De week van Koot: de persoonlijke assistent van Microsoft en het internet in 2069

11 november 2019, 12:00

Ik heb altijd geleerd dat er een viertal methoden zijn om je budget vast te stellen: de omzetpercentage-, de sluitpost-, de pariteiten- en de taakstellende methode. Maar volgens minister Kaag is er nog een vijfde methode, namelijk de overvloedmethode. Over de 200.000 euro die het Nederland-logo kost, zegt de minister: “Op de héle overheids­be­gro­ting, de miljarden, miljarden en miljarden die we uitgeven, is het relatief een hele kleine uitgave”. Zo kan je er ook naar kijken. Voor al het overige (marketing)nieuws is hier De Week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

1. Jacinda Ardern

In schril contrast met het bovenstaande was dit ook de week van een zeer bijzondere Prime Minister van Nieuw-Zeeland. Niet alleen nam Nieuw-Zeeland als eerste land in de wereld the zero-carbon bill aan (het kan dus wel, als je maar wil), maar besloot Jacinda Ardern ook een uitdaging van haar medewerkers aan te gaan. Het idee: in twee minuten vertellen wat haar huidige legacy is. Dit is communicatie, maar van een onwaarschijnlijk krachtig niveau waar je geen logo voor nodig hebt. Niet alleen ging deze video viral, maar er kwamen ook nog eens 41.000 reacties. Leiderschap van een andere orde!

2. Alexa

De voice-assistent van Amazon is inmiddels alweer zo’n vijf jaar op de markt. En niet geheel zonder succes, want het aantal ‘skills’ (de opdrachten die je Alexa kunt geven) en het aantal apparaten dat je kunt bedienen via Alexa, groeit met de dag. Dit is echter nog maar een voorproefje van de route die Rohit Prasad, Alexa’s head scientist, voor ogen heeft. Als we nog even denken aan de film ‘Her’, dan is er dat vergezicht dat Alexa steeds meer je persoonlijke assistent wordt. Niet alleen in het beantwoorden van je vragen of het opvolgen van je opdrachten, maar van een passief device naar proactieve assistent. Op basis van je opdracht zal Alexa straks ook de aanpalende activiteiten als vanzelf gaan regelen. Dus als je een kaartje voor de bioscoop hebt geboekt, regelt Alexa meteen de Uber. Als je in een supermarkt staat, dan kan Alexa je vertellen waar je de tomaten kunt vinden. De virtuele personal assistant komt dus steeds dichterbij.

“De virtuele personal assistant komt steeds dichterbij”

3. Cortana

Cortana is de voice-assistent van Microsoft. Voor het grote publiek heeft Microsoft gekozen voor een strategische alliantie met Amazon: via Alexa kun je Cortana benaderen. En met Cortana heb je toegang tot bijvoorbeeld je Outlook-agenda en andere Microsoft Office-producten. Voor de zakelijke markt is er eigenlijk, naast Google, maar één partij die gelet op het marktaandeel een rol van betekenis kan spelen. Precies: Microsoft. En het ziet er naar uit, door een ‘gelekte’ video, dat dat ook gaat gebeuren. Microsoft is druk bezig met de ontwikkeling van een zakelijke persoonlijke assistent die Microsoft Office-producten toegankelijk maakt met je stem. Denk aan je agenda, maildiensten en wellicht straks ook het dicteren van een nieuwsbrief.

4. 2069

In 2019 bestaat het internet vijftig jaar, aanleiding voor PEW Research Centre om onder experts een onderzoek te doen naar wat zij denken dat er de komende vijftig jaar gaat gebeuren. Voor iedereen die wel eens een toekomstvoorspelling probeert te maken voor een externe analyse, is dit wellicht interessant materiaal. Zo’n kleine 72 procent van de ondervraagde experts is overigens positief over de toekomst van het internet. Deze optimisten hopen dat digitale vooruitgang in de komende halve eeuw zal leiden tot langere levensduur, meer vrije tijd, een redelijkere verdeling van rijkdom en macht en andere mogelijkheden om het menselijk welzijn te verbeteren. Het gevaar zit volgens de experts in het toezicht, gegevensmisbruik, beveiliging en grotere economische ongelijkheid (digitale kloven). Je moet er wel even de tijd voor nemen, maar dan heb je wat interessante inzichten tot je beschikking.

“De ondervraagde experts zijn positief over de toekomst van het internet”

5. AI, ML en DL

Dit zijn weer van die handige afkortingen die iedereen gebruikt, maar waarbij het maar de vraag is of de gebruikers ook weten wat precies de betekenis is. De afkortingen staan voor: Artificial Intellingence, machine learning en deep learning. Allemaal prachtige buzzwords die regelmatig naar boven komen, al was het maar om indruk te maken. Maar wat betekenen deze begrippen nu echt? En wat is dan het verschil tussen de begrippen, die ogenschijnlijk allemaal meer of minder hetzelfde lijken te doen? Gelukkig is er dan altijd iemand die dat dan even helder opschrijft, zodat jij de volgende keer gewoon kunt meepraten, omdat je weet wat de échte betekenis is.

6. Quantum Computing en AI

Omdat we toch bezig zijn met dit onderwerp, ruimen we ook deze week weer een plekje in voor Quantum Computing. Gewoon lekker makkelijk met bewegend beeld en de heerlijke voice-over van Stephen Fry. Alhoewel het voor mij nog steeds onwerkelijk blijft om te bedenken dat de qubit gelijktijdig voor de ‘1’ en de ‘0’ kan spelen.

7. AI will change every job

Er is deze week weer een indrukwekkend onderzoek verschenen. Een samenwerking tussen het corporate IBM en het academische MIT (Massachusetts Institute of Technology) heeft inzicht gegeven in de toekomst van werk. Het gaat niet over of banen wel of niet blijven bestaan, maar wat de invloed is van Artificial Intelligence op verschillende banen. Dat hebben is onder andere gedaan door 170 miljoen personeelsadvertenties te analyseren uit de periode 2010 tot 2019. De conclusie: iedere baan zal veranderen, repeterende taken zullen verdwijnen en worden overgenomen door AI, maar de behoefte aan soft skills en creativiteit zal enorm toenemen. Download The future of work hier.

“Iedere baan zal veranderen, maar de behoefte aan soft skills en creativiteit zal enorm toenemen”

8. Bloovi

Via een bericht in de wekelijkse nieuwsbrief van NRC journalist Wouter van Noort kwam ik op deze, mij geheel onbekende, Belgische site van Bloovi terecht. Een, zoals ze zelf zeggen, blooming vision op de wereld van morgen. Mocht je het nog niet kennen, dan is het een interessante plek om regelmatig eens te bezoeken, want het staat vol met vakgerelateerde verhalen, meningen en inzichten. Neem bijvoorbeeld dit verhaal van Christophe Kempkes. Hij is van het FingerSpitzen Kollektiv, een toekomst-onderzoeks- en trendbureau. Een mooi inkijkje in het nu en in de toekomst.

9. Kids Books

Gewoon omdat het een heel erg leuk concept is. Kijk maar.

10. Invisibility Shield

Harry Potter in de huiskamer. Geen cloak, maar een scherm. Het Canadese bedrijf HyperStealth Biotechnology Corp heeft een scherm gemaakt dat in staat is om licht af te buigen. Daardoor worden de spullen achter het scherm onzichtbaar. Of tenminste bijna. Als je het niet gelooft, kun je hier even naar de video kijken.

Tot volgende week!

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!