#TNW2011: Stap verder met realtime social mediamonitoring

28 april 2011, 11:51

The Next Web zorgt elk jaar weer voor primeurs. Maar zelf probeert het grootste/beste/leukste webcongres (kies wat van toepassing is) van Nederland en omstreken ook innovatief te zijn. Vorig jaar had TNW bijna een primeur met een backchannel van Mobypicture, MobyNow. Deze editie zijn ze daar in de Zuiveringshal een stap verder gegaan. Naast de now.thenextweb.com platform, waar je content uit sociale netwerken zoals foto’s, tweets en wat dies meer zij kunt terugvinden, heeft de conferentie nu ook een eigen webcarevariant via een social media dashboard.

TNW Webcare from Remco Janssen on Vimeo.

TNW Webcare

Met TNW Webcare houdt Tracebuzz nauwgezet in de gaten hoe het congres verloopt. Wie wordt het meest geretweet, wie is er invloedrijk? Ook valt er in een oogopslag te zien wat het sentiment is over het congres. Leuke feature is TNW Egos: welke ‘ego’ van de organisatie wordt het meest genoemd? In een staatje laat de tool zien wie het meest genoemd wordt op Twitter. Klinkt als leuk speelgoed, maar er is meer aan de hand. Realtime webtracking tijdens een congres zorgt er niet alleen voor dat organisatoren kunnen bijsturen als er iets mis gaat, maar ook hoeft er geen enquete plaats te vinden na afloop van het congres. Dat klinkt logisch, maar of de congreswereld daar al helemaal klaar voor is?

Now Stats

Veel van de fratsen worden tijdens het congres op het scherm vertoond. Dat zal in de toekomst alleen nog maar toe gaan nemen,vertelt Marco van de Kamp van Tracebuzz in deze videoreportage. Denk bijvoorbeeld aan commentaar op social media dat achter de spreker verschijnt. Zullen niet alle sprekers blij mee zijn. Met TNWnowStats laat Moby al zien hoe dat eruitziet. Een overview van de volume van tweets, hoeveel updates per minuut en top contributors kon de bezoeker zien na bijvoorbeeld het bizarre, niet te volgen verhaal van Dave Winer over Blork – whatever that may be. Mooie ontwikkelingen, ik ben benieuwd welke innovatie en integratie er volgend jaar te zien valt met TNW Webcare en MobyNow. Gokje: nog meer realtime content om te bekijken en realtime data om te analyseren… Voor de aanwezigen tijdens #TNW2011, zou ik aanraden de stand te bezoeken voor meer informatie.

Remco Janssen
Founder & Publisher bij Silicon Canals

Remco Janssen is de Godfather van de Nederlandse startup scene, aldus BNR. Hij is de founder en publisher van Silicon Canals: een nieuwsplatform voor, door en over startups, scale-ups en technologie in Europa.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!