Marketingfacts is jarig – Twintig jaar jong

Een beetje controversiële posting hengelde zo honderd reacties binnen. Tot diep in de nacht werd er gesteggeld, al dan niet met een paar glazen achter de kiezen. 

17 november 2022, 10:00 2188 x gelezen

Op 17 november 2002 stuurde de bedenker, oprichter, founding father Marco Derksen zijn eerste postje online en stichtte daarmee Marketingfacts. Het blog, het instituut dat sinds zijn oprichting in het teken staat van nieuwnieuwnieuw in marketing.

WEF-achtig totaalevent?

En we geven direct toe: Alleen al het idéé dat een vakblog over marketing en innovatie zo onnoemelijk lang heeft kunnen blijven bestaan deed ons dagdromen over een congreszaal gevuld met duizenden marketing heads, Kotler, Ritson en Hoogerbrugge op het podium, voorafgegaan door een lichte lunch van Jonnie Boer en afgesloten met een suprise act van Oasis in duet met Billie Eilish. En daarna bier in een wijnglas. Ofzo.

We trakteren (alleen vandaag): Koop met 20% korting het M! Jaarboek! Code MF20jaar

De huidige aandeelhouders wezen ons er fijntjes op dat twintig eigenlijk ook weer niet zó bijzonder is en wensten ons veel succes bij de organisatie van dat WEF-achtige totaalevent. En ergens hebben ze natuurlijk gelijk. Dus het wordt een héél bescheiden etentje vanavond met diezelfde founding father. In Arnhem, dat wel. Beetje mijmeren…. en door.

Onstuimig en bewogen

‘En door’ is ook het nooit geformuleerde adagium van de redactie. Intussen zijn we met twee man/vrouw redactie, maar de BV Marketingfacts heeft ook weleens meer dan tien m/v op de payroll gehad. Het blijft media. De vis van vandaag wordt verpakt in de krant van gisteren. De geschiedenis van M! is even onstuimig (haha, Ralph Bom snap je hem) als bewogen, maar vandaag staan we gewoon zonder iemand tekort te doen vooral stil bij de plek die we nú innemen en dat is toch een hele mooie. Vinden we zelf. Wist je trouwens dat David Brinks met 13 jaar de langstlopende rubriek heeft op Marketingfacts?

40.000 postings naar fonkelnieuwe website en nieuwe missie & visie

Afgelopen mei is deze hele site gemigreerd (met Proven Context als bureau) en dat was nogal een klus, want tot dat moment stonden ongeveer 40.000 postings vindbaar en live in een stokoud CMS dat primair was ontwikkeld voor communities. Het stelde ons in de gelegenheid álles nog eens tegen het licht te houden en de propositie zodanig aan te scherpen dat we uniek en onmiskenbaar zijn voor vaste en incidentele bezoekers.

En al die postings (en reacties) van al die geweldige bloggers in de afgelopen twintig jaar, die moesten mee. Al bediscussieerden ze eindeloos de voordelen van Second Life. Als je onze nieuwe missie nog niet eerder las: die schrijft in één A4-tje uit wat we zijn en waarom we hét doen. Het allerbelangrijkste lees je onderaan dat epistel en vormt voor ons – Matthijs en Luuk – toch de reden om er elke dag weer met veel plezier aan te blíjven sleutelen, dat marketingvak:

‘De unieke positie die geschoolde marketingprofessionals innemen binnen hun organisatie, maakt het voor hen enerzijds mogelijk om een substantiële bijdrage te leveren aan ambitieuze doelstellingen op het terrein van diversiteit, duurzaamheid, innovatie, rechtvaardigheid, welzijn en welvaart.’

We nemen marketing niet zomaar serieus, we nemen het bloedserieus. En saai….? Dat wordt het hier echt nooit.

Marketingfacts begon als een – toen – nogal ambitieus blog over vooral online marketing. Of eigenlijk álles digital en commerce. De (echte) boomers die eind jaren negentig de dienst uitmaakten als marketing-eindbazen vonden geregeld dat het qua ‘het internet’ hun tijd wel zou duren. Dat vond Derksen niet kunnen.

Er viel nog een wereld te ontdekken, dus álles wat online ook maar enigszins relevant zou kunnen zijn werd gepost. En het ‘blog’ functioneerde ook echt als een log: iemand las iets online, schreef er een artikel over, plaatste linkjes, bracht het in verband met andere online publicaties en de lijnen om te reageren werden opengezet. Een ‘weblog’ over elk denkbaar onderwerp was in die tijd erg populair want sociale media bestonden nog niet. De manier om online discussies te voeren verliep veelal via de commentboxen ónder blogpostings. Een beetje controversiéle posting op Marketingfacts  hengelde zo honderd reacties binnen. Tot diep in de nacht werd er gesteggeld, al dan niet met een paar glazen achter de kiezen.

Molblog, MarketingTribune en Adformatie

In de eerste jaren liep het aantal meebloggende bloggers op tot honderden, het aantal geregistreerde gebruikers tot duizenden en welbeschouwd was Marketingfacts met afstand het beste en meestgelezen marketing-weblog. Al doken ook in die tijd al direct grote en serieus te nemen concullega’s op, met Molblog misschien als belangrijkste. Opvallend was vooral de online afwezigheid van papieren vakmedia. Adformatie pruttelde wat in de marge, MarketingTribune had jaren zelfs geen site en Tijdschrift voor Marketing bedacht weliswaar Molblog, maar kreeg het nooit voor elkaar de link met het tijdschrift te maken. Rond 2005 waren er zo’n honderd marketingblogs. Marketingfacts stelde er een top 100 van op, en plaatste zichzelf uiteraard buiten die lijst.

Commercieel ging het tot aan de kredietcrisis van 2008 buitengewoon voorspoedig. De site werd van alle kanten geholpen door de hausse aan oppoppende internetmarketingbedrijven, er werd een Marketingfacts Academy opgericht, een Marketingfacts ‘business trip’ naar Shanghai en Chengdu trok ruim tachtig deelnemers, er was al een Jaarboek maar de oplage groeide hard naar enkele duizenden, de maandelijkse Online Tuesdays in Amsterdam kregen geregeld 300 a 400 bezoekers over de vloer en de IAB/Marketingfacts nieuwjaarsborrels waren een fenomeen op zich. Er was ook een statig hoofdkantoor in Arnhem, de geboortegrond van Marketingfacts.

De lustrums (of lustra?) werden groots en meeslepend gevierd, het kostte vaak een lieve duit maar dan had je wel de oprichters van Layar, de creme de la creme van de bloggers, maar ook ‘outliers’ als BvvZ en EJ Pfauth, Vincent Everts en de baas van Traffic4U aan boord van je schip, in Amsterdam of Rotterdam. The Next Web was een verzamelplaats voor de community, LeWeb in Parijs werd bezocht, congressen, seminars en iedere dinsdag maandelijks Online Tuesday.

 

Salonfähig

In het decennium dat volgde trok Marco zich stukje bij beetje terug van de titel om zich toe te leggen op de 1001 ideeën die in de jaren waren blijven liggen, met name op het terrein van digitale transformatie, hoger onderwijs en – nou ja – een hele waslijst aan projecten. Door de massale adaptatie van vooral Twitter, Facebook en LinkedIn verschoof een groot deel van de dagelijkse polemiek onder vakbroeders en – zusters naar de socials. De functie ‘hoofdredacteur’ wisselde een aantal keer en de focus op ‘alles internet is relevant’ verschoof meer naar échte marketing. Nog wel vooral online, maar met marketing als doel. Bram Koster, één van de HR’s, werd gevraagd voor en nam zitting in de examencommissie van NIMA Online Marketing. Salonfähiger werd het niet.

En dat laatste is ook waar we momenteel staan: ergens in de marketingsalon, met een persona die CMO is van een maakbedrijf en die zoveel mogelijk bedden wil verkopen aan blije klanten zonder de wereld naar de klote te helpen en toch een gezonde marge kan draaien. Die heeft misschien wat minder behoefte aan een technische uiteenzetting over het nieuwe algoritme van Google en wat meer aan een uitleg over de beïnvloedingsprincipes van Cialdini (of de vraag of je nu juist wél of juist niet mee zou moeten doen aan zoiets banaals als Black Friday).

