Je Hyves profiel beter vindbaar in Google

28 januari 2009, 08:04

{title}2 weken geleden berichtte Raymond (oprichter Hyves) op zijn blog over een nieuwe optie in Hyves: je kunt je eigen Google zoekresultaat aanpassen. Deze zal dan vanaf 30 januari in Google gaan verschijnen. Tegelijkertijd zal dan ook je achternaam in het zoekresultaat verschijnen, zodat mensen nog beter vindbaar zijn.

Als je op je achternaam gevonden kan worden via de Hyves zoekmachine, ben je vanaf 29 januari ook vindbaar op je achternaam in Google. Bij “Wie mag het zien” stond bij je achternaam dan “Hyvers”. Hyvers met een afgeschermde achternaam, zijn natuurlijk ook na 29 januari niet vindbaar in Google.

Aanpassen zoekresultaat

Op deze pagina kun je deels de tekst van je nieuwe zoekresultaat aanpassen. Wat opvalt is dat je achternaam hier al automatisch ingevuld is. Als je er dus voor kiest om je zoekresultaat aan te passen kies je er automatisch voor dat je achternaam er bij staat.

Dit is zoals ik nu zelf in Google sta:

{title}

En dat zal na 30 januari (als Google langs geweest is) er zo uit moeten zien:

{title}

Privacy

Vanuit de Hyves community is veel weerstand gekomen, zie bijvoorbeeld de reacties op Raymonds blog. Men is bang dat al hun gegevens op straat komen te liggen en hun privacy geschonden wordt. Maar wat velen niet lijken te beseffen is dat alleen de gegevens die nu ook al openbaar zijn op Google gezet worden. En de gegevens die niet openbaar zijn, zullen dus ook niet op Google komen. Daarnaast heb je de keuze om achteraf je privacy instellingen nog weer aan te passen.

Innovatief

Als ik kijk naar de zoekresultaten van andere profielensites zoals LinkedIn, Facebook, Digg en Twitter zie ik voorzichtig gezegd nog wel kansen voor verbetering. Hyves lijkt dus (voor zover ik weet) één van de eerste profielen sites die het mogelijk maakt om je presentatie in Google aan te passen. En SEO technisch is het zeker geen slechte stap, pagina’s worden beter vindbaar en omschrijvingen unieker.

Wat vinden jullie?

André Scholten
Google Analytics, Tag Manager, SEO & Site Speed Specialist bij andrescholten.nl

Als zelfstandig specialist houd ik me bezig met Google Analytics, Site Speed en SEO. Heb je een probleem met de techniek, de organisatie of je kennis? Ik kan je helpen dit op de rails te krijgen. In de laatste jaren heb ik veel ervaring opgedaan met deze onderdelen bij diverse top 100 sites in Nederland. Of het nou gaat om het opzetten van een strategie of het wijzigen van een stukje javascript, laat het weten.

Categorie
Tags

20 Reacties

    jeroenmirck

    De optie om de Google-tekst zelf aan te passen is een goede, het feit dat de zichtbaarheid van je achternaam standaard staat aangevinkt (opt-out dus) vind ik minder sterk. Veel mensen snappen de ballen van vindbaarheid via Google, die mensen moet je als social network een beetje tegen zichzelf beschermen.


    28 januari 2009 om 08:34
    Mattijs Tiggeler

    Ik denk dat het een stukje online awareness is, op een positieve manier: Als het voor mensen mogelijk is om zichzelf zo positief mogelijk te presenteren, dan wordt de betrokkenheid bij online privacy en vindbaarheid alleen maar groter.

    Het maakt mensen bewuster van wat ze online kunnen en willen prijsgeven aan derden op HUN manier.


    28 januari 2009 om 08:37
    mgvandenbroek

    Mijn eerste idee was (bleu): uitvinken die hap en dat heb ik direct gedaan. Eigenlijk weet ik niet eens zo goed waarom. Misschien delete ik binnenkort wel mijn hele Hyves-account, ik doe er eigenlijk geen zak meer mee. Dus, nu ik er verder over nadenk, is het misschien voor mij wel alvast een goede stap om dat ding uit te vinken….

    ‘Veel mensen snappen de ballen van vindbaarheid via Google, die mensen moet je als social network een beetje tegen zichzelf beschermen.’

    Eens met Mrick (zie je, het kán wel!)


    28 januari 2009 om 08:39
    eduardblacquiere

    – Minpunt vind ik ook dat het opt-out wordt aangeboden, wat Jeroen aangeeft.

    + Pluspunt vind ik dat Hyves je zelf controle geeft of en hoe je Hyves profiel vindbaar is in Google


    28 januari 2009 om 08:42
    Siegfried Jongsma

    Persoonlijk vind ik het probleem met deze oplossing van Hyves dat het standaard “aan” staat. Gebruikers van Hyves (en dat zijn er een hoop) die nooit de privacy instellingen hebben bekeken, worden automatisch meegenomen in de zoekresultaten.

    Ik zou het netter hebben gevonden als ze je standaard niet vindbaar hadden gemaakt.

    Daarnaast: voor SEO inderdaad een mooie kans. Maar wat moet een gemiddelde hyves-gebruiker met een eigen invulbaar Google resultaat? Is dit een toevoeging voor de gebruiker/Hyvers? …


    28 januari 2009 om 08:46
    Tim S.

    Als naast de leden ook de zogenoemde bedrijven/merk-hyves gepubliceerd worden kan je hier als onderneming nog wel wat handige dingen mee uithalen.


    28 januari 2009 om 09:00
    Remco de Vries

    Eens met Siegfried.

    Naast het feit dat veel hyvers de ballen snappen van google, of uberhaupt weten wat SEO is, kijken velen al niet eens verder dan de profiel-pagina-design instellingen. Hierom is het juist zo enorm slecht dat deze functie opt-out aangeboden wordt.

    Tevens vraag ik me ook af of het een functie met toegevoegde waarde is voor 90% van de hyvers.

    Maar ach, mijn voornaam was al zichtbaar, en als men doorklikte mijn achternaam ook, er veranderd eigenlijk weinig.


    28 januari 2009 om 09:17
    Tom Broekhoven

    Qua seo is dit vooral interessant voor organisatie die social media inzetten. Zo krijg je toch net wat meer controle over je profiel.

    Ik ben het er wel mee eens dat een opt out geen handige keuze is. Ook denk ik dat het voor de doorsnee hyves gebruiker geen enkel nut heeft om in google gevonden te worden. (wel handig overigens om wat informatie over sollicitanten van tevoren op te zoeken 😉 )


    28 januari 2009 om 09:22
    Alexander

    Ik vind het helemaal niet zo prettig. Hyves is een soort prive ding. Als andere hyvers je kunnen vinden als ze specifiek op jou naam zoeken, prima, dan kennen ze me ook vast wel. Maar ik hoef helemaal niet bovenaan te komen via google als iemand op m’n naam zoekt. Misschien zoekt hij wel een publicatie or whatever op mijn naam. Hoeft niet gelijk een social site profiel. Ik heb liever de optie om mij helemaal niet te indexeren.


    28 januari 2009 om 11:04
    T.R.Wijbenga

    Ik kreeg van nota bene mijn tante van bijna 60 een doorstuurmail met onderwerp “Belangrijk! (gegarandeerd geen grap)”. Normaal gesproken wis ik dit soort dingen altijd, maar hier stond inderdaad een waarschuwing voor deze privacy-optie. Het is niet zo netjes dat het vinkje standaard op aangevinkt staat inderdaad. Het doet me denken aan de keer dat Hyves een keer gigantisch de fout in is gegaan door het anoniem kunnen bezoeken van profielen standaard uit te schakelen. Dat heeft hen een stortvloed aan kritiek opgeleverd, waar – eerlijk is eerlijk- meteen actie op ondernomen is.


    28 januari 2009 om 11:17
    Mathijs Duisdecker

    Als je kijkt naar de verschillende trends die voor 2009 voorspeld worden is ‘personal branding’ er één van. Voor de mensen die hier actief mee aan de slag willen biedt Hyves dus een mogelijkheid. Dat vind ik een mooie ontwikkeling. In hoeverre de doelgroep op Hyves zit die zich hiermee bezig houden is dan weer een tweede, maar de mogelijkheid is er wel.

    Als reactie op André:

    Wanneer je een bericht wil sturen naar mede ‘Hyvers’ met het bericht dat met Google vanaf 30 januari je Hyves profiel kan worden bekeken op basis van je achternaam, geeft Hyves het volgende bericht: Hyves wordt niet gereset, dit bericht is niet waar! Stuur dit bericht alsjeblieft niet door, het veroorzaakt veel irritatie en onrust.

    Dit snap ik dan weer niet?


    28 januari 2009 om 15:13
    Oli4b

    Als je je pagina profiel op alleen vrienden hebt staan wat weet dan iemand die via google op je naam zoekt … Juist dat je een hyves pagina hebt net zoals een paar miljoen anderen en verder … niets. Want je kan niets zien.

    Facebook geeft ook mijn voor en achternaam maar staat verder ook dicht, men weet hij heeft een facebook pagina, nou nou en so so.


    28 januari 2009 om 15:15
    Max R.

    Mooi niet dat ik mijn volledige naam via Hyves op Google wil hebben… Personal branding is prima, maar dan wil ik wel dat het belangrijkste zoekresultaat naar MIJN site gaat, en niet naar Hyves. Om diezelfde reden reageer ik niet met mijn volledige achternaam op allerlei sites.

    Slechte zet van Hyves dat het opt-out is, wat mij betreft doen ze steeds meer af. Ik zou veel liever zien dat ze eens een betere site zouden neerzetten…


    28 januari 2009 om 20:33
    ronaldtervoert

    Afgezien van het feit dat ik het met Matthijs van den Broek eens ben, zou het Hyves sieren als ze deze nieuwe feature ook middels een mailing kenbaar had gemaakt. Bij mijn weten is dat niet gebeurd. Slechte zaak.


    29 januari 2009 om 08:36
    Patrick

    Is er dan echt niemand die moe word van nutteloze berichten…?

    Ben benieuwd wanneer Hyves met cijfers komt over de gebruiksfrequentie. Hoe vaak komen mensen terug en neemt hun tijd toe die ze besteden op hun pagina? En zien jullie hierin verschillen per doelgroep? Interessant om te horen….


    29 januari 2009 om 13:17
    Max R.

    @Patrick: hoe bedoel je dat precies van die nutteloze berichten?

    Over die gebruikscijfers is niet zo heel lang geleden al een keer een artikel geweest, meen ik me te herinneren. Of daar ook in voorkwam hoe vaak en hoe lang mensen terugkwamen weet ik zo even niet, maar je zou het even kunnen opzoeken.

    Ik durf er wel wat onder te verwedden dat er verschillen zullen zijn in hoe verschillende doelgroepen de site gebruiken, dat wel.

    Maar goed, daar ging eigenlijk het hele artikel niet over.


    29 januari 2009 om 15:02
    Iwan van Geelen (checkmein.nl)

    Jammer / slordig is dat het zoek resultaat in google niet je profiel pagina weergeeft maar in mijn geval nu een video op mijn achterliggende pagina’s


    1 februari 2009 om 12:49
    Marco Schuurman

    Hoe kan je dit instellen voor een zakelijke Hyve waar je (uber)beheerder van bent?


    1 februari 2009 om 19:15

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!