Ondergewaardeerde vernieuwing – Durex vs T Mobile
Dat advertising wel wat vernieuwing kan gebruiken, dat weten we allemaal. De consument bekijkt gapend de zoveelste slim gevonden 45 seconden-clou van Centraal Beheer, maar kan niet meer geboeid worden. Want die consument is al jaren toe aan iets nieuws. We maken er grappen over, dat iedereen gaat plassen tijdens de reclame, maar het geeft wel aan dat er iets fundamenteel mis is met al die blokken gevuld met middelmatige meuk. Om nog iets van aandacht te krijgen gaat het volume van die blokken harder dan het programma waar het blok in zit – hoe sneu kan het zijn.
Maar niet getreurd, want ze zijn er! Al die jongens en meisjes die communicatie verzinnen die je voor je lol beleeft. Die zo leuk is dat je die spontaan aan je vrienden laat zien. En dan maan je ze ook nog tot stilte als ze het lef hebben te praten terwijl ze nu effe hun klep moeten houden: “dit is leuk, nou muil houden!”
T-Mobile
Toch mogen we van mij wel eens wat meer aandacht geven aan al die vernieuwende vormen van communicatie. Ik heb het wel gehad met zo’n film als die van T Mobile, die dan ook nog ‘ns groter dan groot in de Adformatie besproken wordt. Wat een flutfilm! Bekijk ‘m hier maar eens,…Guus Meeuwis bezingt een of andere oude schommel, want die is jarig. Midden tijdens een concert in een overvol stadion, en ik snap er geen bal van. Is dit de tiemoobaail-familie? 35.000 man? Of kan ik zo’n event winnen als mijn oma jarig is? En waarom is iedereen in het Oranje, en wat doet dat Quick-logo op Guus’ jasje? of was dat vanwege het WK? Om te janken…
Durex
Nee, dan Durex. Wat heb ik daar al veel voorstellen en ideetjes voor gezien in alle mappen van creatieven die bij mij langskwamen. Maar niet één haalt het bij datgene wat Durex zelf de wereld inslingert. Ze hebben nu een App-je dat mannen nog eens wijst op de consequenties van het krijgen van kinderen. Je i-Phone wordt omgetoverd tot een veeleisende baby, die ’s nachts ineens begint te huilen, en een schone luier wil. Die je overdag, midden op straat, ineens in slaap moet wiegen. Jonge mannen zijn namelijk helemaal niet zo bang voor een SOA maar wel voor het krijgen van een baby. Noem het belevenismarketing, App-art, ik noem het briljant. Kijk, nou hebben wij het er ook al weer over: het werkt dus! 😉
Mooie eerste post op M!, Vincent! Dat er nog maar vele mogen volgen.
Ik heb een zwak voor Guus. Daar kan ik niets aan doen. Moet eerlijk bekennen dat ik de Durex reclame nog niet gezien had. Vind het trouwens best wel tricky: als condoommerk ‘eerlijk toegeven’ dat mannen geslachtsziekten niet al te boeiend vinden. Maar een baby….
Een leuke post, zeker.
Maar een traditionele TV-reclame vergelijken met een iPhone app. ook nog eens van twee totaal verschillende branches.. weet niet echt of dat inhoudelijk nou zo sterk is. Commentaar op de T-Mobile commercieel is ook niet echt onderbouwend, want hoezo boeit het merk jasje van Guus & “een of andere oude schommel” .. tsja.
Volgens mij was de T-Mobile commercial overigens ook een slot van een serie (of iig 1 eerdere commercial) waarin het belang van telefonie op een leuke manier wordt getoond. Niet dat ik nou helemaal wild word van deze reclames, maar echt slecht zijn ze zeker zijn. Of, om in Vincents bewoordingen te spreken “Kijk, nou hebben wij het er ook al weer over: het werkt dus! ;)”
“Noem het belevenismarketing, App-art, ik noem het briljant. Kijk, nou hebben wij het er ook al weer over: het werkt dus! ;)”
We hebben het in hetzelfde artikel ook (weer) over T-Mobile. Die werkt dus kennelijk ook, hoe verschrikkelijk irritant die ook is?
Hoe heet de app van durex? Ik kan de baby app niet vinden in de app store.
Mooie case die Durex app; wel goed om erbij te vermelden dat hij niet echt bestaat. Het was een ingezonden case voor de Future Lions in Cannes.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!