Ajax verslaat PSV in zoekmachine

1 februari 2019, 10:00

Al jaren zijn Ajax en PSV bepalend in het Nederlands voetbal, dé twee voetbalclubs met een grote historie in het internationale voetbal. Voetbal is voor veel van ons de belangrijkste bijzaak in het leven. Marketing vinden we ook niet onbelangrijk, en een korreltje zout ook niet. Daarom: de websites van Ajax en PSV vergeleken qua SEO.

Bij een eerste blik op de website van PSV valt direct het logo op van ‘Website van het Jaar 2018’. PSV won de titel Website van het Jaar in de categorie voetbal. Maar zegt dat ook iets over de SEO van de website?

Zoals bekend is SEO het geheel aan activiteiten bedoeld om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, op de voor die webpagina relevante zoekwoorden en zoekwoorden-combinaties.

“Zegt ‘Website van het Jaar’ ook iets over SEO-prestaties van PSV?”

In deze blog kijken we naar welke website het beste scoort bij een pagespeedtest, een mobielvriendelijkheid-test, een SEO-audit en bekijk ik welke voetbalclub het beste vindbaar is op de meest logische zoekwoordencombinaties.

Dit zijn de twee urls:

https://www.ajax.nl/streams/actueel.htm

https://www.psv.nl/psv/home.htm

1. Snelheid websites

De snelheid van websites is een belangrijke ranking factor. We houden niet van wachten. We zijn vaak ongeduldig en zo weer vertrokken als een website te traag is. Google vindt het belangrijk dat bezoekers van een website langere tijd browsen op een website. Alleen op deze manier kan de bezoeker op de website vinden waar hij of zij naar op zoek is. Hoe langer de bezoeker op een website blijft, hoe beter. Google leidt hier uit af dat een website belangrijk is en geeft deze website een bepaalde autoriteit. Dit is weer belangrijk voor de ranking van de website.

Bij een website-pagespeed onderzoekje op Pingdom kwam het volgende resultaat:

PSV

Ajax

Performancegrade

62

80

Laadtijd

1.87 sec

1.91 sec

Pagesize

11.6 MB

6 MB

Het is 1-0 voor Ajax.

2. Mobielvriendelijkheid websites

Veel websites worden voor meer dan 50 procent op een mobiel apparaat zoals een smartphone of een tablet, bekeken. Dit heeft ook Google in de afgelopen jaren opgemerkt. Een mobielvriendelijke website is een belangrijke ranking factor. De mobielvriendelijkheidstest heb ik op Search Console uitgevoerd.

“Ook de website van Ajax komt als mobielvriendelijk uit de bus”

Hoewel bij de website van PSV de uitkomst is dat deze website mobielvriendelijk is, zijn er 45 issues op de website waar een probleem zit, die de mobielvriendelijkheid beïnvloeden. Ook de website van Ajax komt als mobielvriendelijk uit de bus. Op deze website zijn echter maar acht issues aangetroffen die de mobielvriendelijkheid beïnvloeden.

Het is 2-0 voor Ajax.

3. SEO-audit

In de audit komen twee belangrijke punten naar voren. Beide clubs zijn goed bezig met linkbuilding. Ajax heeft 8.324 backlinks vanaf een uniek domein. PSV heeft 5.750 backlinks vanuit een uniek domein.

Het is 3-1 voor Ajax.

In de audit komt ook pagespeed weer aan bod. De bestandsgrootte van beide websites is groot. Dit ligt voor een stukje aan de techniek, maar beide clubs kunnen nog wat winnen door meer aandacht te besteden aan het optimaliseren van afbeeldingen.

Ajax laat in verhouding tot PSV heel weinig steken liggen als het gaat om On Page SEO. Bij PSV missen er meer dan 1.300 alt teksten, meta descriptions, meta keywords en zijn er vele te grote en te kleine paginatitels.

Het is 4-1 voor Ajax

4. Vindbaarheid

Bij de volgende zoekwoordencombinaties zijn zowel Ajax als PSV niet goed te vinden:

  • Voetbal Nederland
  • Voetbalclubs Nederland
  • Eredivisieclubs Nederland

“Voetbal draait steeds vaker om commercie, dus de clubsite ook”

Is dit opvallend? Ik weet het niet. Het lijkt erop dat er geen zoekwoordenonderzoek is uitgevoerd. En als je fan bent van een club, weet je de url van de website wel. Net als je computer. Voetbal is echter een wereldwijde sport en Ajax is bijvoorbeeld in de winterstop naar Amerika op trainingskamp geweest. Deze trip had een grote commerciële insteek. Voetbal draait steeds vaker om commercie. Hiervoor is het belangrijk dat de website van een club goed geoptimaliseerd is en goed vindbaar is op relevante zoekwoorden. Wat beide clubs wel goed doen is, dat PSV een Spaanse en Engelstalige website aanbiedt en Ajax een Spaanse, Engelstalige en Chinese website.

Het blijft 4-1.

Conclusie

De einduitslag is overtuigend. Ajax wint van PSV. Een goede website gaat natuurlijk om meer dan SEO. Gebruikersvriendelijkheid en een mooie ‘look and feel’ zijn ook van belang voor websites in deze branches. Daar scoren deze voetbalclubs wat mij betreft goed op. Zoals eerder gezegd is commercie belangrijk voor voetbalclubs. De website van een voetbalclub moet daarom goed vindbaar en zichtbaar zijn voor de juiste doelgroep. Dat betekent niet alleen voor de supporters, maar ook voor bedrijven, de media en andere geïnteresseerden, zowel in Nederland als in de rest van de wereld waar voetbal een belangrijk onderdeel is van het leven. Voor wat betreft SEO valt er voor PSV en Ajax nog de nodige winst te behalen.

Mijn naam is Herman Geertsema en ik ben de eigenaar van Connect your World: de specialist in SEO & Contentmarketing. Connect your World is gevestigd in Den Haag. Wij vinden persoonlijk contact zeer belangrijk. Daarom focus ik mij met opdrachten op de gehele Randstad. Dit is de regio Den Haag, Rotterdam, Amsterdam en Utrecht. Wij zijn gespecialiseerd in lokale en in internationale SEO, Contentmarketing en Google Ads.

Categorie
Tags

8 Reacties

    Robbert

    Bijzonder zwak onderzoek. Waarom verwijs je naar de meta keywords? En de drie genoemde zoekwoordcombinaties zijn ook totaal niet interessant. Waarom zouden clubs als Ajax of PSV vindbaar willen zijn op voetbal Nederland?


    1 februari 2019 om 12:25
    MeGA

    Wat een slecht onderzoek, op basis van een beperkt aantal invalide testjes een conclusie trekken over de SEO-performance. Dat gaat mij veel te ver.


    1 februari 2019 om 13:01
    Jonathan

    Ik dacht dat de Marketingfactsredactie aan kwaliteitscontrole deed, maar dit is een wel heel erg slecht artikel. Onderwerp en schrijfstijl zijn leuk, maar inhoudelijk slaat ’t nergens op.


    1 februari 2019 om 13:35
    Herman

    Dat het artikel geen uitputtende opsomming is van wat er allemaal uit onderzoek naar voren komt, klopt. Dat het invalide is, bestrijd ik. Het zijn punten die naar voren kwamen na het gebruik van software die in de branche volop gebruikt wordt. De insteek van dit artikel was ook om een keer vanuit een originele invalshoek SEO te benaderen . Ik zou zeggen pak de handschoen op en laat mij weten wat jij de meest SEO vriendelijke website vindt en waarom.


    1 februari 2019 om 13:49
    Henry

    Herman… gast… Ik zal even op LinkedIn zorgen dat iedereen jou dom vindt. Houdoe!


    1 februari 2019 om 22:38
    Henk

    Kun je uitleggen waarom Ajax wint met een website die half zo groot is qua MB’s en er toch langer over doet om te laden? Weegt de grootte dan meer mee dan de laadsnelheid? Is het niet zo dat de laadsnelheid het doel is, en (het beperken van) de grootte alleen het middel?


    1 februari 2019 om 23:31
    jeroenmirck

    Beste Henry, zullen we gewoon even vriendelijk en volwassen blijven doen?

    Als redactie van Marketingfacts bieden wij ruimte voor uiteenlopende visies op marketing. Daarbij kan het ook wel eens verfrissend zijn als een blogger afwijkt van de gebaande paden. Kritiek op onze blogs is prima, maar hou het wel constructief. Daarnaast: als jij het beter weet, ben je van harte welkom om zelf een gastblog in te sturen.

    En wat SEO betreft: uiteraard doen we komende week verslag van de belangrijke conferentie Friends of Search. Speciaal voor diegenen die graag meer de diepte in willen met dit onderwerp.


    2 februari 2019 om 17:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!