Mobiele aankopen, is het e-mail, sms of app?

14 november 2012, 08:31

De verdienmodellen die in de desktop realiteit werken, werken niet altijd op mobiel. Welk type berichten op mobiel geeft aanleiding tot aankopen?

Er is geen ontkomen aan. Smartphonegebruik gaat door het dak, waarbij couchsurfen nu als normaal wordt ervaren. Terwijl je tv kijkt of surft, ben je ook tegelijkertijd online op je second screen mobiele device, daar kijken nog maar weinig mensen van op. De sociale acceptatie ligt nu net voor het e-mails in bed-surfen en potty-surfen. Alwaar we lekker social bezig zijn en de mobiel gebruiken om te mailen, whatsappen en (hopelijk zo min mogelijk) te instagrammen. Maar wat betekent dit voor bedrijven?

Voor bedrijven zijn e-mail en mobiel een uitdaging

Zijn er kansen voor bedrijven op mobiel? Zeker weten. Met mobiel wordt het mogelijk om met het web in je broekzak de diverse off en online werelden met elkaar te verbinden. Stuur het bonnetje maar naar mijn inbox. Ik laat mijn boardingpass of coupons wel vanaf mijn mobiel zien. De naadloze customer journey lijkt vanuit veel bedrijven misschien lastig, maar de consument heeft er weinig moeite mee om nog even online prijzen te vergelijken terwijl ze in de winkel staan. Dan is het niet jouw bedrijfs-journey zogezegd. Daarbovenop komen nog de extra mogelijkheden die een supercomputer, met camera, NFC, duizenden apps en een mobile wallet bieden. Don’t get me started.

Tegelijkertijd worden er steeds meer creatieve ideeën met e-mail en qr-codes getest, ik durf te zeggen dat die ook niet voor iedereen werken.

Mobiel bereik

Sanoma laat zien dat zo'n 6,9 miljoen Nederlanders een smartphone gebruiken en daarvan 81% dagelijks online is.

Het lijkt uit het filmpje dat de mobiele devices ook vooral erg veel gebruikt worden in de buurt van het station… maar dat is niet per se zo. De smartphone overigens heeft een flinke piek in de ochtend.

E-mailmarketing op mobiel

Voor e-mailmarketeers is er ook een extra uitdaging. Niet in het gebruik, want juist meer en meer mensen lezen en bekijken e-mail op hun mobiel. Maar die ene e-mail moet er tegelijkertijd goed uitzien op zowel de desktop als mobiel. Ziet hij er niet goed (genoeg) uit, dan wordt hij in 70% van de gevallen direct gedelete. Het blijkt dat slechts een kleine 3 procent van de ontvangers een enkele e-mail op meer dan 1 device openen. Dus veel kans op een tweede kans is er niet bij mobiele e-mailmarketing. Niet om het te bagatelliseren, want bij die 3 procent gaat het in veel gevallen wel om de meest betrokken ontvangers, maar nog is dat niet veel.

Als iemand zich dan verder wil oriënteren of kopen, dan moet de achterliggende site hier ook rekening mee houden en zich lenen voor de ervaring voor mobiele shoppers. Uitdaging nummer twee voor de mobiele e-mailmarketeer is dan ook de mobiele landingspagina. Zijn er eigenlijk wel mensen die aankopen doen naar aanleiding van berichten op hun mobiele device? Zeker wel. Zijn het er erg veel? Nou, dat valt nog tegen.

Kopen via mobiel

De verdienmodellen die in de desktoprealiteit werken, werken niet altijd (altijd niet?) op de tablet. Zeker naarmate het scherm kleiner wordt, wordt het lastiger om direct te verkopen. Hetzelfde geldt voor banner advertising en niet te spreken over afiliate verkopen.

Forrester deed in Augustus een onderzoek “Consumer Perceptions of Mobile Marketing” voor het Amerikaanse Strongmail. Hierin werd aan de hand van een survey onderzocht hoe online consumenten promotionele boodschappen willen ontvangen in relatie tot e-mail, SMS en apps.Het onderzoek van Strongmail en Forrester is erg interessant, de consumenten geven onder andere ook aan dat ze al erg snel weten of een bericht interessant is of niet en aan de hand daarvan beslissen om te deleten of niet.

Slechts weinig respondenten hadden een aankoop gedaan na het ontvangen van promotionele boodschappen. En ik denk dat totdat we echt een frictieloze betaalmanier voor op de smartphone breed wordt omarmd, het toch ook lastig blijft. Slechts bijna eendere van de smartphonebezitters heeft een aankoop gedaan n.a.v. een promotionale e-mail die ze op hun mobiele device ontvingen. Zie voor meer informatie dit Forrester-onderzoek over mobiele marketing.

Het motto lijkt dan ook te zijn: Wees klaar voor een goede gebruikerservaring op mobiel. Maak de e-mail en website op orde en mis daarmee de mobiele aankopen niet.

Afbeelding: Danny Oosterveer (cc)

Jordie van Rijn
Email Marketing Consultant bij eMailMonday

Jordie van Rijn is onafhankelijk eCRM en email marketing consultant. En schrijver van het boek E-mailmarketing in 60 minuten en de smart Insights Marketing Automation best practice & technology guideEen van de "50 Online Marketing Influencers to Watch in 2016" van Entrepreneur.comHij houdt zich bezig met slimme marketing campagnes die de klantrelatie intensiveren. Hij is oprichter van het internationale platform voor selectie van email marketing service providers.Neem contact op met Jordie via zijn site: eMailMonday Twitter NL: @emailmonday Twitter Internationaal (engels): @jvanrijn Of bekijk ook emailaudience

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief