‘t Surfen na de zomer – de online mediaconsumptie in september

1 november 2011, 04:39

Begin van deze week zijn de nieuwe STIR cijfers van de maand september beschikbaar gesteld. Een mooi moment om het online surfgedrag van Nederland na de zomervakantie eens nader te bekijken. Volgend jaar, met een vernieuwd onderzoek, worden de STIR-cijfers sneller na afloop van een maand opgeleverd. We kijken hier nu al naar uit want actuele data maakt het spotten van trends natuurlijk nog leuker. Zo ver is het echter nog niet, en we moeten nog even door met de ‘oude’ cijfers. Hoog tijd om te bekijken of het einde van de zomervakantie veel invloed heeft gehad op het surfgedrag in Nederland.

Deze gastbijdrage is geschreven door Robbert Beerens, werkzaam als Marketing Director bij WebAds.

Wat kan mij het weer nog schelen?

In de aflopen zomer waarin iedereen vergeefs op de zon zat te wachten, hadden de weersites hoogtij dagen. Sites zoals Weer.nl, Weerplaza, Buienradar, WeerOnline en Meteox lieten allen een flink verhoogd bereik zien. Echter in september zijn de vakanties weer over en valt het bereik van alle weer titels weer flink terug (zie grafiek).

Terug in de school- en werkbanken

In september gaat iedereen weer naar het werk en de kids naar school. Ook dit zien we in online surfgedrag terug. Zo stijgt Scholieren.com in september met maar liefst 57% (index 57) in vergelijking met juli en ook Leerlingen trekt behoorlijk aan en noteert een stijging van 35% (index 135).

Flinke stijgingen zien we ook bij de ‘professional’ – veelal werk gerelateerde – sites binnen STIR. Zo laat LinkedIn na een dipje in de zomer een groei zien van 30% (index 130 t.o.v juli). Ook bekende zakelijke titels voor MarCom professionals zoals Emerce (+105%, index 205), Marketingfacts en Frankwatching stijgen weer naar normale niveaus.

Eurocrisis goed voor bereik

Er lijkt een toenemende interesse te zijn in financiële sites. Vanaf augustus groeit het bereik van financiële titels steeds verder met als hoogste punt het ‘overall’ bereik in september. De interesse in de stand van de beurzen stijgt waarschijnlijk door de Eurocrisis. Het bereik van beleggingstitels als IEX, Morningstar en USMarkets laten stijgingen van 8%, 11% en zelfs 100% zien.

<2>Het TV seizoen is gestart

De start van het nieuwe televisieseizoen in september is ook goed terug te zien in het online surfgedrag. Nagenoeg alle televisie zenders trekken een hoop extra bezoekers. Zowel de sites van de publieke omroepen als de commerciële omroepen stijgen fors. De grootste stijging laat de website van RTL 5 zien: +130% (index 230). Succesvolle programma’s van deze zender zoals ‘Oh Oh Cherso’, ‘So You Think You Can Dance’ en ‘Hollands Next Top Model’ laten ook online mooie groei indexen zien. September is ook een top maand geweest voor de AVRO. Zo realiseerde de populaire website voor de Televizier Ring een bereik van maar liefst 583.000.

In de lift

TV krabbelt dus duidelijk uit zijn kijkcijfer zomer dip. Bij online is er minder sprake van zo’n zomer dip in mediaconsumptie. Echter, zo blijkt dus uit de STIR-cijfers, zijn er wel duidelijke verschuivingen in het soort sites dat wordt bezocht. Waar beide mediumtypen niet in verschillen is de groei aan netto mediabestedingen. Zowel TV als online zijn volgens het Nielsen Halfjaar Rapport erg in trek bij adverterend Nederland. Beide mediumtypen laten ondanks een overall marktdaling in de eerste helft van dit jaar juist een flinke netto groei zien. Een trend die zich hopelijk verder voortzet in het laatste en meest belangrijke kwartaal van het jaar.

Op LinkedIn: http://nl.linkedin.com/pub/tjeerd-kooij/0/131/472

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!