De week op social: nieuw design Facebook & Instagram en Snapchats geheime wapen

De week op social: nieuw design Facebook & Instagram en Snapchats geheime wapen

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Facebook en Instagram krijgen nieuw design, Snapchat is met nieuwe functie Crowd Surf Instagram weer één stap voor, Facebook biedt marketeers meer controle over branded content, rolt hun markplaats uit naar 17 Europese landen, biedt adverteerders meer controle over plaatsing video-advertenties en maakt korte metten met video-clickbaiting en LinkedIn introduceert actieve status in Messenger.

Facebook en Instagram krijgen nieuw design

Facebook update design nieuwsstroom

Facebook wil het makkelijker maken om relevante content in je newsfeed te zien. Naast het algoritme dat relevante berichten filtert en bovenaan plaatst, rolt Facebook nu een nieuw design uit van haar newsfeed. De wijzigingen in het design zijn:

  1. Meer kleurcontrast door toevoegen van een grijs getint kleurkader als achtergrond van de reacties op een bericht;
  2. Grotere linkpreviews zodat alles beter te lezen is;
  3. Een update van de navigatie-iconen in de Facebookapp en van de 'vind ik leuk, deel, commentaar knop-iconen' die nu groter zijn en daardoor makkelijker te gebruiken;
  4. Ronde profielfoto's zodat je ziet wie een bericht post en wie reageert;
  5. Een update van navigatieknoppen om navigeren binnen de newsfeed te verbeteren. 

Bron: TechCrunch

Snapchat is met Crowd Surf Instagram één stap voor

Crowd Surf

Tijdens een concert van popzangeres Lorde op het muziekfestival Outside Lands testte Snapchat haar nieuwe geheime wapen om Instagram een stap voor te blijven. Het geheime wapen is Crowd Surf en het stelt Snapchat in staat om de Snaps van alle concertbezoekers aan elkaar te plakken. Deze combinatie van Snaps biedt de kijker een multi-dimensionale kijk op het concert vanuit verschillende standpunten terwijl de muziek doorspeelt.

Volgens insiders laat Crowd Surf je zien hoe alle aanwezigen het concert op hun manier beleven en biedt daarmee een unieke toegevoegde waarde. De vraag is alleen hoelang het duurt voordat Instagram deze nieuwe feature kopieert en daarmee Snapchat weer de loef afsteekt.

Bron: TechCrunch

Facebook biedt marketeers meer controle over branded content

Branded Content

Branded content, het inschakelen van influencers om je merk of product te promoten, blijkt zeer effectief te zijn. Zeker onder de jongere generatie die advertenties liever overslaan. Zo geeft 47 procent van de 13 tot 34 jarigen in de VS aan dat ze iets gekocht hebben dat is aanbevolen door een bekendheid of waar deze bekendheid over sprak (bron: Ypulse Querterly Q2 2017).

Om het posten van branded content berichten eenvoudiger te maken, introduceert Facebook nu drie nieuwe features:

  1. Het toestaan van de business partner om het bericht te boosten: de creatieve maker van het bericht (de bekendheid) kan het merk (de business partner) toestaan om het bericht direct te boosten (omzetten in een advertentie met meer bereik) via de tijdlijn van de Facebookpagina van de maker. Het doelpubliek van het bericht ziet alleen dat de maker (bekendheid) de afzender is van het bericht.
  2. Merken krijgen controle over welke influencers geautoriseerd zijn om het merk te taggen in hun berichten.
  3. Inzage in totale uitgaven van het merk en de influencer via Insights. En aparte samenvattingen van totale uitgaven en CPM in verschillende munteenheden (indien van toepassing).

Bron: Facebook

Facebook rolt markplaats uit naar 17 Europese landen

Facebook Marktplaats

Marktplaats is voor velen de plek om tweedehands spullen te kopen of verkopen. Het voordeel van marktplaats is dat je snel ontdekt of iemand in je directe woonomgeving spullen aanbiedt die jij zoekt. Facebook is sterk in het aanbieden van lokale diensten en voegt daar een belangrijk aspect aan toe: transparantie. De marktplaats van Facebook biedt je inzicht in het publieke profiel van kopers en verkopers. Zo ontdek je snel van wie je spullen kunt kopen.

Sinds Facebook hun marktplaats heeft uitgerold in de Verenigde Staten zijn er miljoenen producten te koop aangeboden. Je herkent marktplaats aan het winkelicoontje onderaan je Facebookapp. Zodra je erop klikt zie je foto's van spullen die mensen in je directe omgeving aanbieden. Met een zoekvenster kun je vervolgens zoeken op lokatie, categorie of prijs.

Om het succes van marktplaats in de Facebookapp te continueren, rolt Facebook de applicatie deze week uit naar 17 landen in Europa: Oostenrijk, België, Tsjechië, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Hongarije, Ierland, Italië, Luxemburg, Nederland, Noorwegen, Portugal, Spanje, Zweden en Zwitserland.

Bron: Facebook 

Facebook biedt adverteerders meer controle over plaatsing video-advertenties

Videoconsumptie op Facebook groeit nog steeds. Voor adverteerders zijn video's een ideale plek om hun doelgroep te bereiken. Naast advertenties die aan het begin van een video verschijnen, zogenaamde pre-roll advertenties, zijn er ook in-stream advertenties die tijdens het afspelen van de video verschijnen.

Facebook wil adverteerders nu meer controle geven over het plaatsen van deze in-stream advertenties. Vanaf deze week kunnen adverteerders bepalen of ze in-stream advertenties willen plaatsen in video's op Facebook, het Audience-netwerk of allebei.

Bron: Facebook

Facebook maakt korte metten met video-clickbaiting

Facebook video clickbait maatregelen

Facebook bestrijdt het verspreiden van fake nieuws en het misleiden van gebruikers met clickbaitberichten. Zo zijn er spammers die neppe videoafspeelknoppen plaatsen op een bericht om de kijker te misleiden met een fake video. Facebook maakt nu korte metten met deze zogenaamde video-clickbaitberichten door ze een lagere ranking te geven in de newsfeed. Een lagere ranking betekent onderaan de newsfeed en minder zichtbaar voor gebruikers.

Bron: Facebook

LinkedIn introduceert actieve status in Messenger

LinkedIn actieve status

LinkedIn Messenger is een snelle manier om het contact met mensen in je directe LinkedIn-netwerk te onderhouden. Tot nu toe was niet duidelijk wanneer een geschikt moment is om je LinkedIn-contact een bericht te sturen via Messenger. Vandaar dat LinkedIn nu de actieve status uitrolt.

Zodra je een contact opzoekt via je LinkedInapp zie je een groen bolletje rechts naast de profielfoto verschijnen als de persoon op dat moment actief is en dus beschikbaar is voor je bericht via Messenger. Mocht je niet beschikbaar zijn, dan kun je via je settings de status wijzigen die je contacten op LinkedIn zullen zien.

Bron: LinkedIn

Credits afbeelding: Pexels.com, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
1


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.