Bricks & clicks verkopen minder vaak nee

5 juli 2013, 07:59

De e-commerce-markt is booming. Hoe spelen de fysieke retailers in op deze groeimarkt? Ze gaan allemaal een webwinkel starten. Zo zijn er momenteel in Nederland al meer dan 40.000 webwinkels en wil bijna 30 procent van de retailers aankomend jaar een webwinkel starten, blijkt uit het E-commerce Behoeftenonderzoek 2013. De belangrijkste driver voor het starten van een webwinkel is de behoefte van de online consument. In deze blogpost behandel ik deel 3 van het onderzoek: waarom online ondernemen? Ik ga dieper in op de motieven voor het starten van een webwinkel, wat wil de online consument en cross-channel verkopen.

Motieven voor het starten van een webwinkel

Webwinkeliers starten in 49 procent van de gevallen een webwinkel om geld te verdienen en/of het assortiment 24 uur per dag aan te bieden. In 47 procent van de gevallen start een retailer een webwinkel omdat hij of zij met de tijd mee wil gaan. Voor deze ondernemers is een webwinkel een doel.

Echter, een webwinkel hoeft niet een doel op zich te zijn. Een webwinkel is een middel om klanten beter te bedienen of om nieuwe klanten te bereiken. Het is van belang dat een retailer nadenkt over een online strategie, dus hoe kan online versterkend werken voor de fysieke winkel? Vooraf dienen ondernemers dan ook eerst online marktonderzoek en een online strategie te bepalen. Hieruit kan blijken dat een webwinkel wellicht niet de juiste optie is. Consumenten vragen wel om een cross-channel benadering. Dit kan natuurlijk ook op andere manieren dan het starten van een webwinkel, zoals wederverkoop op websites zoals Bol.com (Bol Plaza).

Wat wil de online consument?

De reden waarom veel ondernemers een online activiteit starten, is dat zij willen inspelen op de behoefte van consumenten. Uit het onlangs door PostNL gehouden onderzoek onder online consumenten (uitgevoerd door Intomart GFK) bleek dat veel consumenten het internet gebruiken als oriëntatiekanaal: 54 procent. Dit is dan ook in lijn met een van de belangrijkste motieven van een ondernemer voor het starten van een webwinkel (assortiment 24 uur per dag aanbieden). Ook kopen steeds meer consumenten (38 procent) bepaalde producten juist online en andere juist offline. Daarnaast neemt het aantal echte ‘online shoppers’ ook jaarlijks toe. Nu koopt 8,4 procent van de online consumenten bijna alles online.

Een online strategie is volgens mij dan ook een echte must have, het biedt namelijk de mogelijkheid om de toch al niet loyale online koper beter aan je te binden en consumenten naar je winkel te leiden. Tevens koopt een derde van de consumenten een product niet in de winkel wanneer het product online niet voorradig is.

Verkopen retailers al cross-channel?

Bricks & clicks-retailers verkopen beduidend minder vaak 'nee' dan retailers die geen online activiteit hebben. 22 procent van de fysieke retailers zonder online verkoopactiviteit heeft meer dan 6 procent van de producten niet voorradig (versus 11 procent van de bricks & clicks-retailers). Overall heeft 59 procent van de fysieke retailers weleens producten niet op voorraad, bij bricks & clicks-retailers is dit 49 procent. De bricks & clicks-retailers bieden dan ook in 14 procent van de gevallen de mogelijkheid aan om via de webwinkel het product te bestellen wanneer het product niet op voorraad is.

Hier blijkt uit dat een online activiteit versterkend kan werken voor fysieke verkoop. Het is dan ook van belang dat retailers goed nadenken over hun totale businessmodel, zowel online als offline: “Hoe ga ik cross-channel verkopen?”.

Daan Koek
Founder & CEO bij Aimy

Daan Koek heeft veelzijdige ervaring op het gebied van online marketing, E-commerce, SaaS software en logistics. In het verleden heeft Daan de online food business unit van PostNL opgericht. Tevens in 2016 uitgeroepen tot Marketing Talent van Nederland. Momenteel verantwoordelijk voor de start-up Aimy (pre-seed funded); SaaS software voor de kappersmarkt.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Youri van Dijk

    Het lijkt mij een prachtige service wanneer de winkelier de zin: “Nee sorry, dat item hebben we helaas niet op voorraad”, aan kan vullen met: “We kunnen een bestelling maken in onze webshop, dan wordt het item binnen x dagen thuisgestuurd. Als het niet bevalt kunt u het natuurlijk gewoon hier terug brengen of opsturen”.


    5 juli 2013 om 13:51
    Maarten Soetens

    Voor de winkelketen Suitable hebben we een app ontwikkeld welke middels iPads op een dock in de fysieke winkels staan.

    Op deze app kunnen bezoekers nu alles bestellen, ook wat niet fysiek aanwezig is door voorraden of extra merken.

    Op deze manier is er vrijwel nooit een Nee en heeft de klant weer zijn product welke gratis thuisbezorgd wordt.


    8 juli 2013 om 09:53
    Marcel

    In mijn droom hebben winkeliers geen voorraad meer (of slechts zeer beperkt) waardoor geen voorraad risico en inkoopkosten met hoge risico’s. Hun kostenmodel wordt hierdoor gezonder, er wordt minder voorgefinancierd waardoor deze gelden aangewend kunnen worden ten goede van de consument. Via de “bricks&clicks;” gedachte wordt het tevens mogelijk om de “nee-verkopen” te reduceren of anders gezegd, ondanks minder voorraad toch een beter / breder en dieper assortiment aan te bieden. Nu nog een oplossing voor een snelle levering, op een locatie waar de consument zich op dat moment bevind. Iedereen blij!

    Al met al. Leuk stuk. We zijn op de goede weg. De echte vernieuwing is echter nog even van ons vandaan?


    9 juli 2013 om 08:30

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!