De rol van neuromarketing in affiliate marketing

23 mei 2012, 14:21

Op 31 mei a.s. vindt de Affiliate Dag 2012 plaats. Die dag geven, onder de bezielende leiding van dagvoorzitter Ben van der Burg, sprekers als Bryan Eisenberg, Jorij Abrahams en Eduard Blaquière presentaties en verzorgen bedrijven als Bol.com, KLM en T-Mobile workshops. Een van de keynote speakers is Roger Dooley (@rogerdooley), expert op het gebied van neuromarketing. Een kleine preview op zijn verhaal van die dag.

Roger Dooley is o.a. schrijver van het boek Brainfluence: 100 Ways to Persuade and Convince Consumers with Neuromarketing en eigenaar van de populaire website Neurosciencemarketing.com. Hij spreekt tijdens de Affiliate Dag op uitnodiging van Scoot Media.

M!: Kunt u vertellen waarover u het gaat hebben tijdens uw presentatie op de Affiliate Dag?

RD: Ik zal me focussen op de praktische brain-based technieken die affiliate en online marketeers kunnen toepassen om hun conversies en omzet te verhogen. In mijn ervaring zijn de mensen die mijn presentaties bezoeken, net als de bezoekers van mijn website, vooral uit op nieuws dat ze direct kunnen toepassen. Mensen halen iets waardevols uit mijn sessie als ik zie dat ze dingen opschrijven.

M!: Als schrijver van een boek met “100 ways to persuade and convince consumers with neuromarketing” kunt u vast twee of drie bekende voorbeelden geven om een indruk te geven van de rol van neuromarketing in het dagelijks leven.

RD: Ik gebruik een brede definitie van neuromarketing: “any use of our understanding of how the brain works to improve marketing”. Sommige voorbeelden zijn verrassender dan andere. Experimenten laten bijvoorbeeld zien dat mensen de tijd die ze denken nodig te hebben voor een taak twee keer langer inschatten als het lettertype waarin de taak beschreven staat moeilijk leesbaar is. Dat verschil kan enorm meespelen op het moment dat je mensen vraagt iets voor je te doen, zoals het invullen van een formulier of het bekijken van een video. Toch laten adverteerders de keuze van een lettertype over aan de ontwerpers, die het lettertype uitkiezen dat er het mooist uitziet.

Zulke emotionele cues kunnen enorm zijn. Mannen kunnen bijvoorbeeld worden beïnvloed door een foto van een vrouw in een advertentie. Een Zuid-Afrikaanse bank kwam erachter dat het opnemen van zo’n foto in de aanbieding dezelfde stijging in respons liet zien als een verlaging van het rentepercentage met 4% (red: dus niet 4 procentpunten). Mannen reageren op mating cues en worden ongeduldiger en meer gericht op de korte termijn. Vrouwen worden minder eenvoudig beïnvloed door dergelijke irrelevante cues – ze zijn dus duidelijk slimmer dan wij mannen!

M!: Wat is volgens u de belangrijkste relatie tussen affiliate marketing en neuromarketing?

RD: Affiliate marketing heeft hetzelfde doel als elke andere vorm van marketing: je probeert de klant aan te zetten tot een actie. Dat kan het aanklikken van een link zijn, of meer ingewikkelde dingen als het invullen van een formulier, het doen van een bestelling. Dus alles wat gedaan kan worden om die klant daartoe aan te zetten, is positief en neuromarketing is volledig gericht op het begrijpen en beïnvloeden van gedrag.

Omdat slimme affiliate marketeers veel testen, begrijpen ze in mijn beleving vaak beter wat wel en niet werkt dan traditionele marketeers. Hun marketing is een doorlopend laboratoriumexperiment. I kom oorspronkelijk uit de direct marketing en dat is ook een erg kwantitatieve business.

M!: Heeft u een praktijkvoorbeeld of -case van de manier waarop neuromarketing wordt toegepast in affiliate marketing?

RD: Onlangs heb ik op mijn blog een experiment beschreven dat aantoonde dat het veranderen van een landingspagina op basis van de mating cues die ik net beschreef de conversie voor deelname aan een game bijna verdubbelde. Het spel, bedoeld voor o.a. tienerjongens, was gebaseerd op een vampierthema en de ‘controlepagina’ was een griezelige scène met een simpel aanmeldformulier. We testten twee verschillende versies, een met een head shot van een sexy vrouwelijke vampier en een waarbij haar bovenlichaam getoond werd. Die laatste liet een rijk décolleté zien. De designers speelden ook in op het mannelijke ongeduld door de call-to-action te hernoemen naar “Play Now!” De versie met het head shot gaf een verbetering in de conversie van ongeveer 33%, die van het bovenlichaam zorgde bijna voor een verdubbeling.

Ik bedoel zeker niet te zeggen dat het toevoegen van sexy foto’s het antwoord op elk probleem is. Sterker nog, het kan in sommige gevallen tot verlaagde conversie leiden. Maar met een beetje kennis van hun publiek en neuromarketing hebben de marketeers hun marketinginvestering een stuk effectiever gemaakt.

M!: Voorziet u een toekomst waarin affiliate partners met een goed begrip van neuromarketing retailers met affiliate programma’s gaan outperformen, met als gevolg dat die affiliate partners een mainstream purchase decision & transaction layer tussen consumenten en retailers/merken (en dus een afname van hun rol)?

RD: Ik denk dat de groep die deze tools het meest effectief inzet aan aandeel en belang zullen winnen. Daarbij gaat het niet alleen om neuromarketing, maar om vele andere tools zoals multivariate testen, behavioral targeting, etc. Affiliate marketeers kunnen vaak beter focussen op een specifieke kans dan retailers, wat een voordeel is. Maar merken hebben ook en sterk appeal. Hersenscans laten zien dat onze percepties sterk beïnvloed worden door branding: Coca-Cola zorgt voor een sterker reactie in de hersenen dan Pepsi. Sterker, als je mensen Pepsi laat drinken met een Coca-Cola-logo, smaakt het beter dan als er gewoon Pepsi op staat.

Neuromarketing is geen magic bullet voor affiliate marketeers, maar het is zeker een belangrijk wapen in hun arsenaal!

De Affiliate Dag 2012 vindt op 31 mei a.s. plaats in De Fabrique in Utrecht.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Paul Hottinga

    Goed artikel alleen wordt dit specifiek gericht op affiliate marketing. Neuromarketing zoals in dit artikel beschreven zou eigenlijk ingezet moeten worden voor alle vormen/kanalen.

    Voor alle kanelen is online conversie uiteindelijk key.

    Leuk om neuromarketing verder te belichten en verschil van toepassing met diverse marketing kanalen aan te geven?


    29 mei 2012 om 19:01
    bramkoster

    @Paul: dank je en eens dat neuromarketing in een breder verband interessant kan zijn. (Overigens ook breder dan alleen marketing, maar da’s voor andere blogs…)

    We zullen overigens in de toekomst zeker op neuromarketing terugkomen. Niet alleen op de kansen, maar ook op de valkuilen. Want er zijn nog best wat kanttekeningen te plaatsen bij de bruikbaarheid, validiteit, etc. Maar voor alle duidelijkheid: daarmee doe ik het niet af als pseudowetenschap o.i.d. Absoluut interessant om te kijken wat het ons kan brengen!


    29 mei 2012 om 19:13
    Paul Hottinga

    @ Bram interessant ben erg benieuwd, Het is een interessante wetenschap die inderdaad erg lastig is toe te passen / toe te passen.


    29 mei 2012 om 19:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!