Na de social media release ook een social media press kit

10 augustus 2009, 03:24

Het vorige bericht over de social media release van Busted en Nuon Solar Team heeft een hoop losgemaakt, zie ook eerdere reacties op Marketingfacts. Afgelopen week kreeg ik een mailtje van Swordfish Media (niet de film, niet de CMS-bouwers, maar de digital brand marketing-boys ‘n girls) met de aankondiging van hun Social Media Press Kit.

Merkcommunicatie

Ik citeer: “De SMPK is ontwikkeld als een officiële informatiebron voor product- en merkcommunicatie. Dit sociale multimedia platform combineert (persbericht) tekst, video’s, afbeeldingen, documenten en documenten als basis en maakt het mogelijk dat er gemakkelijk en efficiënt gedeeld kan worden van verdere blootstellingen en implementatie/ontwikkelingen.”

Hun bewering dat zij de eerste zijn met een dergelijke Social Media Press Kit kan ik noch staven, noch ontkrachten. Maar de kop van het persbericht bevalt wel: ‘SMPK (Social Media Press Kit) legt de macht bij de journalisten en de bloggers.’

Naar eigen zeggen hebben ze de eerdergenoemde template van Shift Communications voor de social media release als basis genomen, vervolgens hebben ze deze uitgebouwd tot hun SMPK. Swordfish Media kan de taak op zich nemen om de release te ‘vullen’, of de klant kan het zelf doen.

Filmpje

Ik citeer nogmaals: “De Social Media Press Release is dé manier van communiceren geworden met journalisten en bloggers en biedt hen een effectieve en efficiënte manier van verzamelen van informatie voor hun nieuwsberichten.”

Chapeau. Beeld & filmpje: Swordfish Media

Remco Janssen
Founder & Publisher bij Silicon Canals

Remco Janssen is de Godfather van de Nederlandse startup scene, aldus BNR. Hij is de founder en publisher van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Jos Govaart

    @Max R.

    Tuurlijk gaat het om dialoog. Maar met een social media press kit laat je wel zien dat content niet alleen voor journalisten bestemd is, maar dat je ook rekening houdt met SEO en met consumenten. Een tool is op zichzelf nooit social. In vergelijking met traditionele nieuwskamers kan de SMPR wel bijdragen aan sociale interactie.


    10 augustus 2009 om 05:42
    Sébastien Willems

    Ter inspiratie hoopte ik ook wat meer van het ‘social’ aspect te zien, omdat wij bezig zijn met een eigen product in deze richting (PersPagina). Het sociale aspect is best lastig, dat blijkt hier ook uit. Want al die social sharing buttons op die pagina, wat gaan die doen? Die gaan de pagina promoten op allerlei platforms. Maar wil je wel de hele wereld naar die pagina laten kijken.. ? En gaan journalisten er ook echt gebruik van maken?


    10 augustus 2009 om 05:56
    Jos Govaart

    @Sébastien

    >Maar wil je wel de hele wereld naar die pagina laten kijken.. ?

    Als je kiest voor een social aanpak, dan moet je je niet druk maken om bovenstaande vraag. Laat de controle los. En de hele wereld kan nu toch ook naar jouw site komen? Als je een press kit goed inricht dan komen er natuurlijk zoveel mogelijk mensen op af die er ook daadwerkelijk in geinteresseerd zijn.


    10 augustus 2009 om 05:59
    Sytsevliegen

    @Max of het nou nieuw is of niet, laat ik even in het midden. Maar ik wil graag even deze quote kwijt (helaas weet ik niet meer van wie het is):

    “Social Media is not only about participating in conversations. It’s as much about giving participants something to converse about.”

    En daar komt de social media release bij kijken 🙂


    10 augustus 2009 om 06:26
    Sébastien Willems

    @Jos het gaat mij niet om ‘de controle houden’ maar of het relevant is voor de massa om een nogal zakelijke en op journalisten gerichte pagina te bekijken.


    10 augustus 2009 om 06:36
    Jos Govaart

    @Sébastien

    Is de truc niet juist dat jíj dat niet moet bepalen, maar dat je dat de “crowd” laat bepalen. Je zendt niet zozeer, maar je stelt beschikbaar. En wie zoekt, zal vinden. Waarom trouwens die specifieke focus op journalisten?


    10 augustus 2009 om 06:42
    chi666

    Denk dat Sébastien wel een punt heeft. Daar waar social media op zich namelijk om dialogen gaat, is in mijn optiek de gemiddelde journalist vooral op zoek naar het stuk dat hij nu moet schrijven en veel minder naar de dialoog met verschillende mensen. Wel op het moment dat het zo ver is, maar niet continu. Terwijl een goede PR man of vrouw juist graag de lijnen open houdt, is mijn gevoel. Niet dat een goede blogger of journalist niet ook relaties op bouwt, maar ik zie het nog niet heel veel gebeuren.


    10 augustus 2009 om 10:42
    Jos Govaart

    @Bas

    PR is in mijn ogen méér dan alleen mediarelaties. Maar ook voor journalisten zie ik heil in dit type oplossingen. Je stelt een journalist zo júist in staat om content op een zo compleet mogelijke wijze te presenteren, zodat je hem/haar faciliteert om een zo compleet mogelijk verhaal te maken.

    Maar eens dat de relatie bedrijf<> consument anders is dan de relatie bedrijf <> journalist.


    10 augustus 2009 om 10:55
    remcojanssencom

    @Jos: klopt wat je zegt: “Maar ook voor journalisten zie ik heil in dit type oplossingen. Je stelt een journalist zo júist in staat om content op een zo compleet mogelijke wijze te presenteren, zodat je hem/haar faciliteert om een zo compleet mogelijk verhaal te maken.”

    Als (parttime) journalist ervaar ik dat zelf ook zo. Vanochtend sprak ik met mensen van Busted en Nuon, zij krijgen reacties van journalisten die het errug handig vinden om zulke berichten – social media releases dus – te ontvangen. Het leidde zelfs al tot een bericht in de Volkskrant – kun je nagaan.

    Volgende week ergens zal ik het blogje maken nav het gesprek met busted/nuon, zeer interessant verhaal kan ik nu al zeggen;-).


    10 augustus 2009 om 11:00
    chi666

    @Jos: daar heb je helemaal gelijk in, ik heb ook nooit willen beweren dat PR enkel media relaties is, mijn excuus als dat zo overkomt.

    Ik denk dat met name een goede vertrouwensrelatie tussen journalist en bedrijven de kwaliteit van informatie ten goede kan komen. Bedrijven zullen hier integer mee om moeten gaan (screw me and your out), journalisten kunnen dan focussen op de kern van de zaak, in plaats van te kijken of de informatie wel waar is.


    10 augustus 2009 om 11:01
    Sébastien Willems

    @Bas @Jos inderdaad, PR is niet alleen voor media relaties.. maar een dergelijke Social Media Press Kit is gewoon niet interessant voor de meeste mensen en moet je dus niet aan te veel mensen willen laten zien. Wie niet blogt/schrijft zal het snel saai vinden of de toon niet begrijpen.


    11 augustus 2009 om 06:25
    Jos Govaart

    @ Bas

    Oké, mooi! Misschien ben ik daar soms ook wel iets te snel fel in. Verder eens met je betoog overigens.

    @Sébastien

    Tis gewoon een andere manier van nieuws brengen. Met meer verschillende soorten content. Het heet een Social Media Press Kit om aan Marketeers te laten zien wat het is. Verder kan die term me ook gestolen worden. Ookal omdat ik het woord “Press” dubieus vind in deze.


    11 augustus 2009 om 06:32
    remcojanssencom

    @sébastien: is dat zo? En waarom dan wel? Mits goed en leesbaar geschreven kan elk artikel – vorm maakt niet uit – interessant zijn voor meerdere doelgroepen. Mijn advies: laat journalisten de content produceren, zij hebben doorgaans meer ervaring met het opstellen van berichten voor een breed publiek.

    Zo wordt mijn blog, toch echt gericht op pr-mensen en marketeers, stelselmatig gevonden door huismannen/vrouwen die op zoek zijn naar Dasty van de Wibra…


    11 augustus 2009 om 06:38
    Sébastien Willems

    @Remco je hebt helemaal gelijk, mits goed geschreven kan elk artikel interessant zijn voor meerdere doelgroepen. Maar ik vraag me af of dat in dit geval wel de bedoeling is. Want als je je richt op journalisten/bloggers/etc. kun je dieper ingaan op de inhoud, zij hebben graag meer details om te kunnen gebruiken in artikelen (als zij het relevant vinden). Terwijl diezelfde details niet relevant zijn voor het grote publiek. Denk aan technische specificaties, aantal gebruikers, historie, betrokkenen ed. Daarnaast kun je met een dergelijke beperkte doelgroep ook in dialoog gaan zodat additionele vragen persoonlijk kunnen worden beantwoord door iemand die direct betrokken is bij het project.

    @Jos ‘Press’ kun je inderdaad dubieus vinden, maar het geeft denk ik vooral aan dat de pagina uitgaat van inhoud in plaats van vorm.


    11 augustus 2009 om 07:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief