LBS markt 20 miljard dollar waard maar hoe verdien je geld?

30 mei 2010, 07:35

Met grote regelmaat verschijnen er tegenwoordig InfoGraphics. Onlangs verscheen de infografphic “GeoLocal: The Rise of Consumer Location-based Services, een overzicht met gecombineerd onderzoek van 500hats, Business Insider, Wall Street Journal en Crunchbase met interessante cijfers over de Geo-location-services markt met partijen als Gowalla (250.000 gebruikers), FourSquare (1.100.000 gebruikers), MyTown (2.000.000 gebruikers), Brightkite (2.000.000 gebruikers) en Where.com (3.000.000 gebruikers). In de infographic worden de diverse diensten vergeleken op basis van functionaliteiten, bereik en funding. De potentiële waarde van de LBS markt wordt momenteel op “20 billion dollar” geschat. Maar hoe ga je die potentiële waarde omzetten in harde dollars? En waarop is die waarde gebaseerd?

Welke partijen azen nog meer op deze “20 billion dollar” markt? De concurrentie van Facebook (400.000.000 gebruikers), Google Latitude (1.000.000 gebruikers in 1 week tijd) en Twitter worden genoemd.

De waarde wordt zo hoog ingeschat op basis van fundingen en hoge doorklikratio’s. De funding cijfers liegen er niet om: Foursquare 1.350.000 dollar, Brightkite 1.420.000 dollar, Geodelic (aantal gebruikers onbekend) 3.500.000 dollar, Gowalla 10.400.000 dollar, Where.com 18.500.000 dollar en MyTown 29.500.000 dollar.

De eerste applicaties tonen erg hoge doorklikratio’s kennen van 15% tot 25% Een internetsite heeft momenteel een conversiepercentage van 1% gemiddeld.

Hoe wordt de potentiële waarde omgezet in harde en klinkende munten? De infographic geeft verschillende (veel al bekende) opties opgesomd:

-In app adverteren

-Beloning voor inchecken (voorbeeld: FourSquare)

-Link leggen tussen merk en consument

-Coupon Marketing door retailers

-Sponsoring door bedrijven

-Beloning IRL

-Locale zoekmarketing

Bron: Gigaom.com

Mark de Bruin
Online specialist (app/web/ai) bij 9292

Mark de Bruin (@mdebruin) schreef in 2007 zijn eerste blog bij Marketingfacts. Inmiddels zijn het er meer dan 150. Mark (1976) is senior marketeer met expertises in innovatie, online marketing, mobiliteit en inzicht nieuwe media (internet, apps, social media, internet of things en AI) met focus op relevantie op langere termijn. Onderwerpen waar Mark graag over schrijft zijn: apps, Spotify, social media, trends en innovatie. Mark heeft vanaf 1997 bij deze werkgevers gewerkt aan innovatie, product ontwikkeling & marketing: Philips Origin eCommerce (1997/1998), PTT Post (1998-2000), Het Financieele Dagblad (2000-2004) 9292OV (2004-2011), ANWB (2011-2022) en weer 9292 (vanaf 2022).

Categorie
Tags

5 Reacties

    dim

    Het “geld verdienen met..”hangt ook heel erg af van hoe diep de LBS is ingevoerd in de maatschappij. Als je als voorbeeld neemt nederland en het in percentages gaat uitdrukken dan zal dat nog (te) weinig zijn. Daarom zal bijv. Feest.je eerst een enorme userbase moeten krijgen om indruk te maken op de eventuele commercieele partners.

    Zijn er cijfers voorhanden wat betreft NL’se gebruikers van Gowalla en Foursquare ?


    30 mei 2010 om 08:21
    Arjan Snaterse

    Is $20 billion niet 20 miljard ipv 20 biljoen? Scheelt nogal 😉


    30 mei 2010 om 08:40
    Mark de Bruin

    @dim Had gehoopt dat jij ze zou weten als oprichter van Location X 😉

    Gok van mijn kant:

    FourSquare 20.000

    Gowalla 7.500

    Wat denk jij?


    30 mei 2010 om 08:40
    Arjan Snaterse

    Pragmatische oplossing 🙂


    30 mei 2010 om 09:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!