De week op social: Sponsoren YouTube, Pinterest lanceert 5000 targetingopties & Snap’s post-swipe-up

De week op social: Sponsoren YouTube, Pinterest lanceert 5000 targetingopties & Snap’s post-swipe-up

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: YouTube rolt sponsorprogramma verder uit, Google introduceert 'Start-Up with Google', Pinterest ontsluit 5.000 interesses voor advertentie-targeting, Twitter rolt feature uit met populaire artikelen, Pinterest introduceert nieuw self-serve creatief platform, Snapchat investeert in interactieve advertenties, Facebook voegt Instagramlink toe aan app en voegt menselijke reviews toe voor targetingopties advertenties.

YouTube rolt sponsorprogramma verder uit

YouTube Sponsorprogramma special perks

Mensen kijken zo'n 1 miljard uren per dag naar YouTube. Voor jongeren is YouTube een belangrijk kanaal. 9 op de 10 jongeren die social video kijken, doen dat op YouTube. Voor videomakers met een populair kanaal kan YouTube een extra inkomstenbron zijn. De meeste YouTube-creators genereren inkomsten via advertenties die verschijnen tijdens het afspelen van de video. Dat kan gaan veranderen.

YouTube Gaming-kanalen hebben sinds kort een nieuwe inkomstenbron: sponsorprogramma's. Om het programma te activeren via de YouTube Gaming App heb je minimaal 1000 abonnees nodig. Het sponsorprogramma geeft je kijkers de keuze om sponsor te worden van je kanaal. De prijs bedraagt momenteel €4,99 per maand. In ruil daarvoor krijgen je sponsoren een speciale sponsorbadge, aangepaste emojis en bijvoorbeeld toegang tot exclusieve livechats die alleen toegankelijk zijn voor sponsoren.

Momenteel test YouTube het sponsorprogramma onder meer onder videoproducenten. Mocht je YouTube-kanaal voldoen aan het minimum aantal abonnees, dan kun je je kanaal hier aanmelden voor een betatest.

Bron: YouTube

Google introduceert 'Start-Up with Google'

Google zet zich sinds 2011 in om starters te helpen een succesvol bedrijf op te bouwen. Dit heeft onder andere geleid tot 40.000 nieuwe banen en 3,9 miljard aan investeringen. Google biedt deze bedrijven een scala aan tools zoals G-Suite, Google Cloud, AdWords, Android en Google Play. Google wil het startende bedrijven nog makkelijker maken om deze Google producten te vinden en introduceert daarom Startup with Google.

Naast snel toegang tot Google-producten, biedt Startup bedrijven hulp om via Google Hiring de juiste mensen te vinden, samenwerking binnen een team te verbeteren en bij het vinden van investeerders.

Bron: Google

Pinterest ontsluit 5.000 interesses voor advertentie-targeting

In 2016 nam Pinterest de medewerkers van URX over. Het bedrijf URX ontwikkelde technologie voor adverteerders en uitgevers waarmee ze gedetailleerd inzicht kregen in de online content die iemand bekeek om hun vervolgens gericht advertenties te laten zien.

De voormalige URX-medewerkers introduceren nu een nieuw product waarmee adverteerders toegang krijgen tot 5.000 targetingvariabelen op basis van interesses van iemand. De interesses zijn een aanvulling van Pinterest's Taste Graph: het systeem dat laat zien wat de interesses van een gebruiker zijn en ook hoe die wijzigen over tijd.

Voorbeelden van de nieuwe interesses zijn: trouwen met een budget, yoga achter je bureau, ontwerpen van e-mail nieuwsbrieven, vegetarische barbecue, body scrubs en dieetplannen.

De uitgebreide set aan nieuwe targetingvariabelen zal in de komende weken uitgerold worden naar adverteerders op Pinterest.

Bron: Adweek

Twitter rolt feature uit met populaire artikelen

Populaire artikelen Twitter

Twitter wil een belangrijke nieuwsbron zijn voor gebruikers. Deze week spotte Buzzfeed News als eerste een nieuwe feature in de explore-tab. Onder het kopje Populaire artikelen staan nu gebundelde nieuwsartikelen met nieuws waar veel over gesproken wordt. Hoewel ik de feature nog uitgebreid ga testen, lijkt dit een handige timesaver te zijn om snel relevante content te vinden op Twitter.

Bron: TNW

Pinterest introduceert nieuw self-serve creatief platform

Pinterest kondigt een nieuwe manier aan voor kleinere ondernemers om met 'creatieve' contentmakers samen te werken. Samen met Popular Pays bouwde Pinterest een nieuw creatief platform dat speciaal gericht is op kleine en grote merken. Via het nieuwe creatieve platform kunnen merken hulp vragen om in 10 tot 12 dagen content te maken die geschikt is voor Pinterest.

Merken kunnen via het self-serve platform op Pinterest een creatieve briefing aanbieden, vervolgens aanbiedingen van contentmakers beoordelen en een keuze maken voor de contentmaker die het project gaat doen. Zodra een merk een keuze maakt voor een contentmaker, vindt alle communicatie via het platform plaats.

Adidas Original is het eerste merk dat het platform heeft gebruikt. Het doel was meer bekendheid te genereren voor hun klassieke Stan Smith schoenen. Het platform is momenteel beschikbaar voor alle merken die Promoted Pins gebruiken. Mocht je interesse hebben in dit platform, e-mail dan .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Bron: Pinterest

Facebook voegt Instagram link toe aan app

Instagram link in Facebook app

Hoewel Instagram en Facebook beiden hun eigen app hebben, schuift Facebook de twee platformen steeds meer in elkaar. Zo viel deze week een link op in de Facebookapp die direct toegang geeft tot je Instagramaccount. De link zie je in de Facebookapp direct onder de link naar je persoonlijke profiel op Facebook.

Bron: TechCrunch

Snapchat investeert in interactieve advertenties

Snapchat advertenties

Snap Inc. maakt deze week een samenwerking met 14 nieuwe creatieve partners bekend. Deze partners gaan Snapchat helpen om interactieve advertenties te bouwen. Daarbij kun je denken aan games, interactieve video's, gyroscope gedreven ervaringen, leadgeneratiecampagnes en advertenties voor instant apps.

Met deze nieuwe toepassingen wil Snapchat de post-swipe-up-ervaring binnen Snapchat een stuk aantrekkelijker maken voor adverteerders. Die post-swipe-up opent een nieuw scherm binnen de Snapchatbrowser als je op een Snap naar boven veegt met je vinger.

Met het aantrekkelijker maken van de post-swipe-up wil Snapchat meer Snappers laten klikken op advertenties en zo uiteraard meer adverteerders aantrekken.

Bron: TechCrunch

Facebook voegt menselijke reviews toe aan targetingopties

Targeting is bij uitstek het paradepaardje van Facebook. Voor marketeers biedt het scala aan targetingvariabelen veel mogelijkheden om heel gericht hun doelgroep te bereiken. Enkele van de targetingcriteria werden onlangs helaas misbruikt. Het gaat om de gegevens over je werkgever of opleiding.

Facebook vult deze gegevens in met de opleiding of werkgever die je op je profiel vermeldt. Als iemand zichzelf identificeerde als '... hater', dan kwamen deze targetinggegevens beschikbaar voor adverteerders. Zodra Facebook dit ontdekte hebben ze tijdelijk de targetingopties voor werkgever en opleiding uitgezet. Na het nemen van maatregelen zijn circa 5000 van de legale targetingcriteria weer beschikbaar.

Om in de toekomst te voorkomen dat zoiets weer kan gebeuren voegt Facebook nu mensen toe aan het geautomatiseerde systeem dat advertentietargets beoordeelt. Een concreet voorbeeld dat niet alles zomaar geautomatiseerd kan worden. Gelukkig zijn een groot deel van de targetingvariabelen weer beschikbaar.

Bron: Facebook

Credits afbeelding: Pexels.com, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.