Nederlanders creatief maar niet origineel op LinkedIn

13 december 2011, 14:35

Vandaag publiceerde LinkedIn, net als vorig jaar, een mooi lijstje met meestgebruikte ‘buzzwords’ in LinkedIn profielen. En wat blijkt, we zijn een heel creatief volkje. Maar we zijn niet echt origineel. Volgens het persbericht van LinkedIn is creative namelijk het meest gebruikte woord in Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Australië, Canada en de Verenigde staten.

Waren wij vorig jaar nog gemotiveerde, ondernemende, innovatieve, dynamisch teamplayers met uitgebreide ervaring en bewezen kwaliteiten die waarde toevoegen door pro-actief en out-of-the-box te denken. Dit jaar zijn wij creatieve, gespecialiseerde, innovatieve, duurzame, fexibele, effectieve, communicatieve gemotiveerde mensen met brede ervaring . Het teamplayer gevoel schijnt niet meer belangrijk te zijn. We zijn in vergelijking met vorig jaar nog wel dynamisch.

De top tien

De tien meest gebruikte woorden in Nederlandse LinkedIn profielen zijn:

# Creative

# Specialized

# Innovative

# Sustainable

# Flexible

# Effective

# Broad experience

# Motivated

# Dynamic

# Communication skills

Wereldwijde resultaten

# Creative: Australië, Canada, Duitsland, Nederland, UK en de VS

# Multinational: Brazilië

# Dynamic: Frankrijk

# Effective: India

# Problem solving: Italië

# Motivated: Ierland

# Managerial: Spanje

# Track record: Singapore

Lot Keijzer, director Marketing Solutions, LinkedIn Benelux (@lot), heeft er ook iets over te zeggen

“De concurrentie is groot dus zorg dat je LinkedIn-profiel opvalt. Ook al verschilt de lijst van de te veel gebruikte termen met de lijst van vorig jaar, de boodschap blijft hetzelfde: verban ‘buzzwords’ van je profiel. Gebruik taal die jouw unieke professionele prestaties en ervaringen laat zien. Geef waar mogelijk concrete voorbeelden van resultaten die je hebt behaald en noem eigenschappen die jou speciaal maken.”

Update je profiel

Het is dus zaak dat je je profiel gaat updaten. Zorg dat je opvalt tussen alle anderen die zich ook ‘creative’ genoemd hebben. Zorg dat je het niet alleen noemt, laat zien dat je creatief bent en val op in de grote grijze creatieve massa!

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en advertising. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing. Hij schreef meerdere (e-)boeken over social media. Begin 2016 ontwikkelde hij het P.E.A.S. (c) Model voor Social Selling met LinkedIn. Ondertussen wordt deze aanpak door meer dan 210 (inter-)nationale organisaties toegepast.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Zorg J

    Creativiteit van personen staat of valt vaak niet bij het vermelden van de tekst creative bij je profiel. Ik heb online veel interessante uitingen gezien!


    13 december 2011 om 22:19
    Ruben 000

    Ik zou niet veel letten op de termen die woorden gebruik. Al die termen kunnen erg breed geïnterpreteerd worden. Voor mij is het belangrijk dat die woorden ook waar worden gemaakt in het profiel of op de persoon zijn/haar website. Iets roepen is een ding, iets bewijzen is iets anders.


    14 december 2011 om 07:20
    Marcel

    Nou, dan doe ik het niet zo slecht. Het gebruik van lege Buzz-woorden is inderdaad weinig effectief, alhoewel soms noodzakelijk. Als je linkedin-profiel bedoelt is als online CV, is het beter boven te komen drijven door de zoektermen van potentiële recruiters te hanteren. Dat zijn bijna altijd inhoudelijke termen zoals Prince2, SAP of SixSigma. @marcel_lucht


    14 december 2011 om 08:32
    jan willem

    Houdt LinkedIn rekening met verschillnde talen of worden alleen Engelstalig woordgebruik meegewogen?


    19 december 2011 om 12:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!