GroenLinks blikt terug op de ‘Facebookverkiezingen’

18 september 2017, 13:00

Podcast over kapen trending topics en de voorbeeldrol van politiek Nederland op social media

Sybren Kooistra is als digitaal strateeg verantwoordelijk voor social media bij GroenLinks. Ruim een jaar geleden sloot hij zich eerst twee maanden op om te kijken hoe social media werkt en te kijken hoe andere politieke partijen het gebruiken. Vervolgens bouwde hij een team om hem heen en werkte hij een half jaar lang toe naar de Tweede Kamerverkiezingen. In De Social Podcast van AD.nl vertelt hij over de rol van social media in de verkiezingen.

Hij werkte in 2008 als vrijwilliger in Amerika aan de campagne van Obama, ging vervolgens werken bij de Volkskrant en toen werd hij door Jesse Klaver gevraagd om de digitale campagne van GroenLinks te gaan leiden.

Facebook belangrijkste kanaal in verkiezingstijd

In de podcast vertelt hij dat Facebook het belangrijkste kanaal was in de politieke campagne in de aanloop naar de verkiezingen. Ondanks dat partijen vaak viermaal meer volgers hadden op Twitter, werd het publiek bereikt op Facebook. Twitter is vooral handig om journalisten te bereiken, op Instagram is het lastiger om een politiek verhaal te vertellen. In de cijfers scoorden GroenLinks en VVD het meeste bereik en in de podcast legt Sybren uit hoe dit tot stand is gekomen en waarom juist deze twee partijen de lijstjes aanvoerden in wat “de Facebookverkiezingen” genoemd werden.

Politiek Nederland loopt voorop in social media

Nu de Duitse verkiezingen voor de deur staan heeft Kooistra regelmatig contact met zijn Duitse collega’s. In de zomer heeft hij een week lang meegekeken met zijn groene Duitse collega’s om concepten te bedenken, de social advertising na te gaan en lessen mee te geven. Over de campagne die nu loopt zegt hij: “Je ziet nu dat ze veel van de GroenLinks video’s (bijna letterlijk) proberen te kopiëren, maar ze doen het dan wel een stuk minder goed. In een land dat acht keer zo groot is, hebben ze minder bereik dan ons.” Luister de podcast om te horen hoe hiërarchie een rol speelt in digitale politieke campagnes.

Apptivisten ingezet om GroenLinks trending te maken

GroenLinks zette in de campagne richting de verkiezingen duizenden Apptivisten in. Dit zijn online vrijwilligers die op gezette momenten berichten over GroenLinks deelden op Twitter met de via WhatsApp aangekondigde hashtag of massaal berichten gingen delen via Facebook. In de podcast reageert Kooistra op de vraag of het wel echt is als je mensen op deze manier voor je campagne inzet. Is dit het begin van fake nieuws in Nederland?

Wierd Duk over campagnes GroenLinks en Forum voor Democratie

In de podcast geeft ook Wierd Duk zijn visie op de campagne van GroenLinks en wordt nieuwkomer Forum voor Democratie besproken (rond minuut 53). Ook gaat Kooistra in op de docu Jesse die veel media-aandacht kreeg en waarbij GroenLinks zelf weinig kon communiceren. Je hoort het allemaal in de podcast. Luister hier de podcast of beluister De Social Podcast in de appstore.

Jaap van Zessen
Chef Digitaal bij AD.nl

Chef Digitaal bij AD.nl, verantwoordelijk voor het online bereik van het AD en alle regionale titels.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief