Airborne & Marketingfacts lanceren Longreads podcast

Vandaag lanceren we in samenwerking met audio agency Airborne de Marketingfacts Longreads podcast. Heel veel van jezelf…. en een beetje hulp van AI.

15 mei 2023, 14:34 3234 x gelezen

De best gelezen longreads van Marketingfacts zijn nu ook te beluisteren via de grote podcastplatformen (abonneer hier via Spotify & Apple podcast). Omdat het soms fijner of handiger is om te luisteren dan om te lezen, bieden wij de best gelezen en mooiste artikelen over marketing, geschreven door de beste marketingexperts, aan als luisterartikel. Mede mogelijk gemaakt door audio agency Airborne. Met een beetje hulp van AI.

Marketingfacts: Innovatie in marketing

Met innovatie in marketing in onze pay-off willen we niet achterblijven op de twee best “hete” thema’s in media & marketingland: podcasts en AI. Doen we niet alleen omdat het kan, maar omdat we echt wat wilden en konden toevoegen voor onze bloggers, schrijvers en onze community. We bieden zo via audio een nog groter podium. Dat podium hebben we nu samen met Airborne gevonden en gemaakt en we gaan zien waar deze “audioreis” ons brengt. We houden je natuurlijk ook op de hoogte, misschien wel via audio 🙂

Marvin Jacobs, co-founder en creative director van audio agency Airborne:

“Het audiolandschap is enorm in beweging. Mediaconsumenten raken er steeds meer aan gewend dat ze interessante content ook kunnen beluisteren. En dat geldt natuurlijk ook voor professionals binnen het vakgebied van marketing: met volle agenda’s en de vele uren die we al op het scherm doorbrengen, is het heerlijk om de lezenswaardige content van Marketingfacts op een schermvrije manier tot je te nemen. In de auto of tijdens het sporten, bijvoorbeeld. Door de snelle opkomst van AI wordt het steeds laagdrempeliger om geschreven tekst om te zetten in audio. De synthetische stemmen zijn daarbij inmiddels op een niveau dat je er met plezier naar luistert – een incidentele verkeerde uitspraak of onjuiste klemtoon daargelaten. We blijven natuurlijk gebruik maken van de nieuwste technieken, dus ik verwacht dat de komende periode het niveau steeds verder omhoog gaat. Uiteindelijk hopen we natuurlijk dat we met deze samenwerking tussen Marketingfacts en Airborne nóg meer marketeers kunnen inspireren met de longreads van de site.”

Aanpak en aflevering 1 – The Long and the Short: Hoe werkt dat nou? (Rob Revet)

>>> Beluister hier de #1 aflevering van dit project, met als auteur Rob Revet: “The Long and the Short: Hoe werkt dat nou?

Marketingfacts is een text-heavy website, we houden zelf hier ter redactie ook nogal van schrijven. En voor iedereen die kort-korter-kort…mand! roept en dat niemand-meer-lange-artikelen leest: we zien voor tientallen artikelen op Marketingfacts leestijden die gemiddeld richting de 5 a 6 minuten gaan. We zijn dan ook een vakblog met goede content en het NIMA als mede-aandeelhouder…

De langere, “lees-artikelen”, ook wel longreads genoemd, die zo’n beetje tijdloos zijn (evergreens, over altijd groene jachtterreinen van het marketingvak), bieden we vanaf nu in een serie van 12 aan. Iedere week een verse. Luuk en ikzelf tekenen voor de selectie, we stellen auteurs natuurlijk van tevoren op de hoogte. Het werkt, dat had je al verwacht, via een AI-gedreven text-to-speech engine. En Airborne tekent voor het sounddesign, de finishing touch, mix en montage. We kiezen er soms voor om “oude” artikelen te herpubliceren, en soms brengen we totaal nieuwe postings in één keer uit in zowel tekst- als audiovorm, tegelijkertijd op moment van publiceren. Zonder teveel in detail te treden: dat heeft met de interne redactieplanning te maken. We zijn een bottom-up community en de redactie is eerder gatekeeper dan de afdwinger van iedere week een longread of evergreen. 

AI & Audio: You ain’t seen nothing yet

Er is sinds de ontploffing van aandacht voor ChatGPT heel veel geschreven over AI op Marketingfacts, lees alleen al de series door Sander Duivestein en Gert Koot en je bent iedere week bijgepraat. We denken dat AI er zeker voor gaat zorgen dat er nogal wat gaat veranderen in de marketingoperatie, in design, content, enzovoort. Ook als je kijkt naar audio en de ontwikkelingen rond voice staan we waarschijnlijk pas aan het begin van een transformatie.

Over audio agency Airborne

Airborne is de meest ervaren en bekroonde podcastspecialist in Nederland. Met aansprekende en onderscheidende verhalen laat het mensen naar merken luisteren. Binnen Airborne werken wij met een multidisciplinair team van denkers en makers. Wij zijn verbonden met een groot netwerk van experts binnen het gebied van online marketing, data en technologie. Airborne werkt direct in opdracht van organisaties en merken. Daarnaast werken wij vanuit onze expertise graag samen met andere bureaus, uitgevers en alle grote luisterplatformen.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!