Facebook gebruikers zijn sociaal, vol vertrouwen en politiek actief

20 juni 2011, 07:30

Na “The Social Habit 2011” gaat PEW Research in het rapport “Social networking sites and our lives” (PDF) dieper in op de impact van social network sites op ons leven. Isoleren deze technologische netwerken mensen of bevorderen ze juist relaties? Het doel van het rapport is “to examine SNS in a survey that explored people’s overall social networks and how use of these technologies is related to trust, tolerance, social support, and community and political engagement.” Hieronder volgen enkele highlights.

Van de volwassen respondenten (N=2255) geeft 79 procent aan internet te gebruiken, waarvan 59 procent aangeeft een of meerdere sociale netwerken te gebruiken. Dit is bijna een verdubbeling ten opzichte van 2008, toen 26 procent de volwassenen (of 34 procent van de internetgebruikers) actief was op sociale netwerken.

Demographics

Wanneer we kijken naar de demographics zien we dat het aantal gebruikers van sociale netwerk sites sinds 2008 is verdubbeld. Onder de gebruikers van social network sites zijn duidelijk veel meer oudere gebruikers dan 2 jaar geleden. De gemiddelde leeftijd is van 33 jaar gegroeid naar 38 in 2010. Meer dan de helft van de gebruikers is ouder dan 35. Vrouwen zijn socialer dan mannen, 56 procent van de gebruikers is vrouw.

Facebook domineert het landschap. 92 procent van de gebruikers heeft een Facebook profiel. Daarnaast heeft 29 procent nog een account bij MySpace, 18 procent gebruikt LinkedIn en 13 procent zit op Twitter. Deze cijfers liggen een stuk hoger dan de recent door Edison gepubliceerde cijfers in “The Social Habit”. De tendens is echter gelijk. In datzelfde onderzoek is de man-vrouw verhouding ook minder extreem.

Wanneer er gekeken wordt naar gebruik is te zien dat de Twitter gebruikers erg actief zijn, 33 procent gebruikt het medium dagelijks. 52 procent is dagelijks op Facebook, 7 procent op MySpace en 6 procent op LinkedIn.

Interactie

Op een gemiddelde Facebook dag:

  • Post 15 procent een status update.
  • Geeft 22 procent commentaar op status updates van anderen
  • Geeft 20 procent commentaar op andermans foto’s
  • ‘liked’ 26 procent andermans content
  • Verstuurt 10 procent een privé bericht

Vertrouwen

PEW vroeg de respondenten of ze vonden dat “de meeste mensen zijn te vertrouwen”. Daaruit kwam naar voren dat actieve internetgebruikers twee keer zo snel mensen vertrouwen dan de gemiddelde respondent. Facebook gebruikers vertrouwen anderen nog makkelijker.

Sociaal

De gemiddelde Amerikaan heeft slechts twee personen (2.16) met wie hij/zij zeer persoonlijke zaken bespreekt. Actieve Facebook gebruikers hebben 9% meer van dit soort goede banden met anderen dan de gemiddelde internetgebruiker. Wanneer we kijk naar (emotionele) ondersteuning, vriendschap en hulp die volwassenen ontvangen, scoort de gemiddelde Amerikaan een score van 75 op een schaal van 100. Internetgebruiks scoren 3 tot 6 punten hoger over de verschillende categorieën en actieve Facebook gebruikers scoren 5 punten hoger. Actieve Facebookers blijken daarnaast meer betrokken bij de politiek. In het onderzoek bleken Facebookers onder andere vaker naar politieke bijeenkomsten te gaan en stemmen ze vaker.

Verdeling relaties

De gemiddelde Facebook gebruiker heeft 229 vrienden. Gebruikers geven aan deze relaties te kennen van:

  • 22% van school.
  • 9% van vervolgopleiding(en).
  • 8% directe familie.
  • 12% familie.
  • 10% collega’s.
  • 7% van vrijwilligersgroepen.
  • 2% buren.

Het complete rapport

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij AMDAX en Burgers' Zoo. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Was ruim 5 jaar als growth marketeer werkzaam bij Marketingfacts.

Categorie
Tags

2 Reacties

    postma

    Zou “sociaal, vol vertrouwen en politiek actief” binnen de context van Facebook eerder als ‘naïef’ bestempelen.

    Grappige cijfers eigenlijk. Aantal mensen dat nooit op MySpace komt is ongeveer even groot als aantal mensen dat meer dan eens per dag inlogt op Facebook. Althans, onder deze respondenten. Dit zijn interessante cijfers om per land te hebben, handig voor bepalen strategiën.


    20 juni 2011 om 08:49
    Johan

    Ik vraag me af hoe Facebook over vijf jaar in de markt staat. Wordt het ’t MySpace verhaal of heerst Facebook in 2016 en ondermijnt het de sociale cohesie?


    21 juni 2011 om 10:35

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief