Draagt de Paus Prada?

26 april 2006, 03:45

Volgens een artikel in de Wall Street Journal heeft Paus Benedict XVI er een nieuwe groep bewonderaars bij: Marketeers op zoek naar ‘pontifical product placements”.

Sinds zijn aanstelling is de paus onder andere gespot met Serengeti zonnebrillen, bruine schoenen gedoneerd door Geox en stijlvolle rode schoenen vermoedelijk van Prada. En terwijl sommigen zich afvragen Wat moet ik in godsnaam met podcasting blijkt de paus zelf in het bezit te zijn van een Apple iPod met de woorden “To His Holiness, Benedict XVI”.

Volgens John Allert, chief executive bij Interbrand, is de associatie van jouw product met de paus vele malen meer waard is dan welke ‘A-list celebrity’. Terwijl Catherina Zeta Jones voor 11,2 miljoen Engelse pond er bij snabbelt voor de promotie van T-Mobile, is de paus echter niet ontvankelijk voor geld in ruil voor promoties.

Bovendien ligt het uitnutten van het feit dat de paus jouw product gebruikt, erg gevoelig. Teveel dit benadrukken, kan tegen je gaan werken. Partijen als Geox, Apple en Serengeti kiezen er dan ook voor om in persberichten of advertenties hier niet op in te gaan. En terwijl de media enkele maanden geleden schreven dat de paus schoenen van Prada droeg, een woordvoerder van de paus inmiddels heeft verteld dat de persoonlijke schoenmaker van de paus de schoenen heeft gemaakt, stelt Prada zelf dat niet goed vast te stellen is of de schoenen wel of niet van Prada zijn. Ongetwijfeld om waarschijnlijk toch vooral te kunnen blijven profiteren van de extra aandacht, terecht of niet.

De paus zelf is overigens geheel op de hoogte van de hype die hij creert bij het gebruik van producten. “He’s aware of the buzz, but mostly he laughs about it, because it’s so absurd. What does he really have to choose? He doesn’t wear a tie or coat. The glasses he wears are the same glasses he wore as a cardinal, as is the pen he writes with”, zo luidt de officiele reactie.

Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!