We zijn nooit te beroerd om aangedragen artikelen die écht beter bij Emerce of Frankwatching passen terug te geven met het advies daar eens aan te kloppen. En de huidige redactie kent elkaar al effe hé: Mat als voormalig hoofdredacteur en Luuk als oud-collega van MarketingTribune (dat destijds bij Lenthe Publishing ook al een ‘zustertitel’ was).

Maar ter afsluiting: Marketing ‘as such’ is natuurlijk ook gewoon leuk, boeiend en interessant. Dus er blijft ruimte om rare of eigenaardige of ronduit hilarische ontwikkelingen een podium te geven. Marketing en Facts waren niet altíjd het Leitmotiv van de intussen 4000 personen die deze hele database over marketing bij elkaar hebben getikt (en geluld en gefilmd) maar met de toetreding in 2018 van NIMA als één van de twee aandeelhouders is het wel echt marketing hier.

Met nog altijd een respectabel aantal bloggers en bezoekcijfers die geen enkele andere vaksite haalt. Marketingfacts is een beetje van ons allemaal, en is nergens zonder goede bijdragen, iedere dag vers. En ook altijd op zoek naar nieuw bloed. We willen het Marketingweek van Nederland worden. Of zijn. En partners. Zoeken we ook nog altijd. We kunnen bíjna van de lucht leven, maar net niet helemáál.

Het Jaarboek bestaat nog en is misschien wel het mooiste en sowieso meest tastbare piece of art dat team Marketingfacts dezer dagen oplevert. Een handboek marketing, dat hoort bij je beroep. Twaalf minicursussen over elke uithoek van het vak: van Pricing tot SEO, van Brand Design tot B2B Marketing.

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De redactie van Marketingfacts bestaat uit Luuk Ros & Matthijs van den Broek. Alle postings op de site worden door ons beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie

8 Reacties

    Wie had dit twintig jaar geleden kunnen bedenken? Dank mannen!


    17 november 2022 om 10:47

    Te gek zeg, wat een mijlpaal 🎉 Gefeliciteerd!


    17 november 2022 om 10:57

    Gefeliciteerd!
    Wat een mooi moment, en wat lijkt (is) het lang geleden dat ik ook met enige regelmaat stukje tikte voor MF. Ik las net mijn post over de Mexicaanse griep nog eens (https://www.marketingfacts.nl/berichten/20091105_de_mexicaanse_griep_vaccinatie_overheid_vs_social_media/) (waarvan ik hoop dat die nu de kwaliteitscontrole niet zou overleven) – maar dat toont wel hoe de wereld verder veranderd is in deze tijd. En dat we oud worden….


    17 november 2022 om 11:45

    Van harte Matthijs, Luuk & Marco! 20 jaar is een heuse mijlpaal! In die tijd hebben generaties marketing-studenten & marketeers meegelezen en geleerd. De site is voor miljoenen marketeers een inspiratiebron geweest in de afgelopen 20 jaar. Complimenten en proficiat. Geniet ze vandaag!


    17 november 2022 om 11:55

    Gefelicteerd allemaal! En over een veranderende wereld gesproken, ik geloof niet dat mijn podcast-scepsis van 2005 anno 2022 nog erg stand houdt 😉

    https://www.marketingfacts.nl/berichten/wat_moet_ik_in_godsnaam_met_podcasting/


    17 november 2022 om 13:42

    Haha Anders Floor, als we de stappen van alle “veelbloggers” nagaan, dan kan het zomaar zijn dat er nog wel meer mensen bijzitten die een en ander verkeerd zagen/zien/dachten te zien. Het mooie is wel: jij had het er toen al over 🙂 “De enige podcasts die ik na vele keren herstarten uiteindelijk heb afgeluisterd zijn die met Jeroen de Bakker (Qi) en Ronnie Overgoor. ” Je weet wat die Jeroen nu doet, heh 🙂


    17 november 2022 om 13:56

    Wat ontzettend leuk om jullie verhaal te lezen, als kersverse blogger op dit platform.

    2002…toen studeerde ik nog. En was internet misschien al over aanwezig, maar hadden we nog nauwelijks een idee waar het allemaal heenging. Social media bestond nog niet of nauwelijks. Ongelofelijk.

    En nee, 20 jaar is niet zo lang. Maar als het gaat om internet, lijkt het zo’n beetje de prehistorie.

    Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen: gefeliciteerd! 🥳😁


    17 november 2022 om 16:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!