Cross Border Creativity: Op bureausafari door Londen

8 juli 2013, 04:59

Op zoek naar de vibe van London

Wat is toch die vibe die heerst in Londen als het aankomt op (digitale) bureau's, productiehuizen en startups? Waar komt de consistentie vandaan in de uitingen die award na award winnen? Is het gras écht groener aan de overkant van het kanaal of is dat gevoel? Dit keer geen Marketingfacts-post met statistieken of onderzoeken, maar een artikel over het gevoel van the Londen vibe.

Om grip te krijgen op deze sfeer gingen we op inspiratietrip. Vijf Rhinoflyers met verschillende disciplines (van creatieve strategen tot producers) gevoed door nieuwsgierigheid naar wat er nou anders is in Londen. We schreven een aantal bureaus aan die we hoog in aanzien hebben en kregen beet bij McGaryBowen, MintDigital, The Mill, B-Reel, Electric Theatre Collective en This is my Jam.

De essentie van onze trip vatten we samen in deze post met drie concrete learnings die zowel relevant zijn voor bureaus als opdrachtgeverzijde: focus, prototypes en intrinsieke motivatie.

Focus in werk

In de tijd dat de golf van het ontstaan van specialistische bureaus weer achter ons ligt en full service weer helemaal in lijkt te zijn, krijgen we in Londen mee dat focus in wat je doet het áller-állerbelangrijkste is.

Dit bleek o.a. uit de startup This is my jam, een dienst met volledige focus op het vastleggen van je favoriete song. Niets meer, niets minder.

Ook The Mill bleek een vorm van focus als speerpunt te hebben. De tagline “Help to get brave work made” komt tot leven door actief mensen te scouten op platformen als Vimeo en talent al vroegtijdig aan te trekken. Met een kantoor dat letterlijk 24/7 open is, bieden ze ook nog eens de plek om de belofte waar te maken.

Prototypes prototypes prototypes

In een tijd waar veel investeren in salestrajecten een risico is, leren we in Londen om hier slim mee om te gaan in de vorm van prototypes. Het devies: investeer niet alleen in spiegeltjes en kraaltjes met knallende visuals, maar laat de opdrachtgever ervaren hoe iets werkt. User experience is het nieuwe visuele geweld.

B-Reel legt hiervoor bewijslast neer als Alex Jenkins, creative director bij B-Reel, vertelt over het werk dat ze hebben ontwikkeld voor Chrome Web Lab. Doordat ze vroegtijdig een creative director betrekken met een énorm technische achtergrond, weten ze snel te schakelen en het proces vleugels te geven door prototypes te ontwikkelen.

Intrinsieke motivatie als drijfkracht van je bureau

Bij Mint Digital proefden we een sfeer die gelijk is aan wat we ook bij Rhinofly voelen. Een club gevoed door intrinsieke motivatie levert het beste werk. Mint Digital, bekend van onder andere de dienst Stickygram, is ontstaan vanuit twee jonge creatieven uit de televisiewereld. Met de mantra “Don’t make people want stuff, make stuff people want” zijn ze Mint Digital begonnen.

Wat ook opviel bij Mint Digital is de new business-strategie. Naast eigen diensten werken ze namelijk ook op consultancy- en productiebasis voor mooie merken. Om deze opdrachten te vergaren, hebben ze vreemd genoeg geen commerciële accountmanagers in dienst. In plaats daarvan passen ze de “landmine approach” toe: mooi werk en mooie producten maken die op zichzelf staan en waar potentiële opdrachtgevers wel over moeten struikelen. Geen salesgedreven organisatie, maar een organisatiegedreven organisatie. Puur maken waar de werkvloer gelukkig van wordt.

Meer lezen? Proef de sfeer op de Tumblr-blog waar we alles hebben bijgehouden of bekijk individuele verslagen op Frank-ly.

Matthijs Roumen
strategy director bij September

Als strategy director krijg ik energie van de balans tussen positionering, creatie en media. Bij September, het beste digitale bureau van Nederland, helpen we merken digitale inzet aan te laten sluiten op business doelen. Met platformen & campagnes. Sideproject: Richting.

Categorie
Tags

18 Reacties

    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    9 maart 2015 om 22:16
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    9 maart 2015 om 22:36
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    12 maart 2015 om 11:02
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    17 maart 2015 om 12:46
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    19 maart 2015 om 08:09
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    21 maart 2015 om 00:01
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    22 maart 2015 om 10:00
    XRumerTest

    Hello. And Bye.


    22 maart 2015 om 23:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!