Facebook lanceert Places Deals in Europa en UK

31 januari 2011, 10:26

Duitsland, Italië, Frankrijk, Nederland, Spanje en de UK. Dat zijn de landen waar Facebook Places Deals, de dienst van Facebook waar je goodies mee kunt scoren op plaatsen en bedrijven waar je incheckt, gelanceerd wordt (bron: TNW, via @peterminkjan). Facebook gaat dat vandaag officieel aankondigen, waarschijnlijk. In Amsterdam kun je naar het schijnt al inloggen op het Okura Hotel, in het Marktplaats Office en bij de Heineken Experience. Hierbij een paar voorbeelden van campagnes in de US op Mashable: “5 Creative Facebook Places Marketing Campaigns”. Er komen volgens TNW vier typen checkins:

  • Charity Deals – geld geven aan een goed doel
  • Individual Deals – retailers die items weggeven
  • Loyalty Deals – gebruikers die punten opbouwen
  • Friend Deals – belongingen voor het brengen van vrienden naar een locatie

Dit wordt dus de concurrent voor Gowalla en FourSquare in Europa en UK. Vraag is of Facebook deze diensten ook gaat opeten, of ze mooi naast elkaar kunnen blijven bestaan. In de VS rolde de dienst al uit in november 2010.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Peter Minkjan

    Ik heb zojuist voor de eerste keer ingecheckt op Spil Games HQ in Hilversum. Daarnaast geeft die ook Nike HQ als mogelijke locatie in Hilversum. Bij mij op de BlackBerry werkt Facebook Places al maar bij collega’s met Iphones en Android toestellen nog niet (‘service will be available soon’).


    31 januari 2011 om 11:07
    mgvandenbroek

    @Peterminkjan: Interesting. Heb er even lanceert van gemaakt in plaats van lanceeert. 😉


    31 januari 2011 om 11:17
    GianluigiCuccureddu

    Ben benieuwd hoe andere LBS’en hierop gaan reageren (FS of een Gowalla). Userbase is van groot belang, en die heeft FB.


    31 januari 2011 om 11:39
    Peter Minkjan

    Het lijkt er op dat vandaag in Nederland enkel Places is geïntroduceerd en zoals eerder opgemerkt is het nog niet op grote schaal beschikbaar. Op Facebook Deals zullen we waarschijnlijk nog even moeten wachten.


    31 januari 2011 om 17:23
    mgvandenbroek

    @ Robert: Ik kende het nog niet. Heb me ingeschreven voor de livegang. Dat je eerder bent zegt niets, het gaat om de userbase. Heb je meer info over Exclusivi, ben je er zelf bij betrokken?


    1 februari 2011 om 07:31
    Robert

    @Matthijs

    Nee, ik ken ze ook maar net. Een collega van mij wees me hierop. Ik hoorde trouwens van hem dat ze net hun eerste twitter update gedaan hebben. Misschien dat je daaruit wat meer informatie kan halen.


    1 februari 2011 om 15:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief