Een like is pas het begin. Om een poging te doen de ware interactie van merken op Facebook te meten startten we met Peter Minkjan afgelopen november de Facebook Engagement Index. De Engagement Index is een top 100 van de meest interactieve pagina’s met minimaal 10.000 fans. In deze blog de update van januari 2012, welke mede mogelijk is gemaakt door internetbureau Yes2web.
Engagement belangrijker dan veel fans
Zoals Peter eerder beschreef: “Veel bedrijven fixeren zich volledig op het aantal fans dat ze hebben en schenken weinig aandacht aan de content strategie: hoe gaan we de dialoog aan met de fans? Uiteraard is een bepaald bereik belangrijk om de investeringen te rechtvaardigen maar uiteindelijk moet het doel zijn om interactie te hebben met je fans. Het streven moet dan ook niet alleen zijn om een X aantal fans te halen (vaak het liefst meer dan de grote concurrent) maar dient zich vooral richten op het behalen van interactie met de fans.”
De Facebook Engagement Index is gebaseerd op de IPM, wat staat voor interaction per thousand fans. De IPM . Wil je weten hoe goed een bepaalde pagina het doet? De IPM van iedere pagina is met Conversocial Profiler eenvoudig en gratis uit te rekenen. Op de Facebook pagina van Marketingfacts vind je, exclusief voor fans, een top 100 van de meest engaging Nederlandse pagina’s.
De Dijk meest interactief
De nummer 1 van de vorige editie, De Klusjesmannen, is van de troon gestoten door De Dijk. De Dijk verkreeg enorm veel reacties door het delen van foto’s (Autumn 2011). Vanwege het gerichte aantal andere updates valt de interactie per duizend fans erg hoog uit. De tweede plek is voor de Nederlandse dramaserie A’dam - E.V.A. In december werd bekend dat de serie een tweede seizoen krijgt, waarop verheugd werd gereageerd. Het aantal updates was minimaal, wat samenhangt met het feit dat de serie momenteel niet meer wordt uitgezonden.
Op de derde plek vinden we de klusjesmannen terug. Van de top 3 vertonen zij duidelijk de meest constructieve interactie met hun fans. Elk van de updates die op Facebook wordt geplaatst kan rekenen op veel likes en comments.
Feyenoord stond de volgende editie al in de top 10, Heineken en Greetz zijn op de lijst omhoog geklommen. Nieuw zijn OceanieNL, Wehkamp, De Speld en BMW. Deze waren de vorige keer niet opgenomen of omdat ze meer dan 10.000 fans hadden of omdat we nog niet in ons bestand stonden.
De 10 meest interactieve merken

Bekijk hier de rest van Facebook Engagement Top 100.