Real-Time Bidding marktplaats Microsoft Advertising Exchange nu ook in Nederland beschikbaar
Microsoft heeft vandaag tijdens het Cannes Lion Festival de uitrol van hun real-time bidding marktplaats, Microsoft Advertising Exchange, naar Europa aangekondigd. Nederland en Engeland zijn daarbij de frontierlanden.
Binnen het veilingsysteem kunnen adverteerders bieden op beschikbare online inventory. Kort gezegd geeft het adverteerders en publishers de mogelijkheid om real-time digitale advertentieruimte te kopen en te verkopen op een RTB veiling. Dit gebeurt op basis van een cost-per-impressiebasis via het partnersysteem van AppNexus. Het systeem draait al enkele maanden in de US, waar Rik van der Kooi (CVP of Advertiser and Publisher Solutions, Microsoft) op 30 maart 2011 liet weten dat “The Microsoft Advertising Exchange is Open for Business”. Nu is Europa dus ook aan de beurt.
Open for business heeft een dubbele betekenis. Niet alleen kunnen adverteerders en publishers in Nederland vanaf vandaag aan de slag met het systeem, het is ook ‘open’ voor alle partijen om mee te werken. Zo kan een adverteerder elk Demand Site Platform naar keuze gebruiken en wil Microsoft toegang geven voor third-party publishers. Microsoft heeft de afgelopen tijd grote stappen gemaakt in het vrijmaken van het zogeheten ‘owned’ en ‘operated’ inventory, als antwoord op de vraag vanuit de markt naar steeds meer niet-gereserveerde MSN en Windows Live inventory. Het RTB platform moet uitkomst bieden.
Dennis Buchheim, general manager, Scale Display bij Microsoft over de uitrol van Microsoft Advertising Exchange naar Europa:
“We’re very pleased to announce the expansion of the Microsoft Advertising Exchange into markets outside of the US via an RTB platform. We’ve seen very encouraging results so far in the U.S. Advertisers are seeing improved ROI on their campaigns, while publishers are achieving higher yields on their inventory – all in an open, transparent, premium marketplace. It is a true ‘win-win’ situation for both parties, and we’re committed to an aggressive expansion of the Exchange in other markets in the coming months.”
Ik ben heel benieuwd hoe het Real-Time Bidding platform zich voor adverteerders en publishers gaat bewijzen en ook hoe ‘open’ het is voor andere partijen. De komst van Microsoft Advertising Exchange in Europa/Nederland is in ieder geval een hele interessante ontwikkeling in de online advertisingmarkt. Marketingfacts is uitgenodigd voor een interview met twee launchingpartners die hun ervaringen met het systeem zullen delen. Ik hoop dan meer inzicht te geven in de mogelijkheden van het systeem en zal de comments hieronder ook in de gaten houden voor eventuele vragen die jullie nu al hebben.