Wat is de impact van Google AdWords op offline contracten?
Uit meerdere studies is gebleken dat consumenten vaak online onderzoek doen naar financiele producten maar dat zij deze lang niet altijd ook online willen aanschaffen. Zo blijkt uit een onderzoek van Forrester in november 2009 dat bijna de helft van alle Nederlanders minstens 1 financieel product online heeft geresearched, vs 40% in 2007. Uit ditzelfde onderzoek blijkt dat het aantal mensen dat ook online financiele producten aanschaffen nog sneller groeit (21% in 2009). Omdat consumenten verschillende informatiebronnen gebruiken voordat zij hun finale beslissing nemen, kunnen de verschillende off- en online investeringen niet eenduidig worden toegewezen aan de verschillende marketing channels. Dit gedrag, ook wel Research Online, Purchase Offline (ROPO) genaamd, benadrukt het belang van een holistische aanpak van de marketing investering. Om toch de juiste return on investment te bepalen voor de verschillende investeringen, heeft ABN AMRO in samenwerking met Google het gedrag van consumenten in kaart gebracht.
De test van ABN AMRO en Google heeft zich gefocused op het afsluiten van een Autoverzekering. In de test over een periode van 3 maanden is gekeken naar het aantal mensen dat via online research bij de webpagina van ABN AMRO komt, en vervolgens in het aanschafproces het product via het call centre aanschaft vs het product online koopt. Om de herkomst te traceren is een specifiek telefoonnummer opgezet welke alleen te vinden is op een speciale landingspagina van de autoverzekering. Op deze pagina’s kunnen consumenten alleen terecht komen als ze op de ABN AMRO Autoverzekering advertentie hebben geklikt binnen Google.
In de 3 maanden dat de test heeft gelopen hebben in totaal meer dan een half miljoen mensen de advertentie gezien en is er veelvoudig doorgeklikt naar de desbetreffende landingspagina. De resultaten van de test rondom de autoverzekering zijn verrassend. Zo blijkt dat veel mensen die door de autoverzekeringadvertentie getriggerd worden, het call centre bellen om een autoverzekering af te sluiten. Verder blijkt dat er bovenop de online verkopen van de autoverzekeringen nog bijna 3 keer zoveel mensen een ABN AMRO Autoverzekering afsluiten in het call centre nadat zij via de adwords advertentie op de landingspagina terecht zijn gekomen. Dit betekent dat de online investeringen dus in grote mate bijdragen aan de call center verkopen. Het resultaat van deze test laat zien dat het (online) aanwezig zijn tijdens de researchfase van potentiele klanten van groot belang is. De gemaakte online advertentiekosten per verkochte autoverzekering is hierdoor dan in feite ook 3 keer zo goedkoop. Daarnaast benadrukt deze test de toegevoegde waarde van de multi-channel strategie van ABN AMRO.
ABN AMRO laat weten dat het verder nadenkt om de effecten tussen de verschillende media kanalen in nog meer detail in kaart te brengen door middel van soortgelijke testen en onderzoek naar het gedrag van klanten in de verschillende kanalen.