Mensen, snorkels en augurken met een zure mening: opgelet! Hyves vaart een nieuwe koers en dat is niet onopgemerkt gebleven. Toch altijd mooi om te zien hoe de Twitters ontploft op het moment dat een sociaal netwerk een nieuw kunstje doet. Anyway, eerst even hier lezen wat er aan de hand is, dan dit blogje lezen met meningen verzameld op een 1.0 en 2.0 wijze (met dank aan Danny Oosterveer) en dan mag u in de comments VOLLEDIG losgaan op de vraag: wat vinden we eigenlijk van de nieuwe koers van Hyves?
Let wel, ik ben een kritische fan en roepen dat Hyves toch dood is - dat is echt wel een beetje geweest welles/nietes… Het volgen van de hashtag #hyves maakte gisteren volgens Daan Sip een ding duidelijk: vooral de jong en lui vinden Hyves lelijk geworden. Dit bericht ging mij helemaal aan het hart: Amber (8) kijkt vanachter de computer boos naar haar broers “Wie heeft m’n Hyves veranderd?”. Dat was #TMG schat…. Met dank aan Jeroen van der Schenk. Leest verder voor opinie uit de marketingcommunity en drop uw ongezouten meinung hieronder!
Bram Koster (hoofdredacteur Bijgespijkerd, marketing manager ODMedia):
“Voelt alsof TMG-content door strot van Hyvers geduwd gaat worden. Terug naar het oude uitgeven…”
Bas van de Haterd (professioneel bemoeial, online marketeer):
“Ik denk de enige keuze die ze konden maken, maar ben bang dat de uitgeefmentaliteit van TMG ze de das om zal doen. Verplichte winkelnering en conglomeraten leiden niet tot beste kwaliteit. Niet strategie, maar TMG zal ze de das om doen.”
Martin Kloos (business consultant Social Embassy):
“Ik denk dat het een hele goede ontwikkeling is van Hyves en dat het voor ons als bureau, maar zeker ook voor merken kansen biedt. Als je kijkt naar waar er in social het meest over wordt gesproken is dat nieuws, actualiteit en bijvoorbeeld TV programma’s. Uit onze eigen ervaring zien we dat bijvoorbeeld een programma als Secret Story zich perfect leent voor dialoog met de community op Hyves (en ook andere kanalen als Facebook en Twitter). De dagelijkse updates rond zo’n programma bieden enorm veel mogelijkheden interactie en activatie. Dat Hyves deze dialoog nu dus meer gaat faciliteren door in te spelen op nieuws en actualiteit gaat ze alleen maar helpen. Merken kunnen hier van profiteren door sterker in te haken op deze lokale, actuele en nieuwswaardige content. Sommige merken profiteren van de content die ze al hebben, andere merken kunnen profiteren van de actuele content die ze nu via Hyves aangereikt krijgen. Over het algemeen zal het met deze move dus makkelijker voor merken moeten worden, maar ook interessanter voor merken en de community.”
Matthijs van den Broek (voormalig community manager Marketingfacts, conversation manager Insites)
“Ik denk dat een social network niet om content maar om interactie tussen vrienden draait. Om die reden zit ik echt zwaar te facebooken tegenwoordig ;)”
Roos van Vugt (social media manager Deloitte)
“Ik vind de nieuwe strategie wel oké, maar het ‘naast’ Facebook gillen geeft raar gevoel, als ze krachtig zijn hoeven ze dat niet te roepen. Zie het wel steeds meer als een springplank voor de jeugd om op social te komen. Ik zou het niet gaaf vinden als mijn kinderen direct op FB en Twitter zouden komen. Hyves regelt dat goed met Angels en houdt pestgedrag etc. in de gaten, tevens interessant dus om in de levenscyclus met je doelgroep in een vroeg stadium in contact te komen.”
Remco Janssen (dat ben ik, zelfstandig PR-adviseur en communication expert voor 123people):
“Ik vind het eigenlijk er wel tof uitzien, ware het niet dat ze dit jaren eerder hadden moeten doen met inbegrip van onderscheid maken tussen zakelijk en privéprofiel, junioraccounts (met meer smileys) en veel duidelijkere focus op content. Ben bang dat het mosterd na de maaltijd is, we zullen zien. Ik hoop dat de gebruiker het vooral kan waarderen, die wil volgens mij gewoon op de snelste en makkelijkste manier communiceren met zijn vriendjes en vriendinnetjes. Dat die onderwerpen doorgaans het nieuws en tv betreffen, komt TMG dan weer goed uit. Daarom is het ook een logische keuze om daar op te richten, maar of het werkt is een tweede. We zullen zien!”
Bas Willems (Perspagina/VIDDIX):
“Hyves is compleet de weg kwijt, lijkt een beetje op een midlife crisis.. nee, meer een end-of-life crisis.”
Note: dat soort comments kennen we nou wel, er wordt nog altijd winst gemaakt, er zijn nog altijd miljoenen leden actief. “Hyves heeft 9,7 miljoen Nederlandse leden en een bereik van 7,2 miljoen unieke bezoekers per maand (ComScore juli 2011). Leden spenderen gemiddeld ruim 4 uur per maand op Hyves”, aldus het persbericht. Maar toch, wat denken jullie eigenlijk: trekt de nieuwe contentstrategie van Hyves meer bezoekers en zal het verhogend werken qua engagament en conversatie?
Plaatjes: Ludo Raedts/The Webcare Company