Jim Stolze (Aigency): “Kunstmatige intelligentie is een zoektocht die nooit klaar is”

19 maart 2019, 14:00

Gaat Artificial Intelligence de wereld redden? Of is het – zoals Elon Musk beweert – gevaarlijker dan nucleaire wapens? Tech-ondernemer Jim Stolze (Aigency) heeft goede hoop en is op kruistocht om ieder bedrijf in Nederland aan algoritme te krijgen. Wat kun je precies met algoritmisering en waarom moet het Nederlandse bedrijfsleven hierin voorop willen lopen?

Voor wie hem niet kent: Jim Stolze is een Nederlandse publicist en ondernemer. Hij staat bekend als drijvende kracht achter de TEDx-conferenties in Europa en het Midden-Oosten. Daarnaast is hij mentor van startende bedrijven en bestuurder bij onder meer Het Nationaal Comité.

We stappen in een tijdmachine en reizen af naar 2040: hoe groot acht jij de kans dat de kunstmatige intelligentie de mensheid volledig heeft uitgeroeid?

Stolze: “Je zal zien dat het allemaal wel meevalt met alle voorspellingen die zijn gedaan over machines die een eigen wil ontwikkelen of robots die een geheime agenda hebben. Er wordt een hoop onzin over de gevaren van kunstmatige intelligentie klakkeloos overgenomen. Het gaat uiteindelijk om stukjes hardware die we een beetje slimmer maken, door middel van software die we zelf maken. Dat gaat op basis van data, een hoop rekenkracht en met een klein beetje wiskunde.”

“Je zal zien dat het allemaal wel meevalt met alle voorspellingen over AI”

Elon Musk en Stephen Hawking stellen dat kunstmatige intelligentie een gevaar kunnen opleveren.

“Ik kijk op tegen Elon Musk vanwege zijn ondernemerschap en wat hij doet met Tesla en raketten. Tegen Stephen Hawking kijk ik op vanwege zijn ideeën over zwaartekracht en op het gebied van zwarte gaten vertrouw ik die man blind. Maar beide heren zijn geen computerwetenschappers. Ik praat met computerwetenschappen, die zeggen allemaal dat het niet zo’n vaart zal lopen. Er zijn twee discussies: aan de ene kant heb je de discussie over Artificial Intelligence, waarbij je discussieert over de vraag wat intelligentie is en of je machine gevoelens kan aanleren. Machines slim laten lijken met menselijke eigenschappen is de theoretische toekomst. De andere discussie gaat over de praktijk van nu. Het gaat over machine learning: hoe worden machines zelflerende systemen die data beter herkennen en gebruiken om voorspellingen te doen?”

Aigency en algoritmisering

“Met mijn bedrijf Aigency houden we ons bezig met zelflerende systemen en helpen wij organisaties om in hun data systemen te bouwen die kunnen voorspellen of classificeren. Voor bijvoorbeeld de afdeling inkoop van een grote organisatie hebben wij een systeem gebouwd om patronen te vinden in data om beter in te kopen. Met dat soort systemen besparen organisaties veel geld.”

“Wie niet bezig is met digitalisering is als een videotheek die streaming niet zag aankomen”

Hoe maak je als organisatie de afweging om je te verdiepen in machine learning?

“Veel ondernemers en organisaties snappen dat digitalisering de afgelopen tien jaar de belangrijkste trend was. Als je daar niet mee bezig bent geweest, ben je de videotheek die niet heeft gezien dat streaming groot zou worden. Het Nederlandse bedrijfsleven heeft veel data verzameld. Maar we moeten écht de volgende stap gaan maken. Die volgende stap noem ik algoritmisering. Het is een hele andere expertise om chocola te maken van, of een service te kunnen bouwen op de verzamelde data. Dan heb je verstand nodig van machine learning en moet je snappen hoe een algoritme werkt.”

Je beschrijft in je boek dat bedrijven ‘data rich and information poor’ zijn. Wat bedoel je daarmee?

“Organisaties zijn vooral bezig met data verzamelen. Je hebt niet méér, maar juist betere data nodig om inzicht te krijgen in je klanten. Op die manier kan je voorspellen wat klanten eigenlijk willen en dan kan je doen waarom je op deze aarde bent: klanten dolgelukkig maken en op die manier ook nog wat geld verdienen”, aldus Stolze.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief