De week op social: Twitter verkoopt Moments, bitcoin-verbod Facebook en automatische posts Instagram

De week op social: Twitter verkoopt Moments, bitcoin-verbod Facebook en automatische posts Instagram

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel. Met deze week: Instagram geeft bedrijven API om automatisch te posten, Facebook verbiedt advertenties voor crypto-valuta, Twitter rolt gesponsorde Moments uit, Snapchat verwijdert de witte rand rondom foto's uit je bibliotheek en Instagram voegt zowel Carousel-advertenties als de 'Type-modus' toe aan Stories.

Instagram deelt API om automatisch te posten

Instagram planning tool

Instagram rolt een update uit van zijn Graph API. De nieuwe API biedt bedrijven een publicatietool (in beta) om Instagram-berichten in te plannen. Een dergelijke feature was tot nu toe niet beschikbaar voor Instagram en zal niet direct via de app toegankelijk zijn.

Met de upgrade van de API  krijgen Instagram-partners, zoals beheertools als HootSuite en Sprout Social, toegang tot de API om berichten in te plannen. Tot nu toe was het alleen mogelijk om een melding te krijgen zodra een ingepland bericht de publicatiedatum en -tijd had bereikt. Met de nieuwe API kunnen bedrijven daadwerkelijk Instagram-berichten inplannen en automatisch publiceren.

Naar verwachting zullen vooral grote bedrijven voordeel hebben van deze API, aangezien veel kleine ondernemers geen zogenaamde '3rd party-tools' zoals HootSuite gebruiken om hun berichten te managen. Op de eigen business-blog vermeldt Instagram dat de planningstool beperkt is tot fotoberichten.

Bron: TechCrunch

Carousel-advertenties bij Instagram Stories

Instagram Carousel Advertenties

Social media-giganten als Facebook en Instagram scherpen hun algoritmen voor de nieuwsstroom continu aan. Voor bedrijven groeit daarmee de uitdaging om organisch (lees: gratis) zichtbaar te blijven. De marketingwereld van 'gratis reclame' lijkt langzaam tot een einde te komen. Dat vraagt van bedrijven nieuwe creatieve manieren om hun doelgroep te bereiken. Instagram Stories zijn een interessant kanaal voor bedrijven. Ze bieden marketeers een kans op meer zichtbaarheid, maar ze vragen om creativiteit.

Instagram biedt marketeers handige Storytools zoals polls, #hashtags, geotags, geostickers en gifs om hun verhaal die unieke touch te geven. Deze week voegt Instagram daar Carousel-advertenties aan toe. Met deze advertenties krijgt je het publiek toegang geven tot drie foto's of video's in één advertentie. De advertentie werkt net als reguliere Stories. Mensen kunnen heen en weer swipen of de Story pauzeren. Craig Brommers, CMO van Gap, omschrijft zijn ervaring als volgt:

The captivating nature of Instagram Stories provides another platform for our consumers to experience the Logo Remix campaign. The campaign is all about paying homage to Gap logos of the past, while featuring some of today’s global culture remixers. We love using Instagram’s creative tools to add fun details to our creative, and the full screen format of Instagram Stories makes it feel like you’re part of the remix.

Instagram werkt samen met bedrijven als Coca-Cola, Renault en Paramount om Carousel-advertenties te testen. Doel is vast te stellen hoe het publiek reageert en wat de ervaring is van de adverteerders. Momenteel is nog niet bekend wanneer deze advertenties beschikbaar zullen zijn voor andere adverteerders.

Bron: Instagram

Facebook verbiedt advertenties voor crypto-valuta

Facebook past advertentieregels aan

Facebook zet stappen om de integriteit en veiligheid van advertenties op het eigen platform te waarborgen. Eén van die stappen is aanscherping van de advertentieregels voor financiële producten. De letterlijke tekst van de nieuwe regel luidt:

Ads must not promote financial products and services that are frequently associated with misleading or deceptive promotional practices, such as binary options, initial coin offerings, or cryptocurrency. 

Een bekend voorbeeld van crypto-currency is bitcoin. De snelle stijging in waarde van bitcoins opent volgens Facebook de weg voor misleiding van gebruikers om makkelijk geld te geven voor deze digitale valuta. Facebook heeft bewijs dat een groot aantal bedrijven mensen misleiden met advertenties voor bitcoins. Zo zag Facebook vaak advertenties met woorden als: "Gebruik je pensioenfonds om bitcoins te kopen."

Naast verscherping van de advertentieregels doet Facebook een oproep aan zijn gebruikers om misleidende advertenties te melden. Hoewel Facebook niet alle misleidende advertenties kan traceren, belooft het bedrijf verbetering van het systeem om malafide advertenties op te sporen.

Bron: Facebook

Twitter rolt gesponsorde Moments uit

Twitter is het social media-kanaal dat je op de hoogte houdt wat er speelt in de wereld en waar mensen over praten. Dat is althans de strekking van Twitters tagline. 'Moments' vormen een verzameling van relevante Stories (tweets) op Twitter. Moments zijn toegankelijk via je Twitter-account en bieden je een collectie van tweets ('verhalen') in categorieën als sport, nieuws, fun, entertainment en anderen.

Zodra je een Moment aanmaakt, kies je welke tweets je wilt toevoegen aan je Moment verzameling. Je hebt de keuze uit tweets die je leuk vindt, je eigen berichten of tweets die je vindt via het zoekvenster of een unieke permalink.

Uitgevers gebruiken Moments op Twitter om hun publiek 'in the moment' relevante content aan te bieden. Adverteerders kunnen nu die Momenten sponsoren, en daarmee een nieuw publiek bereiken. De gesponsorde Moments zijn onderdeel van in-stream sponsorships op Twitter. Dit zijn één-op-één samenwerkingen tussen uitgevers en merken. Voor uitgevers zijn gesponsorde Momenten een nieuwe manier om geld te verdienen. Voor merken biedt het een nieuw kanaal om hun bereik te vergroten.

Bank of America en Bloomberg zijn de eerste partners die een gesponsord Moment zijn gestart tijdens het World Economic Forum in Davos.

What the big names in business think will happen to your money

Bron: Twitter

Snapchat verwijdert witte rand rond foto's

Snapchat verwijdert witte rand rond foto's

Snapchat rolt een update uit van haar app waarmee de witte rand rondom geuploade foto's verdwijnt. Wellicht ken je de witte rand rond foto's die niet met de Snapcamera zijn genomen, maar zijn geüpload vanuit de fotobibliotheek. De witte rand gaf aan dat de foto minder Snapautenticiteit had. Dat gaat met deze update, die uitrolt voor iOS, definitief verdwijnen.

Bron: Digital Trends

Instagram voegt Type-modus toe aan Stories

Instagram Type modus

Wie aan Instagram Stories denkt, denkt vooral aan foto's en video's om een verhaal te vertellen. Deze week verandert dat met de introductie van 'Type-modus'. Zodra je je Instagram-camera opent, zie je onder je opnameknop de nieuwe feature 'Type'. Met Type kun je tekst typen op een gekleurde achtergrond. Bovenaan het scherm zie je de huidige stijl die je kunt wijzigen in stijlen als 'modern', 'neon', 'typewriter' of 'strong' om je tekst extra persoonlijkheid te geven. De nieuwe tekststijlen kun je ook toevoegen aan je foto of video.

De tekststories verdwijnen na 24 uur, net als de huidige Stories. Deze nieuwe feature is onderdeel van Instagram-versie 30 voor iOS in de App Store en voor Android in Google Play.

Bron: Instagram

Credits afbeelding: Pexels.com, licentie: CC0 (Publiek domein)

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.