De week op social: Facebooks nieuwe Ads Manager, adverteren met Stories en flinke groei Pinterest

De week op social: Facebooks nieuwe Ads Manager, adverteren met Stories en flinke groei Pinterest

Welkom bij een nieuwe editie van deze wekelijkse rubriek waarin ik je op de hoogte houd van de laatste ontwikkelingen in social media met het nieuws dat de afgelopen week opviel.

Met deze week: Facebook rolt nieuwe Ads Manager uit, Instagram biedt adverteerders meer flexibiliteit met Stories, Facebook test pre-loaded Instant Videos, Facebook onthult Lifestyle Templates voor collectie-advertenties, Twitter rolt team-feature uit naar de eigen app, Facebook rolt nieuwe richtlijnen voor advertentie-inkomsten uit, Pinterest meldt 200 miljoen maandelijkse gebruikers en Google verbetert privacycontrols met nieuw dashboard. 

Facebook rolt nieuwe Ads Manager uit

Facebook Ads Manager

Adverteerders hebben al jaren de keuze uit twee tools voor het opstellen van hun advertentiecampagnes op Facebook: de Power Editor en Ads Manager. Het grote verschil tussen beide tools zit in de flexibiliteit en de hoeveelheid begeleiding bij het opstellen van de campagne.

De Power Editor biedt veel vrijheid om zonder extra begeleiding snel een campagne in te richten. De Ads Manager brengt je stap voor stap naar het opstellen van je campagne. Je begint met het kiezen van je doel en volgt het advies van Facebook voor de volgende stap. Een duidelijk verschil met Power Editor, die vooral geliefd is bij meer ervaren adverteerders. Ads Manager is zeer geschikt voor adverteerders die net starten op Facebook.

Deze week maakt Facebook bekend beide tools te samen te voegen tot één tool waarbij je twee workflows krijgt aangeboden: de Power Editor-workflow waarbij je snel kunt starten of de Ads Manager-workflow met meer begeleiding. Facebook heeft de nieuwe tool geïntroduceerd als een update van Ads Manager. Naast directe toegang tot de Power Editor-workflow, biedt de tool de optie om conceptversies van campagnes op te stellen (drafts) en een uitgebreid rapportagedashboard dat je op maat kunt maken met aanpassen van rapportagekolommen.

Bron: Facebook

Instagram biedt adverteerders meer flexibiliteit met Stories

Wereldwijd gebruiken circa 250 miljoen mensen dagelijks Instagram Stories. Instagram begrijpt het belang van Stories voor adverteerders en biedt ze vanaf deze week twee nieuwe mogelijkheden:

  1. Een Integratie met Facebook Canvas-advertenties. Met Facebook Canvas kun je een interactieve content bouwen met een combinatie van foto's, video's, tekst en knoppen. Die interactieve content is nu als advertentievorm beschikbaar binnen Instagram Stories.
  2. Stories uploaden als advertentie binnen Ads Manager of Power Editor. Nu kun je als adverteerder je creativiteit loslaten op de tools binnen Stories en die vervolgens als schermvullende advertentie tonen op Facebook. Door het uploaden van je Stories in Ads Manager of Power Editor kun je er direct targeting aan toevoegen. Een interessante nieuwe manier om te adverteren.

Bron: Instagram

Facebook test pre-loaded Instant Videos

De meeste mensen gebruiken Facebook op hun smartphone. En dat betekent soms dat je geen Wi-Fi hebt en dus je databundel aanspreekt om content te bekijken. Nu wil Facebook niet dat je snel door je data heen bent, want dan verliezen ze je als kijker. Zeker nu videocontent zo prominent aanwezig is op het platform en video veel data nodig heeft.

Vandaar dat Facebook nu het pre-loaden van video's aan het testen is. De feature heet Instant Videos en zorgt voor het downloaden en cachen (opslaan van data) van Facebook video's op je smartphone, zodat je de content later kunt bekijken (als je weer 'gratis' toegang tot Wi-Fi hebt).

Met het oog op een grote markten in minder ontwikkelde landen als India - waar vaak geen dure iPhone's gebruikt worden maar goedkopere Android-toestellen - test Facebook Instant Videos in eerste instantie op Android. Een duidelijke stap in voorbereiding op het veroveren van een nieuwe markt met jonge kijkers in landen die volop in ontwikkeling zijn.

Bron: TechCrunch

Facebook onthult Lifestyle Templates voor collectie-advertenties

Facebook introduceert een nieuw creatief format voor de collectie-advertenties op smartphones. Collectie-advertenties zijn een ideale vorm van adverteren voor e-commerce. De collectie-advertentie biedt je een video om je producten te promoten met daaronder ruimte voor vier afbeeldingen van producten. Facebook rolt nu Lifestyle Templates uit voor collectie-advertenties. Deze nieuwe templates bieden de volgende voordelen:

  1. Een volledige schermweergave van het product.
  2. Merken kunnen hun producten taggen in de Lifestyle Template om hun vindhaarheid te verhogen.
  3. De mogelijkheid om een routebeschrijving naar de winkel in de buurt toe te voegen.
  4. De mogelijkheid om gericht mensen te targeten die retailcatalogi bekeken hebben op Facebook.
  5. Het vullen van de template met productcategorieën op basis van interesses die bekend zijn van de gebruiker.

Facebook heeft deze nieuwe Lifestyle Templates getest met een dozijn retailers met als doel de nieuwe feature in oktober wereldwijd uit te rollen.

Bron: Adweek

Twitter rolt teamfeature uit naar de eigen app

Eén van de meest essentiële features voor het veilig gebruik van gedeelde Twitter-accounts (vaak grotere merken/bedrijven) is het niet hoeven delen van je logingegevens. Zo heeft Twitter nu een teamfeature waarmee je andere teamgenoten toegang geeft tot het gedeelde account. De teamleden kunnen dan inloggen met hun eigen logingegevens. Tot nu toe was deze teamfeature alleen beschikbaar via Twitter's eigen Tweetdeck. Vanaf nu is deze teamfeature ook beschikbaar via de app op iOS en Android. 

Bron: Marketingland

Facebook rolt nieuwe richtlijnen voor advertentie-inkomsten uit

Facebook rolt steeds meer mogelijkheden uit om geld te verdienen met content op Facebook. Zo kan dit al via branded content, met instant articles en sinds kort ook met het plaatsen van advertentiebreaks in video's. Om het vertrouwen van uitgevers en producenten van content vast te houden en adverteerders duidelijkheid te geven waar hun advertentie kan verschijnen, rolt Facebook nieuwe heldere richtlijnen uit voor inkomsten via advertenties in content.

De nieuwe richtlijnen gaan over advertenties waar de context van plaatsing relevant is, zoals in-stream advertenties en advertenties in instant articles. De richtlijnen geven helder inzicht in welke producenten en uitgevers in aanmerking komen om geld te verdienen met het toestaan van advertenties en welke content daarvoor in aanmerking komt.

Bron: Facebook

Pinterest meldt 200 miljoen maandelijkse gebruikers

Pinterest 200 miljoen gebruikers per maand

Pinterest lanceerde haar platform in 2010 en is sindsdien uitgegroeid tot een belangrijke visuele zoekmachine. Zowel om producten te vinden als om inspiratie op te doen. Momenteel gebruiken meer dan 200 miljoen mensen Pinterest elke maand. Een groei van 40 procent vergeleken met 2016. En meer dan de helft van alle Pinners woont buiten de Verenigde Staten.

Met het nieuws over haar succesvolle groei maakt Pinterest tevens bekend dat er een aantal nieuwe features aan komen. Eén van de features is het organiseren van Pinborden in secties. Binnenkort kun je binnen je Pinterestbord als het ware subborden aanmaken en Pins beter organiseren. Om op de hoogte te blijven van de nieuwe releases kun je het beste het Pinterest-blog in de gaten houden.

Bron: Pinterest

Google verbetert privacy controls met nieuw dashboard

Google New Dashboard

Het Google Dashboard biedt je een overzicht met de producten die je gebruikt en je instellingen. Google rolt nu een nieuw dashboard uit dat touchscreen vriendelijker is en een beter overzicht geeft van al je Google-producten en -instellingen. Tevens combineert het nieuwe dashboard tools als My Account en My Activity. Wanneer de uitrol precies plaatsvindt, is op dit moment nog niet bekend. Volgens Google zal de uitrol de aankomende dagen plaatsvinden.

Bron: Google

Credits afbeelding: Pexels.com, licentie: Alle rechten voorbehouden

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.