Betere online resultaten door gedragspsychologie

Boekrecensie: Online invloed (Bas Wouters en Joris Groen)

Betere online resultaten door gedragspsychologie

Op basis van het gedachtengoed van Cialdini, Kahneman en BJ Fogg behandelen de auteurs van 'Online invloed' hoe ondernemers en marketeers effectiever kunnen zijn op internet. Deze praktische uitgave doorloopt alle stappen van online technieken en plaatst daarop de gedragspsychologie.

Deze recensie is geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van 'Neuromarketing' en docent Marketing bij SRM.

"Zo pas je bewezen gedragspsychologie toe voor betere online resultaten" luidt de ondertitel van dit praktische boek van Bas Wouters (die meermalen over Cialdini schreef op Marketingfacts) en Joris Groen. Op de kaft prijkt een aanbeveling van niemand minder dan Cialdini himself: “A must-read for everyone in the field of online persuasion.”

Het boek begint ook met een klein stuk theorie waar de inhoud van het boek op is gebaseerd. Namelijk: het “Fogg Behavior Model” van BJ Fogg, de twee systemen van Daniel Kahneman en natuurlijk de overtuigingsprincipes van Robert Cialdini. Drie kanjers op het gebied van overtuigen in combinatie met hoe ons brein informatie opneemt, verwerkt en aanzet tot actie.

Praktisch boek over de theorie van Cialdini, Kahneman en BJ Fogg

Mocht je de boeken van genoemde auteurs nog niet gelezen hebben: een absolute aanrader voor alle drie. Het lezen van deze drie boeken is niet noodzakelijk om dit boek te lezen. Het boek 'Online invloed' is namelijk heel vlot geschreven. Men doorloopt alle stappen van online methoden en technieken en plaatst daarop de gedragspsychologie. Dit alles mondt uit in een heel praktisch boek. Alle elementen van online komen apart aan bod en worden uitvoerig beschreven aan de hand van gedragspsychologie.

Fouten voorkomen

Het boek is zeer leesbaar geschreven, dus ook wie geen kenner is van online zal er zijn weg in vinden. Ieder hoofdstuk wordt afgesloten met een paragraaf over wat je moet onthouden en een paragraaf over wat je kunt doen. Ten slotte volgt er meestal een korte samenvatting. De ervaring van de auteurs spat van het boek af. De tips zijn begrijpelijk gemaakt en de meeste zijn direct toepasbaar. Tijdens het lezen worden de fouten duidelijk die op nogal wat websites en in online berichten worden gemaakt. Je ziet ook gelijk hoe makkelijk deze fouten te voorkomen zijn om de effectiviteit van de online inspanningen te vergroten.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die op welke wijze dan ook een verantwoordelijkheid heeft in het online spectrum. Iedereen zal daarna komen tot aanpassingen die de effectiviteit verhogen. Een prima investering dus.

Online invloed

Auteurs: Bas Wouters en Joris Groen

ISBN: 978-90-24426355                                   

Uitgever: Boom

Druk: 2020

Trefwoorden: beïnvloeding, conversie, invloed, online, marketing, merkactivatie

Recensent: Eric van Arendonk, Register Marketeer

Bang iets te missen? Samen pakken we de inkoopkorting! NIMA Books houdt voortdurend bij welke marketingboeken je volgens 'de markt' in de kast moet hebben staan. Als naslagwerk, als pageturner, als doorbladerexemplaar of als basisboek. De lat ligt hoog, maar praktische toepasbaarheid, actualiteit en relevantie zijn doorslaggevend. Ieder kwartaal een geselecteerd boek met een heldere toelichting. Mail naar: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Credits afbeelding: Pixabay.com, licentie: CC BY-NC-ND (Niet-commercieel hergebruik)

Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.