Betaald vakantie vieren: een kijkje in het leven van een travelblogger

16 november 2017, 14:00

Ontbijten op een parelwit strand op de Malediven, olifanten spotten in Sri Lanka en een drankje op de rand van het grootste infinity-zwembad ter wereld. Dit is een kleine greep uit de werkzaamheden van de Nederlandse travelblogger Tom Grond. Een negen tot vijf baan op een grijs kantoor is niet voor hem weggelegd en ik vermoed dat vele anderen aan hun carrièrekeuze gaan twijfelen bij het zien van de jaloersmakende foto’s op Tom’s Instagramaccount. Want wie wil nou niet betaald vakantie vieren?

Voordat je met een kartonnen doos gevuld met je ‘beste collega’-mok en droevige plant bij je baas aanklopt om je ontslag in te dienen, ga ik op onderzoek uit om te bepalen of een carrièreswitch wel verstandig is. Dat is waarom ik Tom wil interviewen, want met ruim 126.000 volgers op Instagram, vijf jaar ervaring als fulltime reiziger en een goedlopende blog kan hij hier alles over vertellen. Is het leven van een fulltime travelblogger echt zo gemakkelijk? En waarom kiezen bedrijven ervoor om met een blogger in zee te gaan? In het onderstaande interview vraag ik Tom het hemd van het lijf.

Hoe ben je travelblogger geworden en waarom?

“Ik heb nooit de intentie gehad om een travelblogger te worden, daar ben ik een soort van ingerold. Ik reis nu al vijf jaar onafgebroken over de hele wereld en na drieënhalf jaar begon mijn geld op te raken. Op datzelfde moment begon mijn social media dusdanige vormen aan te nemen dat ik gratis kon reizen in ruil voor reclame op social media. Uiteindelijk heeft zich dat ontwikkeld in mijn blog Traveltomtom.”

“Ik ga er niet stoer over doen, ik denk dat als ik mijn uren afzet tegen wat ik verdien, ik onder het minimumloon betaald zou krijgen.”

Wat houdt je werk precies in? Kun je een gemiddelde werkdag omschrijven?

“Ik werk echt onafgebroken en ik zeg altijd: ‘Als ik niet slaap dan ben ik aan het werk’. Ik heb geen vast schema, maar bekijk het dag per dag. Uiteraard is reizen mijn primaire doel, dus daar zet ik alles voor aan de kant. Tegelijkertijd moet ik ook mijn website bijwerken, foto’s bewerken, netwerken, nieuwe reizen plannen, onderhandelen met potentiële partners, artikelen schrijven en al mijn social media bijhouden.”

Ik denk dat niet veel mensen kunnen zeggen dat ze altijd werken, behalve als ze slapen. Weegt wat je verdient dan wel op tegen de tijd die je erin steekt?

“Haha, nee bij lange na niet. Ik ga er niet stoer over doen, ik denk dat als ik mijn uren afzet tegen wat ik verdien, ik onder het minimumloon betaald zou krijgen. Het is echter wel zo dat ik natuurlijk alleen maar leuke dingen doe. Ik zou veel meer tijd en energie kunnen steken in het daadwerkelijk monetariseren van mijn blog, maar zoals gezegd reis ik veel te graag!”

Wat vind je het leukste aan je werk? En wat het minst leuk?

“Het leukst is natuurlijk dat ik van mijn passie mijn werk heb kunnen maken. Er zitten eigenlijk vrijwel geen minder leuke kanten aan. Ik verlang weleens naar het reizen van voordat ik blogger was. Ik genoot toen op een andere manier van mijn reizen. Dan nam ik meer de tijd voor leuke dingen.”

Die tijd wordt nu natuurlijk ook beperkt doordat je bezig bent met het afstemmen van potentiële samenwerkingen. Waarom kiezen bedrijven ervoor om met jou in zee te gaan in tegenstelling tot traditionele vormen van adverteren?

“Dat is heel simpel: een blogger heeft vaak net zo’n groot bereik als traditionele media en de samenwerking is tientallen malen goedkoper. Een foto op mijn Instagram wordt tussen de 40.000 en 70.000 keer bekeken.”

En wat levert het nog meer op voor bedrijven om samen te werken met een travelblogger?

“Vooral exposure en brand awareness als we het hebben over social media. Met affiliate marketing (het promoten van producten of diensten) via mijn website levert het bedrijven natuurlijk wel directe sales op. Het ligt er een beetje aan waar bedrijven naar op zoek zijn. Toeristenbureaus van landen zijn op zoek naar een gedefinieerd publiek dat specifiek mij volgt vanwege mijn reizen. Ze proberen mensen warm te maken om naar het betreffende land te reizen naar aanleiding van de content die ik creëer.”

Willen voornamelijk toeristenbureaus met je samenwerken?

“De bedrijven die met me willen samenwerken zijn vrijwel allemaal aan reizen gerelateerd: van landelijke toeristenbureaus tot reisorganisaties. Af en toe vragen bedrijven of ik fashionartikelen wil aanprijzen, maar dat zijn er tot op heden maar enkele geweest.”

“Mensen verwachten heel vaak dat alles wat een blogger doet geld oplevert, maar dat is een fabeltje. Heel veel bloggers doen net alsof!”

Heb je weleens hele vreemde of opvallende voorstellen gehad voor een samenwerking?

“Ik krijg elke dag weer van die bedrijven die willen dat ik hen promoot voor een schijntje, omdat zij toevallig een nieuwe app hebben ontwikkeld of omdat ze een startup zijn. Daar word ik wel een beetje moe van. Het heeft mij een aantal jaar gekost om dit op te bouwen. Verder sla ik samenwerkingen af als het niet bij mijn doelgroep past.”

Welke samenwerking is je het meest bijgebleven tot nu toe?

“Dat is heel makkelijk, de beste samenwerkingen zijn die met landen. Meestal zijn dat de ministeries van toerisme of iets dergelijks. Denk aan twee weken betaald door Indonesië reizen of een geweldige trip door Israël. Ik kom nu net terug van drie weken Malediven. Mijn meest succesvolle samenwerking blijft me natuurlijk ook goed bij. Dat is het partnership met Vibe Israel geweest. Dat was een groot succes. Ik werd geïnterviewd voor MTV Israël, ik stond in een Israëlisch krant en ik werd overal gefeatured.”

Niet verkeerd! Waarom denk je dat je succesvol bent als blogger?

“Dat komt denk ik door mijn authenticiteit. Mijn passie is reizen en niet bloggen. Mijn volgers weten dat ik al 17 keer in Thailand ben geweest en meer dan anderhalf jaar in Zuid-Amerika heb rondgereisd, om maar wat te noemen. De meeste bloggers maken een paar keer per jaar een trip en wonen gewoon ergens op een vast plek ter wereld.”

Je bent al jaren travelblogger. Hoe heeft de influencer-/travelbloggerwereld zich in die jaren ontwikkeld?

“De industrie verandert heel erg snel en dat komt vooral door de veranderingen in social media. Er zijn tegenwoordig steeds meer mensen met 100K+ Instagram volgers en iedereen noemt zich een blogger. Iedereen wil gratis hotelovernachtingen scoren en gratis reizen. Het is aan de toerisme-industrie zelf om daar op de juiste manier mee om te gaan. Zij zullen zelf een beetje onderzoek moeten doen voordat ze een samenwerking met iemand aangaan. Heel veel bloggers hebben een leuke babbel en een goed verkooppraatje, maar als je dit verhaal niet kunt onderbouwen of niets kunt aantonen dan zou een bedrijf eigenlijk al moeten weten dat een samenwerking weinig zin heeft.”

Voldoet het werk wat je nu hebt aan het beeld dat je had toen je ermee begon?

“Ik had er totaal geen beeld van omdat ik nooit de intentie had om te bloggen. Ik ben er wel achter gekomen dat het ontzettend veel werk is. Neem dit interview, dit soort dingen komen er ook zomaar bij, maar het levert niet direct iets op. Mensen verwachten heel vaak dat alles wat een blogger doet geld oplevert, maar dat is een fabeltje. Heel veel bloggers doen net alsof!”

Dan gaan we maar snel over tot mijn laatste vraag. Heb je zelf ooit vakantie? En waar ga je dan naartoe – op reis of juist naar Nederland?

“Hele goede vraag, maar ik ben al vijf jaar niet op vakantie geweest. Een reiziger is geen vakantieganger. Een reiziger moet elke dag afwegingen maken, een vakantieganger doet gewoon wat hij leuk vindt, want een week later zit hij weer op kantoor. Als blogger ligt het al helemaal complex omdat er altijd een druk op je schouders ligt om content te produceren. Hierdoor ben je overal waar je komt op zoek naar die leuke foto of informatie om te verwerken in je blogpost. Hoewel ik moet zeggen dat ik wel helemaal uitschakel als ik een weekje op wintersport ga. Maar helaas is dat er al lang niet meer van gekomen.”

Wil je volgen waar Tom uithangt? Volg hem dan via Instagram, Facebook en natuurlijk via zijn blog.

Linda van Helden
Senior Account Executive bij LEWIS

Fascinatie voor de belevingswereld van verschillende groepen mensen. Bij LEWIS begeeft Linda zich in de wondere wereld van B2B-communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!