Personal computing door de jaren heen

27 januari 2012, 11:00

Afgelopen week publiceerde Asymco cijfers over de verkopen van PC’s, smartphones en tablets van de afgelopen decennia. Uit de grafieken komt mooi naar voren hoe snel de iPad en smartphone hun intrede hebben gedaan, en dat de iPad zeker niet als niche bestempeld kan worden. De iPad, iPhone en Android smartphones hebben samen als betreders van de markt een groter volume dan de PC in dezelfde periode (358 miljoen iOS & Android vs. 336 miljoen PC’s muv Macs in 2011).

Kijkend naar de grafiek is hij in te delen in 3 fases van innovaties. De eerste duurde van 1975 tot 1991 en was de tijd van grote groei maar ook van verschillende standaarden. Typerend voor een opkomende industrie. De personalisatie van computing zorgde tussen 1991 en 2007 voor een nieuwe fase. Deze periode werd voornamelijk door Microsoft gedomineerd. Eén ander platform slaagde er echter om ook te overleven. Deze speelde een belangrijke rol in de derde fase. Apple luidde met de iPhone een nieuwe fase van personal computing in.

Onderstaande video maakt nog eens extra duidelijk hoe enorm snel de adoptie van tablets en smartphones verloopt:

Asymco visualiseerde ook de cumulatieve marktaandelen, zie onderstaande grafiek. Met de komst van iOS en Android zakt het marktaandeel in naar minder dan 50%. Aan het verloopt van de grafiek te zien is dit zeker niet het eind van die trend.

Natuurlijk draait het hier om verkopen en niet zozeer daadwerkelijk gebruik. Toch maken deze grafieken nog maar eens duidelijk hoe disruptive deze technologieën zijn. De tijd waarin deze technologieën zich ontwikkelen wordt steeds korter, dus hebben we het misschien over 5 jaar weer over hele andere dingen?

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

3 Reacties

    JaapBloem

    Danny, tofen dank!

    Apple II – daar is het allemaal mee begonnen. Je ziet het aan de curve. Daarna Atari ST en Amiga. Dat waren de richtingwijzende iconen. En eigenlijk nog maar heel kort geleden. Ten minste, mijn kortetermijngeheugen kent ze nog 😉 Daarna ging de massa over op de pc-klonen en bleef Apple eigenwijs met Mac. Die strategie betaalt zich tot op de dag van vandaag dus meer dan uit.

    De Sisyfus-arbeid van Jobs, die zo zijn eigen Boek van Job schreef, zit erop. Ik rijm het maar even voor de vuist weg, terwijl ik de cd’s met met NeXT-OS hier nog achter me in de kast heb — snif.


    27 januari 2012 om 16:22
    JaapBloem

    NeXTstep release 3 met Steve Jobs > http://www.youtube.com/watch?v=j02b8Fuz73A > slechts 35 minuutjes – enjoy!


    27 januari 2012 om 17:15
    JaapBloem

    ALLE JOKERS (had ik die?) zet ik in op dit thema en de excellente coverage!


    27 januari 2012 om 18:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!