het gesprek leidde tot een gezamenlijk groepsmodel waar we de komende tijd aan gaan werken. Door de zeventien sustainable development goals van de Verenigde Naties te matchen met het model kom je tot kansen waar directe en indirecte impact op te maken is.

Ambities uitspreken

In de volgende sessie gaan we aan de slag met een eigen ambitiestatement voor deze Impact Challenge en maken we een start met het ontwikkelen van onze eigen impactvolle propositie.

De NIMA Impact Marketing Challenge is een vijfdaags ontwikkelingsprogramma dat Young Professionals de mogelijkheid biedt om een nieuwe propositie met duidelijke maatschappelijk verantwoorde impact te ontwikkelen voor de eigen organisatie. Het team dat dit het beste doet mag op 20 juni de propositie presenteren tijdens de NIMA Marketing Day.

In het voorjaar van 2019 vindt de eerste editie plaats van de NIMA Impact Marketing Challenge. In dit vijfdaagse ontwikkelingsprogramma, ontwikkelen jonge marketingprofessionals een nieuwe propositie voor de eigen organisatie met een duidelijke maatschappelijke impact. In de challenge leren de marketingtalenten om een propositie te ontwikkelen met meerwaarde voor de maatschappij, de doelgroep én het eigen bedrijf. Daarbij ontwikkelen ze leiderschap voor het realiseren van maatschappelijke impact door de eigen organisatie. Het programma vindt verspreid over een periode van drie maanden plaats, waarin deelnemers, werkzaam bij corporates werken aan hun case onder begeleiding van experts uit de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Bedrijven schrijven zich bij voorkeur in met teams van minimaal 3 young potentials.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Hans Snel

    Dat klink als een hele goeie start, mensen. Heel veel succes, inspiratie en plezier gewenst met het vervolg!


    5 april 2019 om 11:33

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!