5 trucs waarmee winkels je verleiden meer te kopen dan je wil

25 augustus 2021, 06:00

Beste tip om minder voor de verleidingen van winkeliers te vallen? Ga niet winkelen. Het is de enige manier waarop je zeker weet dat je niet in de verleiding komt om toch iets te kopen. Ook als je dat niet van plan was. Of juist als je dat niet van plan was.

Misschien wel het belangrijkste onderdeel van marketing: het begrijpen van markten (dus mensen), maar niet iets waar we in de dagelijkse operatie vaak bij stilstaan. Consumentenpsychologie. In de zomerperiode komen we tijdelijk tot laboratieve stilstand en gaan we onszelf en de wereld bestuderen op een manier die je de rest van het jaar niet zo kunt opbrengen. Daarom deze blogserie van consumentenpsycholoog Patrick Wessels! Ze verschenen eerder op Consumentenpsycholoog.

Die ongeplande aankopen, dat is namelijk waar veel winkels een groot deel van de omzet aan te danken hebben. Welke psychologische trucs halen ze uit om dat voor elkaar te krijgen? Ik deel vijf trucs die winkels gebruiken om jou als consument te verleiden.

Winkels proberen jouw aandacht te trekken. En hebben ze die aandacht? Dan richten ze die op de producten die ze te verkopen hebben. Als je eenmaal naar de producten kijkt is de kans namelijk groot dat jij je behoeften herinnert. Of dat je nieuwe behoeften ontwikkelt, zodat je de urgentie voelt om het product aan te kopen.

Vijf trucs

Meer ruimte in het schap

Door producten meer ruimte in het schap te geven krijgen ze meer aandacht. Daarnaast plaatsen winkeliers producten soms op meerdere plekken in de winkel, zodat ze zeker weten dat je ze zal zien.

Meer meters door de winkel

De plaatsing van tussenschotten, hoge schappen en andere obstakels maakt dat je meer meters moet maken door de winkel. Je ziet daardoor automatisch meer producten dan wanneer je rechtstreeks op je doel was afgegaan.

Zijpaden en zijpaden van zijpaden

Zijpaden verleiden tot meer ongeplande aankopen. Hoe meer er te ontdekken valt, des te groter de kans dat je vroeg of laat valt voor de verleiding van de winkelier.

Bewuste spreiding door de winkel

Door veel gekochte producten bewust door de winkel te spreiden moet je als consument waarschijnlijk meer meters afleggen. Ook langs producten die je anders niet zo snel zou bekijken.

Slimme winkel-layout

Supermarkten en andere grote(re) winkels denken heel nadrukkelijk na over de winkel-layout. Een grid van zijpaden nodigt bijvoorbeeld uit om de winkel pad voor pad door te gaan, zodat je zoveel mogelijk producten bekijkt.

Let op: los van de trucs van winkeliers kan ook jouw eigen brein je verleiden om meer te kopen. Met brede (in plaats van smalle) visuele aandacht ben je meer geneigd om meer te verkennen, en daardoor meer te kopen.

Hoe bescherm je jezelf?

Wil je het liefst zo min mogelijk in de verleiding komen? Wapen je tegen de inzet van winkeliers met een boodschappenlijstje. Dat werkt in de supermarkt, net als in iedere andere winkel. Schrijf voor jezelf op wat je nodig hebt. Ga zo recht mogelijk op je doel af, kijk voor je en probeer de andere producten om je heen te negeren.

Patrick Wessels
SEO tekstschrijver/consumentenpsycholoog bij Consumentenpsycholoog/Wessels Teksten

Patrick werkt al meer dan 10 jaar als consumentenpsycholoog gespecialiseerd in consumentengedrag, psychologie en (online) marketing. Hij schreef het boek Geld maakt wél gelukkig (als je weet hoe je het moet uitgeven) en zet zich zo breed mogelijk in om het vakgebied bekend en bemind te maken. Dat doet hij bijvoorbeeld voor (semi)overheidsinstellingen, hogescholen, universiteiten en in samenwerkingen met diverse kranten (o.a. NRC, Volkskrant, AD), magazines zoals Quest, radiostations (o.a. BNR, Radio 1, 538), televisieprogramma’s (o.a. RTL Nieuws, RAMBAM, Kassa) en andere media (columnist voor RTLZ en De Ondernemer).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief