Met SMS geld verdienen door geld te besparen

8 augustus 2005, 15:15

image

SMS is heeft als direct communicatiemiddel nogal wat voordelen. Om te beginnen is het erg goedkoop. Een bericht kost ? afhankelijk van het jaarlijks aantal berichten dat je stuurt ? tussen de 8 en 20 cent. Nog belangrijker is dat je vrijwel zeker weet dat je bericht wordt gelezen. Onderzoeken tonen namelijk aan dat het ?openingspercentage? van SMS-jes heel hoog ligt. Laatste, niet onbelangrijke, voordeel is dat je het tijdstip van verzenden zelf kunt bepalen. Kortom, SMS heeft alle ingredi?nten in zich om als volwaardig direct communicatiemiddel in te zetten. Gelukkig gebeurt dat ook wel. Maar er zijn zoveel meer mogelijkheden om met SMS geld te verdienen.

Bijvoorbeeld door SMS in te zetten om geld te besparen. Neem nou de gezondheidszorg. Groot probleem is dat cli?nten niet (op tijd) op hun afspraak komen. Stel dat je de agenda koppelt aan een SMS-tool en iedereen ongeveer twee uur vantevoren een reminder stuurt van de afspraak. Grote kans dat het percentage ?no show? met tientallen procenten daalt. De betrekkelijk lage kosten van de SMS-jes heb je z? terugverdiend! Ander voorbeeld: nogal wat bedrijven besteden enorme bedragen aan het via direct mail of telemarketing benaderen van wanbetalers. Zoiets zou ook goed kunnen via SMS, en het is heel goed denkbaar om dan de ?communicatiedruk? nog wat op te voeren……..

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Marketingtip.nl.

- Eigenaar, directeur MarketingMonday.nl - Freelance OHRA namens directie ontwikkeling nieuwe commerciele strategie - Eigenaar, directeur MarketingXperts - Marketingdirecteur DSB Groep - Eigenaar, directeur Eyedentity Communications - Eigenaar, directeur Cramer & van Hooijdonk - Eigenaar, directeur The Creative Box

Categorie
Tags

12 Reacties

    Jurjen Koopmans

    Die 20 cent is een beetje verouderd. Zelfs prepaid bellers betalen dat niet meer… en reminders voor wanbetalers en patienten vind ik een goed idee van u (ik moet morgen naar de dokter en ook nog een afspraak maken met mijn tandarts).

    Geld verdienen met SMS geloof ik wat minder in. Een aanzienlijk deel gaat op aan de telecommaatschappij en een ‘makelaar’ cq. iemand met een SMS-server. De contentaanbieder is vaak en verantwoordelijk voor de gehele marketing (cq. aanbrengen van leden) en krijgt dan ook nog een keer het minste geld. Ik ken diverse services die om deze reden zijn gestopt met hun SMS dienst en de ‘makelaars’ spelen liever groothandeltje dan zich op de eindgebruiker te richten.

    Uiteindelijk succes zal volgens mij vooral afhangen van omvang van de service en het internationaal kunnen inkopen bij telecombedrijven of makelaars.

    Klopt het dat u zich met uw column vooral richt op grote en / of multinationale organisaties? of denkt u dat het ook handig kan zijn voor een lokale incasseerder / loodgieter?


    8 augustus 2005 om 16:15
    at

    maurits, ik wacht helemaal niet!:)

    richard, de kans dat je een zinvolle discussie oproept is mijns inziens groter op deze weblog. misschien moet je ook inhoudelijk reageren op de reacties onder je postings op marketingfacts 🙂


    8 augustus 2005 om 19:57
    Eijkb

    Zodra dat soort SMS-jes er ook nog bijkomen zal ik er minder openen. Hoe meer bende hoe minder het gebruikt gaat worden. Hoop dat Jamba (;-)) snel met een antispam software SMS-je komt zodat je dat soort SMS-jes kunt filteren.


    8 augustus 2005 om 20:32
    Choco

    wanneer komen de eerste digitale NEE-NEE stickers voor sms-spam?


    8 augustus 2005 om 20:59
    Maurits

    At, ben je al bezig wat aardige concepten te ontwikkelen voor CB? zo,ja mail me dan even. Er zijn wat aardige ontwikkelingen nu nog onder embargo.


    9 augustus 2005 om 05:19
    DocumentWereld

    Hebben we geen recht meer op een een stukje prive?

    Het lijkt erop of de marketing ieder beschikbaar communicatiemiddel wil inpikken. Het is heerlijk om een SMSje te ontvangen en te sturen naar vrienden of zakelijk. Moet mijn SMS box straks dan helemaal vol zitten met ongevraagde reclame of onzinnige berichten?

    Overigens krijgt mijn jongste zoon al wekenlang regelmatig een SMSje op zijn PrePaid mobiel van geldverstrekker PrimeLine (wasmachines op krediet) over een vermeende betalingsachterstand. Hoogst irritant dus.

    De consument wil graag zelf controle hebben over de informatie die hij ontvangt (zie Emerce Custumer Self Service). Hierin zit een zekere marge, dus enige onverwachtte reclame is welkom, maar hoe zou jij reageren als je iedere week een pallet oud-papier buiten moest zetten.

    Voor het aanmelden van e-nieuwsbrieven gebruik ik tegenwoordig BlogLines. Iedere nieuwsbrief krijgt een eigen e-mail adres. Dus als ik er vanaf wil is dat 10 seconden werk… en dus meld ik mij makkelijker aan!

    Dus graag een digitale variant van de NEE-NEE-JA-NU EVEN NIET stickers. Een website waar je per aanbieder de SMS aan of uit kan zetten voor mijn nummer. Lost ook gelijk het probleem op voor de aanbieder als ik weer eens van nummer wissel…


    9 augustus 2005 om 05:27
    David

    Denk dat de meeste adverteerders wel beseffen dat SMS marketing en mobile marketing in zeer hoge mate op basis van permissie zullen moeten plaatsvinden. Het ongevraagd spammen van mobiele nummers zal inderdaad vooral irritatie opleveren. De uitdaging en het tijdperk is aangebroken dat je als adverteerder vooral moet zorgen dat de consument jouw boodschap wil ontvangen, wie dat niet snapt moet er dus niet aan beginnen.


    9 augustus 2005 om 05:43
    Hendrik

    Het heeft uiteraard een omgekeerd effect. SMS heeft een hoog openingspercentage, omdat er nog niet zoveel spam tussenzit. Volgende ontwikkeling is uiteraard die van mobiele telefoons met spamfolders; alleen sms-berichten van contactpersonen komen in je inbox. En voila, het effect is dan even groot als die van email. Bovendien is de jongere generatie zich vaak bewust van marketing (las ik in een stuk op deze site), dus die gaan niet onbeperkt spam sms’jes openen. Nee, dit heeft geen toekomst met gouden bergen.


    9 augustus 2005 om 06:28
    DocumentWereld

    Gewoon een goede en nuttige ‘need to have’ aanbieding lijkt mij nog steeds het beste voorstel….

    Outlet Bijenkorf in Venlo: 70% korting. Kijk dat schiet op…

    Dus geen geld in Marketing maar de prijzen omlaag… Als ik geen Mailing, E-mail, SMS open krijg ik korting…


    9 augustus 2005 om 08:16
    Lucien

    De No-Show case is inderdaad een goed voorbeeld van het inzetten van sms in procesverbeteringen bij bedrijven en instanties. We kregen daar al een goede respons op. Wat mij betreft valt het ook zeker niet onder spam, maar wordt bij het maken van een afspraak duidelijk gemaakt. Als alternatief kan men bijvoorbeeld ook een boete kiezen. Soms worden ook e-mail of geautomatiseerde telefoontjes ingezet. Bij push media zit het succes hem doorgaans in de juiste mix en dus voor elk wat wils. Niet alleen OF, zoals David zegt, maar ook HOE men de boodschap wil ontvangen. Misschien dat ‘at’ dit ook bedoelde?


    9 augustus 2005 om 08:50
    Eijkb

    Even opgezocht hoe ik CB aanzet op mijn mobiel. Dat is teveel toetsen / menukeuzes om te onthouden, dus schrijf mij maar af 😀


    9 augustus 2005 om 15:17
    Maurits

    @Eijkb: CB kanalen zijn ook via een webapplicatie op afstand te programmeren. Dat moet toch lukken?


    9 augustus 2005 om 17:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!