Boekrecensie: Verdiende aandacht, handboek voor sociale merkcommunicatie en -activatie

8 oktober 2012, 08:58

In Verdiende aandacht bundelt Klaas Weima, oprichter van interactief bureau Energize en blogger bij Marketingfacts, het gedachtegoed van vijftig visionairs. Hij maakt merkeigenaren, marketingmensen en communicatiespecialisten klip en klaar duidelijk waarom gekochte aandacht wel nodig blijft om bereik en bekendheid op te bouwen, maar niet langer genoeg is.

Een publiek met een publiek

De grootste kansen ziet Weima in een hybride vorm van marketingcommunicatie waarin gekochte en verdiende aandacht elkaar aanvullen. Mensen zijn dankzij social media immers zelf een kanaal geworden, en hun uitingen zijn niet controleerbaar. Terwijl mensen zich steeds meer afsluiten voor reclame, komen deze uitingen wel bij de volgers aan.

Social media are here to stay

Weima rekent af met enkele misverstanden over social media: dat ze zouden zijn voorbehouden aan jongeren, dat ze ‘weer overgaan’ en dat ze gratis zijn. Effectief gebruik van social media vereist een andere mentaliteit (niet boven de doelgroep, maar er middenin), een uitgekiende strategie en voldoende mankracht. Voor die strategie geeft Weima zijn lezer begrijpelijke en behapbare handvatten om goed voorbereid social media en mensen bij het merk te betrekken.

Omdat boeken anno nu al gedeeltelijk achterhaald zijn zodra ze uitkomen, hoort bij het boek ook een blog, een iPhone-app waarmee je markers achter in het boek kunt scannen en de interviews met de visionairs kunt beluisteren, en een iPad-app die naast die interviews de digitale versie van het boek bevat, met klikbare links, gebruik van My Notes en geanimeerde infographics.

Klaas Weima

AW Bruna, 2012

259 pagina’s

Deze boekrecensie verscheen eerder in de printeditie van vakblad MarketingTribune.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!