Wat vinden we eigenlijk van de nieuwe Hyves?
Mensen, snorkels en augurken met een zure mening: opgelet! Hyves vaart een nieuwe koers en dat is niet onopgemerkt gebleven. Toch altijd mooi om te zien hoe de Twitters ontploft op het moment dat een sociaal netwerk een nieuw kunstje doet. Anyway, eerst even hier lezen wat er aan de hand is, dan dit blogje lezen met meningen verzameld op een 1.0 en 2.0 wijze (met dank aan Danny Oosterveer) en dan mag u in de comments VOLLEDIG losgaan op de vraag: wat vinden we eigenlijk van de nieuwe koers van Hyves?
Let wel, ik ben een kritische fan en roepen dat Hyves toch dood is – dat is echt wel een beetje geweest welles/nietes… Het volgen van de hashtag #hyves maakte gisteren volgens Daan Sip een ding duidelijk: vooral de jong en lui vinden Hyves lelijk geworden. Dit bericht ging mij helemaal aan het hart: Amber (8) kijkt vanachter de computer boos naar haar broers “Wie heeft m’n Hyves veranderd?”. Dat was #TMG schat…. Met dank aan Jeroen van der Schenk. Leest verder voor opinie uit de marketingcommunity en drop uw ongezouten meinung hieronder!
Bram Koster (hoofdredacteur Bijgespijkerd, marketing manager ODMedia):
“Voelt alsof TMG-content door strot van Hyvers geduwd gaat worden. Terug naar het oude uitgeven…”
Bas van de Haterd (professioneel bemoeial, online marketeer):
“Ik denk de enige keuze die ze konden maken, maar ben bang dat de uitgeefmentaliteit van TMG ze de das om zal doen. Verplichte winkelnering en conglomeraten leiden niet tot beste kwaliteit. Niet strategie, maar TMG zal ze de das om doen.”
Martin Kloos (business consultant Social Embassy):
“Ik denk dat het een hele goede ontwikkeling is van Hyves en dat het voor ons als bureau, maar zeker ook voor merken kansen biedt. Als je kijkt naar waar er in social het meest over wordt gesproken is dat nieuws, actualiteit en bijvoorbeeld TV programma’s. Uit onze eigen ervaring zien we dat bijvoorbeeld een programma als Secret Story zich perfect leent voor dialoog met de community op Hyves (en ook andere kanalen als Facebook en Twitter). De dagelijkse updates rond zo’n programma bieden enorm veel mogelijkheden interactie en activatie. Dat Hyves deze dialoog nu dus meer gaat faciliteren door in te spelen op nieuws en actualiteit gaat ze alleen maar helpen. Merken kunnen hier van profiteren door sterker in te haken op deze lokale, actuele en nieuwswaardige content. Sommige merken profiteren van de content die ze al hebben, andere merken kunnen profiteren van de actuele content die ze nu via Hyves aangereikt krijgen. Over het algemeen zal het met deze move dus makkelijker voor merken moeten worden, maar ook interessanter voor merken en de community.”
Matthijs van den Broek (voormalig community manager Marketingfacts, conversation manager Insites)
“Ik denk dat een social network niet om content maar om interactie tussen vrienden draait. Om die reden zit ik echt zwaar te facebooken tegenwoordig ;)”
Roos van Vugt (social media manager Deloitte)
“Ik vind de nieuwe strategie wel oké, maar het ‘naast’ Facebook gillen geeft raar gevoel, als ze krachtig zijn hoeven ze dat niet te roepen. Zie het wel steeds meer als een springplank voor de jeugd om op social te komen. Ik zou het niet gaaf vinden als mijn kinderen direct op FB en Twitter zouden komen. Hyves regelt dat goed met Angels en houdt pestgedrag etc. in de gaten, tevens interessant dus om in de levenscyclus met je doelgroep in een vroeg stadium in contact te komen.”
Remco Janssen (dat ben ik, zelfstandig PR-adviseur en communication expert voor 123people):
“Ik vind het eigenlijk er wel tof uitzien, ware het niet dat ze dit jaren eerder hadden moeten doen met inbegrip van onderscheid maken tussen zakelijk en privéprofiel, junioraccounts (met meer smileys) en veel duidelijkere focus op content. Ben bang dat het mosterd na de maaltijd is, we zullen zien. Ik hoop dat de gebruiker het vooral kan waarderen, die wil volgens mij gewoon op de snelste en makkelijkste manier communiceren met zijn vriendjes en vriendinnetjes. Dat die onderwerpen doorgaans het nieuws en tv betreffen, komt TMG dan weer goed uit. Daarom is het ook een logische keuze om daar op te richten, maar of het werkt is een tweede. We zullen zien!”
Bas Willems (Perspagina/VIDDIX):
“Hyves is compleet de weg kwijt, lijkt een beetje op een midlife crisis.. nee, meer een end-of-life crisis.”
Note: dat soort comments kennen we nou wel, er wordt nog altijd winst gemaakt, er zijn nog altijd miljoenen leden actief. “Hyves heeft 9,7 miljoen Nederlandse leden en een bereik van 7,2 miljoen unieke bezoekers per maand (ComScore juli 2011). Leden spenderen gemiddeld ruim 4 uur per maand op Hyves”, aldus het persbericht. Maar toch, wat denken jullie eigenlijk: trekt de nieuwe contentstrategie van Hyves meer bezoekers en zal het verhogend werken qua engagament en conversatie?
Plaatjes: Ludo Raedts/The Webcare Company
Het is een mooie TMG portal geworden waar alle partners centraal hun content de digitale ether in kunnen flikkeren. Wat overblijft nadat de stof is opgewaaid moeten we nog maar zien: een prachtig platform of puinhoop die langzaam aan wordt weggeveegd waarna men afdruipt? Persoonlijk heb ik een jaar of 2 geleden mijn account verwijderd van Hyves, en ben er sinds de komst van de nieuwe insteek gister even wezen kijken. Zal er dus ook geen gebruik van gaan maken, maar hoop van harte voor Hyves dat het ze gaat lukken om een nieuwe impuls te geven.
Ik start mijn nieuwe Facebook Timeline nog maar even op ondertussen…
Ik vind het qua layout aardig oke, beetje cleaner op de een of andere manier. Wat Nu & Straks betreft geloof ik wel dat het een goede manier is om ook de niet-zelf-nieuwszoekende Nederlander sneller op de hoogte te brengen van wat er speelt in Nederland. Ze kunnen reageren, maar niet anoniem, zodat het enigszins zelfreinigend werkt. Dan krijg je hopelijk niet die shitload aan reaguurdersopmerkingen die het niveau van een goede nieuwssite drastisch kunnen laten kelderen.
Het systeem met polls is handig om heel snel in kaart te brengen wat de mening is van een grote groep Nederlanders, wat het ineens een heel handige onderzoekstool maakt. Ik kan me voorstellen dat bij N=x de Spits! of Telegraaf dan weer wat extra nieuws heeft. Werkt het twee kanten op.
Het is uniek ten opzichte van Facebook, of het genoeg is om de engagement vast te houden weet ik niet. Maar ik vind het een goede ontwikkeling.
@Paul: De onderwerpen op Nu & Straks zijn puur gebaseerd op waar Hyvers over praten. Het is dus user generated. Een redactie voegt daar (in samenwerking met Spits) content aan toe als ‘duiding’ of extra informatie. TMG bepaalt dus zeker niet de content, daar hebben ze hun eigen kanalen voor ;-). Hyves wil laten zien waar Nederland over praat en de discussie rondom deze topics faciliteren en aanjagen.
1 van de dingen die ik geleerd heb is dat layout wijzigingen altijd gepaard gaan met protest van de heavy users. Vraag je echter twee weken later hoe de layout bevalt, dan blijkt vaak dat mensen al nauwelijks meer weten dat het ooit anders geweest is. Uiteindelijk moeten de cijfers dus maar uitwijzen of het een goede of slechte koers is.
Jammer dat er van mijn layout niets meer over is. De oude indeling was voor mij handiger. Het zou eigenlijk mogelijk moeten zijn om te kunnen kiezen tussen de nieuwe en de oude indeling. Het was voor mij de gewoonte om eerst de koppen te lezen en daarna de spelletjes te doen of de inbox te checken.
Hyves heeft ingespeeld op interactie en het vergroten van het social netwerk. Daarnaast is het verband tussen nieuws en lokaal erg slim. Dit is vind ik persoonlijk de drijvende kracht achter twitter. Het delen en het versnellen van de discussie.
Verder kan het nog wel is een goede timing zijn. Facebookers vinden de nieuwe aanpassingen irritant en hebben beduidend een groter effect op hun leven. Ze staan continu in verbinding en dat maakt men aan het twijfelen. Persoonlijk ben ik geen Hyver maar ik vind wel dat ze zichzelf hiermee op de kaart zetten. Het is een kwestie van tijd of het zal blijken of het goed uitpakt. Ik denk overigens wel dat met de huidige actieve Hyver de commitment aanzienlijk wordt verhoogd.
Natuurlijk heeft Hyves nog steeds een heel degelijk bereik en zal het niet snel sterven. Yahoo is ook nog steeds niet dood, daar komen op één of andere manier ook nog erg veel mensen op af. Hyves heeft ook nog wel even.
Maar net als met Yahoo zie je dat er stuiptrekkingen optreden. Dit een bedenksel vanuit een ‘corporate’ denkwijze met in gedachten mooie campagnes, het opzoeken van interactie met de kijker en meer van dat soort dingen. Natuurlijk begrijp ik dat TMG/Hyves meer omzet wil genereren, maar dit is vooral een geforceerde manier om de ’time-on-site’ omhoog te krikken. Het heeft weinig te maken met waar gebruikers op zitten te wachten.
Toch is het begrijpelijk dat ze deze kant opgaan, omdat andere wegen compleet zijn uitgesloten. Laten we hopen dat er voor gebruikers nog wat boeiendere dingen aankomen, want dit is vooral voor TMG (en Hilversum).
Ik mis de zoekfunctie dat ik kan zoeken in de content waarop men praat…in het nu & straks. Deze zat er voorheen wel in.
Dat is best jammer, zeker ook voor de marketeers lijkt me.
Of deze functie er alsnog inkomt is ook nog niet duidelijk (nav antwoord die ik kreeg op mijn vraag aan Hyves op Twitter).
Is er iets gewijzigd op hyves dan? Ik kijk tegenwoordig alleen nog maar op tv en g+
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!